3 Sikap Orang Jepun Yang Perlu Dicontohi Untuk Berjaya

3 Sikap Orang Jepun Yang Perlu Dicontohi Untuk Berjaya - Kemajuan bangsa Jepun memang sudah tidak diragukan lagi, Jepun menjadi salah satu negara kiblat dalam hal kejayaan perniagaan industri. Dan seperti yang kita ketahui jika mahu berjaya, kita mesti belajar dari orang atau bangsa yang sudah lebih dahulu berjaya.

Ada banyak hal yang boleh menjadikan kita berbangga terhadap kejayaan Jepun, salah satunya adalah ditengah keterbatasan sumber daya alamnya, Jepun mampu mengubah keterbatasan tersebut menjadi sebuah kekuatan yang mendukung kejayaan negaranya dan etika kerja jepun yang terbaik di dunia.

Bukan hanya itu, berbagai syarikat besar seperti Toyota, Yamaha, Honda, Panasonic, adalah bukti bahawa Jepun layak kita teladani dalam menjalankan perniagaan.

Inilah 3 Sikap Orang Jepun Yang Patut Dicontohi Untuk Berjaya.


1. Rajin Membaca




Sikap Orang Jepun Yang Perlu Dicontohi Untuk Berjaya


Orang Jepun membaca ketika mereka sedang dalam perjalanan ke tempat kerja, ketika mereka beristirehat, dan banyak lagi. Bagi mereka buku seakan-akan salah satu komponen penyusun kehidupan sehari-hari mereka.

Sudah tidak perlu diragukan lagi bahawa dengan membaca buku kita boleh jadi seseorang yang kaya informasi dan pengetahuan. Dari pengetahuan itulah kita boleh membina jalan untuk mncapai kejayaan. Oleh itu kalau mahu berjaya, kita mesti rajin membaca.



2. Terapkan Prinsip Kaizen dan Hansei



Apa itu Prinsip Kaizen dan Hansei?

Prinsip kaizen adalah ongoing and continous improvement, yang boleh kita ertikan sebagai berterusan dan peningkatan terus menerus.

Prinsip hansei adalah never ending correction atau pembaikan tiada henti.

Kedua prinsip ini sudah menjadi nilai luhur yang tertanam dalam budaya dan iklim perniagaan Jepun.

Tak heran, dengan penerapan kedua prinsip di atas industri Jepun boleh tumbuh dengan jaya. Mereka selalu berusaha untuk terus meningkatkan kualiti kehidupan. Sebuah cara kerja yang akan menjadikan sistem hidup menjadi hebat.

Jadi, mari kita terapkan prinsip kaizen dan hansei ini dalam kehidupan kita bersama.



3. Menjaga Nilai Budaya



Jepun adalah negara maju yang masih tetap berpegang teguh pada nilai-nilai kearifan tempatan mereka.

Kita boleh lihat sendiri, Jepun masih mampu berkilau kebijaksanaan tempatan di tengah-tengah sebarang gangguan walaupun mereka sebagai sebuah negara maju dengan kekuatan industri yang besar.

Kebiasaan warga Jepun untuk tetap menjaga budayanya adalah patut kita ikuti, lihatlah pelbagai budaya khas Jepun yang selalu wujud sampai sekarang, seperti budaya samurai, budaya minum teh, dan banyak lagi.




Itu sahaja perkongsian tentang 3 Sikap Orang Jepun Yang Harus Dicontohi Untuk Berjaya.

Semoga berguna untuk semua.

Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel