Universal Children's Day

Universal Children's Day ataupun Hari Kanak-Kanak Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), yang ditubuhkan pada tahun 1954, disambut pada 20 November setiap tahun untuk menggalakkan perpaduan antarabangsa dan kesedaran di kalangan kanak-kanak di seluruh dunia. UNICEF, Tabung Kanak-Kanak PBB, menggalakkan dan menyelaras hari ini sebagai hari yang istimewa, yang juga bekerja ke arah meningkatkan kebajikan kanak-kanak.


Universal Children's Day



Universal Children's Day




Apa yang orang lakukan Universal Children's Day ?

Banyak sekolah dan institusi pendidikan lain yang membuat usaha khas untuk memberitahu anak-anak hak mereka mengikut Deklarasi Hak Kanak-Kanak dan Konvensyen mengenai Hak Kanak-kanak. Guru merangsang murid untuk berfikir tentang perbezaan di antara diri mereka dan orang lain dan menjelaskan idea hak. Di negara-negara di mana hak-hak kanak-kanak secara umumnya yang dihormati, guru boleh menarik perhatian kepada keadaan di negara-negara di mana ini tidak berlaku.

Di sesetengah kawasan UNICEF mengadakan aktiviti untuk menarik perhatian khusus kepada hak kanak-kanak. Ini mungkin untuk merangsang minat terhadap media di seluruh dunia atau untuk memulakan kempen di seluruh negara, misalnya mengenai kepentingan imunisasi atau penyusuan.


Banyak negara, termasuk Kanada, New Zealand dan United Kingdom, mengadakan acara Hari Kanak-Kanak pada 20 November untuk menandakan ulang tahun Pengisytiharan Hak Kanak-Kanak dan Konvensyen mengenai Hak Kanak-kanak. Walau bagaimanapun, negara-negara lain mengadakan acara pada tarikh yang berbeza, seperti Rabu keempat pada bulan Oktober (Australia) dan 14 November (India). Hari Kanak-Kanak tidak diperhatikan di Amerika Syarikat, walaupun pemeliharaan yang sama, Hari Kebangsaan Kanak-kanak ini, diadakan pada hari Ahad pertama pada bulan Jun.


Universal Children's Day


Kehidupan awam

Hari Kanak-Kanak adalah pematuhan global dan bukan cuti umum.

Latar Belakang Universal Children's Day

  • Pada 14 Disember, 1954, Perhimpunan Agung PBB mencadangkan supaya semua negara harus memperkenalkan acara tahunan dari tahun 1956 dikenali sebagai Hari Kanak-Kanak untuk menggalakkan persaudaraan dan persefahaman antara kanak-kanak di seluruh dunia dan meningkatkan kebajikan kanak-kanak. Ia telah dicadangkan bahawa negara-negara individu perlu memilih tarikh yang sesuai untuk majlis ini.
  • Pada masa itu, Perhimpunan Agung PBB disyorkan bahawa semua negara perlu mewujudkan Hari Kanak-Kanak pada tarikh yang sesuai. Banyak negara-negara yang menghormati cadangan ini dan Hari Kanak-Kanak Universal telah pun diperhatikan setiap tahun pada November 20. Walau bagaimanapun, sesetengah negara, seperti Australia dan India, yang masih memilih pelbagai tarikh yang berlainan pada tahun ini untuk menyambut Hari Kanak-Kanak atau Universal Children's Day.
  • Pada 20 November 1959, Perhimpunan Agung PBB telah menerima pakai Deklarasi Hak Kanak-Kanak dan pada tanggal 20 November 1989, ia menerima pakai Konvensyen mengenai Hak Kanak-kanak. Sejak tahun 1990, Hari Kanak-Kanak juga menandakan ulang tahun tarikh bahawa Perhimpunan Agung PBB menetapkan kedua-dua pengisytiharan dan konvensyen mengenai hak kanak-kanak.
Semoga entri Universal Children's Day ini memberi manfaat kepada semua. Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel