8 Teknik SEO OnPage Terbaik Untuk Kuatkan SEO Blog

Salam sejahtera dan salam #SehatiSejiwa untuk semua pembaca entri ini. Mungkin masih ada blogger baru yang belum mengetahui apa itu SEO? dan bagaimana untuk melaksanakannya.

Sekiranya kamu belum ada blog sendiri, Jom belajar cara buat blog sendiri.

SEO bermaksud Search Engine Optimisation yang mana kita membina laman web dan melaksanakan teknik-teknik tertentu untuk membantu blog kita berada di kedudukan yang tinggi dan baik di keputusan carian enjin. Semakin tinggi kedudukan blog kita di carian enjin Google, Bing, Yahoo atau carian enjin yang lain maka semakin meningkat trafik blog kita.


SEO terbahagi kepada dua kategori iaitu SEO OnPage dan SEO OffPage.


SEO OffPage merujuk kepada semua perkara yang boleh kita lakukan secara langsung OFF atau di luar blog kita untuk membantu mendapatkan kedudukan yang lebih tinggi di carian enjin. Ianya dilakukan bukan dalam blog kita tetapi diluar blog kita seperti rangkaian sosial, article submission, forum & blog marketing, dan lain lain lagi.


Dalam post hari ini, kita akan melihat secara khusus di SEO OnPage yang di lakukan pada blog kita.
Teknik SEO OnPage



Teknik SEO OnPage


1. Page Titles

Page Titles atau tajuk halaman adalah salah satu faktor SEO yang paling penting di blog kita. Setiap pages & entri blog harus mempunyai tajuk yang tersendiri, yang merangkumi utama kata kunci untuk page tersebut.

Sebagai contoh, anda boleh menulis blog post tentang resipi baru kek coklat yang anda telah cuba. Oleh itu, adalah amat penting untuk memasukkan 'Resipi Kek Coklat' dalam tajuk post anda, contohnya seperti ini "Resepi Mudah Kek Coklat" atau "Resipi Kek Coklat untuk kanak-kanak", dan lain-lain lagi.


Dengan cara ini, apabila seseorang mencari Resipi Kek Coklat dalam enjin carian, entri anda mempunyai peluang yang lebih baik muncul kerana anda telah memasukkan kata kunci tersebut.



2. Meta Descriptions

Ramai orang lupa untuk memasukkan Meta Descriptions untuk laman mereka. Descriptions ini adalah tempat yang penting untuk memasukkan kata kunci yang relevan untuk kontent anda, kerana ini digunakan dalam hasil carian apabila halaman anda terpapar.

Sebagai contoh, jika kita terus menggunakan contoh 'Resipi Kek Coklat', maka Meta Descriptions yang baik untuk halaman tersebut ialah yang merangkumi kata kunci. Jadi, "Ini Resepi Mudah Kek Coklat adalah mungkin yang paling lazat, pencuci mulut, kek coklat yang pernah dibuat." akan menjadi Meta Descriptions terbaik untuk digunakan, kerana ia adalah agak singkat, dan mengandungi beberapa kata kunci tertentu.

3. Meta Tags

Menambahkan Meta Tags untuk Blog boleh menaikkan kedudukan Blog pada Keputusan Carian Google atau menaikkan kedudukan entri Blog pada carian Google. Sangat penting untuk mempunyai Meta Tags tertanam dalam Blog kita. 

4. Struktur URL

URL juga sangat penting untuk mempengaruhi kedudukan blog kita di search engine. URL yang memiliki kata kunci post kita dan pendek adalah bagus. Sebagai contoh URL yang seperti ini http://site.com/keyword lebih baik daripada http://site.com/365/738/subfolder/keyword dan yang lain-lain.


5. Body Tags (H1, H2, H3, H4)

Apabila menulis artikel anda, kita perlu memecahkan kontent kita ke dalam bahagian yang lebih kecil dan perenggan untuk membuat ia lebih mudah untuk dibaca. Bahagian-bahagian ini boleh diberi tajuk yang menggunakan tag H1, H2, H3, H4.


6. Keyword Density

Termasuk kata kunci yang relevan di seluruh kandungan anda adalah sangat penting, kerana ia membantu enjin carian mengetahui tentang apa kandungan tersebut. Walau bagaimanapun, jangan terlalu mengulangi kata kunci. Itu sangat dibenci oleh enjin carian.



7. Imej SEO


Teknik SEO OnPage

Menggunakan imej dalam kandungan kita adalah cara yang baik untuk membuat laman web anda lebih menarik. Kita boleh menggunakan imej-imej ini untuk membantu meningkatkan SEO blog kita.

Kita boleh memasukkan Alt Text dan Desriptions untuk imej, menjadikan mereka lebih berguna untuk SEO.


8. Internal Linking

Meletakkan link ke laman web anda yang lain, adalah cara yang baik untuk meningkatkan laman web dan ianya sangat berguna, Internal Linking boleh menjadi senjata yang berguna dalam senjata SEO kita. Ia memastikan laman web atau blog dapat ditelusuri dengan betul dan membolehkan enjin carian untuk mencari semua halaman dalam blog kita.



Kesimpulannya


8 Teknik SEO OnPage Terbaik ini adalah hanya sebahagian daripada cara-cara yang boleh meningkatkan SEO OnPage. Sekian sahaja untuk 8 Teknik SEO OnPage Terbaik ini. Mungkin masih ada teknik yang lain yang berguna. Kalau kamu tahu, jangan malu untuk kongsikannya di ruangan komen dan juga jangan malu untuk bertanya okey. Orang kata Malu Bertanya Sesat Jalan :). Sekian dan terima kasih.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel