Top 5 Bandar Terbersih di Dunia 2017

Top 5 Bandar Terbersih di Dunia 2017 - Mari kita ketahui mengenai 5 bandar yang paling bersih di dunia untuk tahun 2017. Bersih? Adakah bandar yang anda tinggal sekarang adalah bersih? Jika anda cakap ya mari kita lihat perbandingan kebersihan bandar yang anda tinggal dengan bandar-bandar yang terbersih di dunia ini. Manalah tahu anda tertarik untuk melancong ke negara luar yang memiliki bandar yang terbersih di dunia 2017 ini.


Senarai Bandar Terbersih di Dunia 2017


5. Oslo, Norway

Bandar Terbersih di Dunia 2017
Bandar ke-5 terbesih di dunia ini merupakan hub perdagangan Norway, industri dan membeli-belah. Oslo, Norway dianggap sebagai salah satu bandar yang paling mahal di dunia dan walaupun Oslo ialah bandar yang sibuk ianya masih merupakan salah satu bandar yang paling bersih di dunia. Olso, Norway menggunakan teknologi terkini untuk mengurangkan pelepasan gas dan tenaga rizab; ia telah melabur dalam satu rangkaian lampu jalan pintar yang telah menurunkan penggunaan tenaga sehingga dua pertiga. Dengan sistem pengangkutan yang sangat luas ia juga menetapkan untuk mengharamkan kenderaan persendirian menjelang akhir dekad ini. sistem pengangkutan juga termasuk rangkaian pengecasan kenderaan elektrik yang komprehensif. Bukan sahaja penjagaan bandar ini mengambil kisah mengenai pencemaran tetapi ia juga mengambil berat terhadap rakyatnya dengan memasang rangkaian sensor untuk warga tua kerana ia membantu mereka dengan jagaan mereka, dengan dasar-dasar yang ketat dan penggunaan teknologi pintar bandar ini menyasarkan emas.



4. Minneapolis, Minnesota, USA

Bandar Terbersih di Dunia 2017
Dengan keluasan kawasan 58.4 batu persegi dan jumlah penduduk 382,578 bandar di Amerika Syarikat telah mendapatkan semuanya, bukan sahaja ia meningkatkan taraf hidup dengan menjaga udara bersih, kualiti air tulen dan jalanan bebas daripada kotoran lambakan sampah dan dinding dengan grafiti dibersihkan dalam masa 24 jam. Penduduk di sini adalah dianggap sebagai sihat 87% sebab penduduk kerap memanjakan diri dalam latihan fizikal dan asap hanya 17%. Selain bandar ini telah menyediakan penjagaan kesihatan di seluruh bandar sebagai pemeriksaan tahunan dan pemeriksaan dihoskan di seluruh tempat secara percuma dan hanya 11% daripada rakyat tidak diinsuranskan.



3. Kobe, Japan

Bandar Terbersih di Dunia 2017
Kobe adalah satu bandar yang kaya. Ia sangat padat dan mempunyai pelbagai tarikan pelancongan yang menarik. Bandar ini telah mendapat kemasyhuran kerana sistem pengurusan kumbahan canggih dan kenderaan mesra alam. Tidak syak lagi, rakyat mempunyai akal untuk membuang sampah dalam tong sampah ketika berjalan di jalan raya dan jalan-jalan.



2. Ifrane, Morocco

Bandar Terbersih di Dunia 2017
Apa tempat yang lebih baik untuk menikmati salji di tempat yang mana tidak ada industri di sekeliling? Tiada tindakan perindustrian adalah apa yang menyumbang kepada udara bersih segar dan jika itu yang anda mahu maka itu adalah apa yang anda dapatkan di tempat yang indah ini di mana musim sejuk adalah berkarpet dengan salji putih dan musim panas dan juga sejuk dan sejuk, resort ski yang menjadi tarikan utama bagi orang-orang di seluruh dunia sering dirujuk sebagai "Morocco’s Switzerland" tempat yang indah ini sentiasa bersih dan tiada industri supaya anda boleh menikmati setiap nafas yang anda ambil.


1. Calgary, Canada

Bandar Terbersih di Dunia 2017
Inilah dia bandar yang nombor 1 bersih di dunia untuk tahun 20117. Sudah lima kali Calgary, Canada telah dianugerahkan bandar paling bersih di dunia. Rakyat dan kerajaan telah sedaya upaya untuk mengekalkan status kebersihan dengan menyediakan 75% daripada tenaga melalui sumber-sumber tenaga boleh diperbaharui dan 100 liter air setiap hari melalui penulen air pusat di bandar. Bandar ini mempunyai banyak program kitar semula seperti "Too Good to Waste" dan "Blue Cart system" bertujuan untuk mengitar semula setiap jenis bahan termasuk asfalt, kayap dan konkrit. Alangkah indahnya kalau saya boleh melancong kesana huhu.


Dunia ini bagai milik seorang sekiranya saya mampu untuk travel ke setiap bandar terbersih di dunia 2017 ini. Mari pasang impian untuk melancong kesana suatu hari nanti, kalau impian untuk travel ke sana gagal jangan risau pergi tidur dan bermimpilah naik kapal terbang kesana huhu. Sekian semoga entri ini bermanfaat untuk anda.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel