Punca Pembaca Meninggalkan Blog Anda

#5 Sebab Mengapa Pengunjung Meninggalkan Blog Anda
Setiap kali blogwalking atau semasa mencari apa-apa maklumat di internet, bermacam rupa blog yang saya temui.

Ada blog yang boleh buat saya kekal lama membaca blog itu dan ada juga blog yang buat saya hanya beberapa saat berada di sana dan terus blahhh... Sebab ada sebab dan sebab yang buat saya tak tahan lama di blog itu. Jadi, apakah sebab dan sebab yang buat pembaca blog tidak betah berada di blog kita?


Mengapa Pengunjung Meninggalkan Blog Kita?

#1 - Sangat banyak iklan

Blog yang memasang terlalu banyak iklan memang kurang seronok untuk dibaca kerana kita mahu baca entrinya bukan mahu layan iklan yang terlalu banyak. Apatah lagi kalau blog yang guna iklan popup memang lagi orang tidak suka.

Cukuplah pasang iklan di tempat yang sesuai dan pasang iklan dengan cara yang tidak memaksa pengunjung untuk klik.


#2 - Loading blog sangat perlahan

#5 Sebab Mengapa Pengunjung Meninggalkan Blog Anda
Loading yang lambat
Blog yang loadingnya sangat perlahan cenderung untuk ditinggalkan dengan cepat oleh pengunjung. Jadi elakkan untuk memasang terlalu banyak widget pada blog anda untuk mengelakkan blog lambat loading. Kalau boleh pasanglah widget yang penting sahaja agar blog boleh dibuka dengan cepat.

Untuk pengetahuan kita semua, kecepatan loading blog merupakan 1 daripada 5 SEO factor ranking yang terpenting pada tahun 2017.


#3 - Terdapat widget player yang auto play

Pengunjung mengakses blog untuk membaca artikel bukan untuk mendengarkan playlist yang anda sukai. Jadi kalau rasa-rasa blog anda anda pasang widget player yang auto play, cepat-cepatlah buang.


#4 - Tampilan blog kurang menarik

Memanglah pengunjung datang ke blog untuk baca entri bukannya mahu tengok mantap atau tidak tampilan blog anda. Akan tetapi tampilan blog yang membosankan juga boleh buat pengunjung lari dari blog anda.

Apalagi kalau tampilan blog yang tidak responsive atau kurang mobile-friendly memang cepat sahaja pengunjung lari dari blog anda.


#5 - Tiada gambar pada entri

#5 Sebab Mengapa Pengunjung Meninggalkan Blog Anda
Gambar yang cantik
Gambar juga berperanan penting untuk membuat pengunjung kekal lama berada di blog anda. Bayangkan entri blog yang langsung tidak ada gambar? memang ada juga orang buka tetapi peratusan untuk pengunjung itu buka entri yang lain di blog anda adalah sangat rendah.

Satu hal lagi, untuk pengetahuan anda semua, entri yang mempunyai 1 gambar cenderung mempunyai kedudukan yang tinggi pada serps google berbanding entri yang tiada gambar.


Kesimpulannya

Usahakanlah dan belajar buat blog anda menjadi ramai pengunjung yang boleh bertahan atau seronok berada berada di blog anda agar bounce rate pun jadi mantap.

Semoga entri mengenai 5 sebab blog anda cepat ditinggalkan oleh pengunjung ini bermanfaat untuk kita semua. Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel