Khasiat Buah Bambangan Yang Ramai Orang Tidak Tahu

Khasiat Buah Bambangan - Orang Sabah pasti kenal buah bambangan ini.

Buah Bambangan

Bagi yang belum tahu, buah Bambangan atau nama saintifiknya Mangifera Pajang ini banyak didapati di sabah dan Sarawak. Buah Bambangan ini mirip seperti mangga tapi ianya lebih besar dan mempunyai tekstur yang lebih kasar.

Buah Bambangan

Khasiat Buah Bambangan

Buah Bambangan ini memiliki maanfaat yang tidak pernah kita ketahui. Buah Bambangan dapat mematikan sel kanser kira-kira 15% dalam masa 24jam, namun buah ini tersenarai dalam tumbuhan terancam International Union for Conversation of Nature and Natural Resources (IUCN).

Seorang saintis Universiti Tun Hussein Onn (UHTM) menemui khasiat disebalik biji bambangan bagi menyekat pertumbuhan sel kanser payudara.

Dr.Mohd Fadzelly Abu Bakar telah membuat pertemuan kira-kia 15% daripada sel-sel payudara mati dalam masa 24jam. Jadi, Buah Bambangan ini bagus untuk kaum wanita mengelak dari pertumbuhan sel kanser payudara.

Menurut sanitis ini, sel kanser payudara mampu dimusnahkan dalam tempoh 72 jam apabila ekstrak biji bambangan didedahkan kepada sel berkenaan, manakala, tindak balasnya bermula dalam tempoh 48 jam pula. Dalam tempoh 72 jam, hampir 90% populasi sel kanser payudara mati.

So, sila ambil perhatian kaum hawa, rajin-rajinlah makan Buah Bambangan. Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel