Vape vs Rokok Tembakau: Mana Yang Lebih SELAMAT?

Vape vs Rokok Tembakau

Vape atau rokok elektrik pada asalnya dicipta di China pada tahun 2003 oleh ahli farmasi untuk mengurangkan asap rokok, dan merupakan salah satu cara untuk membantu orang berhenti merokok.

Rokok Tembakau vs Vape


  • Rokok tembakau mengeluarkan asap daripada pembakaran tembakau MANAKALA Vape menghasilkan stim dari cecair perisa buah, dan nikotin yang dipanaskan.
  • Merokok tembakau boleh menyebabkan penyakit jantung, penyakit paru-paru, mati pucuk , gangguan kehamilan dan janin MANAKALA vape menyebabkan gangguan pada hidung dan tekak yang bernafas.
  • Rokok tembakau mengandungi nikotin , tar, arsenik, karbon monoksida, ammonia dan pelbagai bahan kimia lain MANAKALA Vape mengandungi nikotin, sayur gliserol, propylene glycol , pemanis tiruan, dan pelbagai perisa buah-buahan.
  • Asap rokok meninggalkan bau dan tidak larut dalam cecair MANAKALA Vape meninggalkan wap yang larut dalam cecair dan bau dari perisa buah.

Mana yang lebih SELAMAT?


Menurut Dr. Nauki Kunugita, seorang penyelidik dari Institut Kesihatan Awam Kebangsaan di Jepun, mendapati dalam satu vape sebanyak 10 kali tahap karsinogen (karsinogen ialah sekumpulan bahan yang secara langsung boleh merosakkan DNA, mempromosikan atau membantu kanser) berbanding satu rokok biasa.

Tjandra Yoga Aditama, Ketua Badan Penyelidikan dan Pembangunan Kesihatan (Balitbangkes) menjelaskan dalam kenyataannya bahawa larutan nikotin yang terkandung dalam vape atau rokok elektrik mempunyai komposisi yang berbeza dan pada umumnya terdapat 4 jenis campuran. Tetapi semua jenis campuran mengandungi nikotin, propilena glikol.

CNN Indonesia juga mengatakan bahaya vape termasuk menyebabkan keracunan nikotin akut dan kehadiran kes kematian kanak-kanak. Bukan sahaja rokok berbahaya, wap vape yang terhirup boleh menyebabkan serangan asma, sesak nafas, dan batuk. Rokok ini juga berbahaya bagi orang-orang yang mengalami radang paru - paru , kegagalan jantung, kekacauan, kejang , hipotensi, terbakar akibat letupan vape di dalam mulut.

Jadi, sehingga kini tidak ada fakta yang membuktikan bahawa vape lebih selamat daripada rokok tembakau. So korang pilih mana satu?

Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel