15 Fakta Anak Sulung Lelaki Dan Perempuan

Fakta Anak Sulung - Semua anak adalah anugerah dari Tuhan. Setiapanak pastinya mempunyai ciri dan keunikan tersendiri. Begitu juga dengan anak sulung, anak tengah, dan anak bongsu, walaupun hanya anak-anak, mereka mempunyai keunikan tersendiri.

Berikut saya kongsikan kepada anda semua mengenai fakta anak sulung lelaki atau perempuan.

Fakta Anak Sulung

Senarai Kandungan [Show]

1. Dilahirkan Untuk Belajar

Fakta anak sulung yang pertama ialah, biasanya mempunyai lebih banyak pengetahuan dan pengalaman daripada adik-beradik yang lain. Dia akan menghadapi banyak cabaran.

Anak sulung akan belajar banyak dari pengalaman hidupnya, kemudian dia akan mengajar pengalamannya kepada adik-adiknya sehingga mereka tidak mengalami perkara yang sama dengannya.

Dalam keluarga, anak sulung kelihatan lebih pintar daripada adik-adik, ini kerana anak pertama adalah pelajar yang semula jadi, mereka dilahirkan terlebih dahulu.

2. Pemimpin Semula Jadi

Anak sulung adalah anak yang dididik sebagai pemimpin, sama ada secara sedar atau tidak dalam hidupnya, anak sulung adalah teladan bagi adik-adiknya.

Semangat kepemimpinan anak sulung muncul kerana dia terbiasa dengan tanggungjawab, seperti ketika anak sulung diminta oleh ibu bapa untuk menjaga dan mengawasi adik-adik mereka.

Anak sulung adalah anak yang berpotensi besar untuk menjadi pemimpin yang hebat, oleh itu perhatian dan peranan ibu bapa sangat berpengaruh.

Sekiranya kedua ibu bapa dapat memberikan contoh, memberi pelajaran dan berkomunikasi dengan baik, anak sulung dapat menjadi orang yang berdikari, berguna untuk masyarakat, negara dan agama di sekitarnya.

3. Mempunyai Sifat Baik

Sekiranya kita lihat dengan teliti, kita jarang melihat anak sulung yang bersikap nakal. Biasanya inilah yang berlaku, anak sulung adalah anak yang mempunyai tingkah laku yang lebih sopan dan bertimbang rasa jika dibandingkan dengan adik-adiknya.

Ini kerana anak sulung lebih kerap berinteraksi dengan kedua ibu bapa sebelum mengambil tindakan. Baginya, semua yang akan dilakukannya akan dimodelkan oleh adik-adiknya.

Sekiranya kita mendapati seorang anak mempunyai sifat nakal, itu kerana kurangnya perhatian dan kasih sayang dari kedua ibu bapa. Kerosakan ini timbul kerana anak sebenarnya ingin diperhatikan oleh ibu bapa.

4. Sangat Bertanggungjawab Tetapi Cepat Stress

Anak sulung adalah anak yang dilahirkan untuk menjadi orang yang bertanggungjawab, bahkan sifat tanggungjawab itu bukan hanya untuk dirinya sendiri, tetapi juga untuk adik-adiknya.

Ibu bapa yang baik adalah ibu bapa yang mengajar anak sulung tentang sifat tanggungjawab, kadang-kadang tanggungjawab anak sulung menjadikannya ingin melakukan setiap tugas dengan sempurna, jadi dia biasanya terdedah kepada tekanan.

5. Ambil Berat

Sifat anak sulung yang mempunyai perasaan ambil berat atau prihatin boleh disebabkan oleh rasa tanggungjawab terhadap adik-beradiknya. Oleh kerana itu, anak sulung dapat memberi perhatian lebih kepada orang lain.

6. Memiliki Kreativiti Yang Tinggi

Mungkin ada di antara anda yang akan menolak pernyataan bahawa anak sulung mempunyai kreativiti yang tinggi, kerana kreativiti itu tidak ada kaitan dengan urutan kelahiran, dan sesiapa sahaja boleh menjadi kreatif.

Ya memang menar, tetapi anak sulung membesar dan dididik untuk menjadi orang yang kreatif, dia terbiasa memikirkan semua perkara dalam kehidupan yang dia jalani. Anak pertama terbiasa dengan pelbagai masalah yang dihadapinya sejak kecil.

7. Penyayang

Dalam hidupnya, keluarga adalah segalanya. Ibu, ayah dan adik-beradiknya adalah inasn yang sangat dia sayangi. Dalam setiap langkah yang akan diambilnya, selalu memikirkan faktor keluarga.

8. Bijak

Ini adalah sifat anak pertama iaitu nampak matang dan mempunyai banyak pengetahuan. Dia akan dapat memberi nasihat yang bijak kepada adik-adiknya, dan selalunya anak pertama bertindak sebagai perunding dan juga kaunselor untuk adik-adiknya.

Dalam kehidupan sosial, kebijaksanaan yang tumbuh dari sifat anak sulung juga banyak membantu orang lain.

9. Paling Rajin dan Suka Menolong

Menjadi anak tertua secara automatik tanggungjawab yang diberikan oleh ibu bapa adalah lebih besar, inilah yang menjadikan anak sulung paling rajin di antara adik-beradiknya.

10. Suka Travel

Kadang-kadang, ada banyak perkara yang harus dilakukan olehnya, anak sulung biasanya merasa bosan dan tertekan. Inilah yang menjadikan mereka suka melancong atau membeli-belah untuk mengatasi kebosanan mereka.

11. Selalu Menjadi Orang Yang Dipercayai Oleh Ramai Orang

Kerana sikapnya yang sudah terbiasa bertanggung jawab, panggilannya akan lebih terlihat ketika tinggal di sebuah masyarakat. Anak sulung selalu mendapat pelajaran hidup sejak kecil.

Kerana dia biasanya diberi tanggungjawab dan dapat menyelesaikannya dengan baik, kematangannya akan lebih menonjol daripada saudara-saudaranya. Sekiranya banyak orang mempercayai yang sulung daripada adik-adik mereka, itu kerana kematangan dan pengalaman dalam kehidupan mereka sendiri.

12. Senyuman Tetap Dibibir Walaupun Sedih

Anak sulung sering tersenyum dan ketawa malah orang lain menganggap dia gembira. Setiap sisi kesedihan mesti ditutup rapat agar orang lain tidak tahu. Dia mencintai persekitarannya dan tidak mahu semua orang merasa sedih terhadapnya.

13. Sentiasa Ingat Kawan atau Sahabat Lama

Dari sini ke sana, anak sulung mesti selalu mengingati rakan-rakannya walaupun dia pernah menjadi musuh atau menyakitinya. Walaupun begitu, kebaikan rakannya tidak akan dilupakan. Baginya, masa lalu harus menjadi masa lalu. Sekiranya kita bertemu lagi, sudah tentu ia akan berbeza.

Walaupun biasanya anak sulung itu pendiam dan tidak senang, dia adalah kawan yang sangat setia, dia boleh menjadi teman baik kepada sesiapa sahaja.

14. Sentiasa Berusaha Untuk Hidup Berdikari

Tidak diragukan lagi, dia dilahirkan sebagai anak pertama dan sudah pasti bahawa dia dididik untuk berdikari. Kerana dia sendiri adalah anak tertua dan dalam hidupnya dia tidak mahu menyusahkan ibu bapa dan adik-adiknya.

15. Lemah Dalam Percintaan

Sekiranya kita memerhatikan secara terperinci, anak sulung kurang tangkas daripada adik-adiknya. Untuk sebab tertentu, cinta itu sukar bagi yang sulung, sukar untuk belajar cinta, katanya.

Ini bukan kerana yang sulung tidak dapat, dia terlalu fokus pada sasaran masa depan dan keluarga yang dia cintai.

Baca juga: 8 Fakta Menarik Tentang Anak Kedua Yang Anda Harus Tahu

Itulah 15 fakta anak sulung. Semoga kita dapat mempelajari sifat-sifat baik anak sulung yang telah disebutkan di atas. Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel