Inilah Sebabnya Kenapa Anda Kerap Digigit Nyamuk Berbanding Orang Lain

Apakah sebabnya anda kerap digigit nyamuk berbanding orang lain? Artikel ini akan membincangkan beberapa penyebab hanya anda yang kerap digigit nyamuk berbanding orang lain.

Mesti anda ingin tahu apa sebabnya kan? Okay berikut saya kongsikan kepada anda mengenai punca atau sebab hanya anda yang menjadi tarikan nyamuk berbanding orang lain.

Kenapa Anda Kerap Digigit Nyamuk Berbanding Orang Lain

Kenapa Anda Kerap Digigit Nyamuk Berbanding Orang Lain

1. Badan Mengandungi Banyak Karbon Dioksida

Kita semua mengeluarkan karbon dioksida ketika kita bernafas. Kita juga menghasilkan lebih banyak ketika kita aktif, seperti semasa bersenam. Nyamuk dapat mengesan perubahan karbon dioksida di persekitarannya. Penyelidikan menunjukkan bahawa spesies nyamuk yang berlainan boleh bertindak balas secara berbeza terhadap karbon dioksida. Peningkatan karbon dioksida dapat memberi amaran kepada seekor nyamuk yang berpotensi berada di dekatnya. Nyamuk kemudian akan bergerak ke arah kawasan itu.

2. Bau Badan

Nyamuk tertarik pada sebatian tertentu yang terdapat pada kulit manusia dan peluh di kulit kita. Sebatian ini memberi kita bau tertentu yang dapat menarik nyamuk. Beberapa sebatian yang berbeza telah dikenal pasti menarik bagi nyamuk. Beberapa perkara yang mungkin anda ketahui termasuk asid laktik dan ammonia.

Para penyelidik masih menyiasat penyebab berlainan bau badan yang menjadikan orang tertentu lebih menarik perhatian nyamuk. Penyebabnya termasuk genetik, bakteria tertentu pada kulit, atau gabungan keduanya.

Bau badan itu sendiri ditentukan oleh genetik. Sekiranya anda berkaitan dengan seseorang yang sering digigit nyamuk, anda mungkin juga lebih mudah diserang. Kajian yang diterbitkan pada tahun 2015 mendapati bahawa nyamuk sangat tertarik dengan bau dari kembar yang serupa.

Bakteria kulit juga berperanan dalam bau badan. Satu kajian pada tahun 2011 mendapati bahawa orang dengan kepelbagaian mikroba yang tinggi pada kulit mereka kurang menarik perhatian nyamuk.


3. Warna

Penyelidikan menunjukkan bahawa nyamuk tertarik pada warna hitam, tetapi tidak banyak yang diketahui mengapa. Apa pun, jika anda memakai warna hitam atau warna gelap yang lain, anda mungkin lebih menarik perhatian nyamuk.

4. Suhu Badan Yang Lebih Tinggi Berbanding Yang Lain

Mereka yang bertubuh besar dan wanita mengandung kebiasaannya mempunyai suhu badan tinggi, selain itu, orang yang baru lepas melakukan senaman juga akan memiliki suhu badan tinggi berbanding normal.


5. Jenis Darah Menjadi Faktor Anda Digigit

Kajian menyatakan darah jenis O lebih digemari oleh nyamuk berbanding darah jenis A. Walaupun begitu, tiada kajian lanjut tentang perkara ini.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel