10 Khasiat Habbatus Sauda Untuk Kesihatan Menurut Kajian

Khasiat habbatus sauda

Habbatus Sauda atau dikenali sebagai jintan hitam, merupakan tumbuhan herba. Manusia telah menggunakan bijinya untuk membuat ubat selama lebih daripada 2000 tahun.

Dari segi sejarah, khasiat Habbatus Sauda telah digunakan untuk sakit kepala, sakit gigi, hidung tersumbat, asma, arthritis, jangkitan, hingga cacing usus. Kajian praklinikal telah menunjukkan kesan berfaedah Habbatus Sauda.

Pemilik nama saintifik Nigella sativa, termasuk sejenis tumbuhan berbunga kecil yang terdapat di Asia Barat Daya, Timur Tengah, dan Eropah Selatan. Khasiat Habbatus Sauda boleh diperolehi oleh badan dengan mengambil ekstraknya, mencampurkannya dalam salad, atau daripada minyak jintan hitam.

Terdapat beberapa bukti saintifik yang menunjukkan bahawa sifat Habbatus Sauda boleh membantu meningkatkan sistem imun, melawan kanser, mengurangkan bengkak, dan mengurangkan alahan dengan bertindak sebagai antihistamin. Untuk lebih lanjut, berikut merupakan beberapa khasiat Habbatus Sauda untuk kesihatan.

Khasiat Habbatus Sauda

Berikut merupakan beberapa kebaikan Habbatus Sauda untuk kesihatan.

1. Habbatus Sauda Memiliki Antioksida Yang Tinggi

Khasiat pertama Habbatus Sauda ialah tinggi dengan antioksidan. Sebatian tumbuhan ini membantu melindungi sel daripada kerosakan yang disebabkan oleh molekul tidak stabil yang dipanggil radikal bebas.

Menurut kajian, khususnya, minyak jintan hitam kaya dengan timoquinone, yang mempunyai kesan antioksidan dan anti-radang yang kuat. Penyelidikan menunjukkan sebatian ini boleh melindungi kesihatan otak dan membantu merawat jenis kanser tertentu.

Seperti yang dipetik dari National Institutes of Health (NIH), antioksidan adalah penting untuk kesihatan. Ia boleh mengurangkan keradangan dan melindungi daripada keadaan seperti penyakit jantung, penyakit Alzheimer dan kanser.

2. Habbatus Sauda Boleh Menurunkan Kolestrol

Kolesterol adalah bahan seperti lemak yang terdapat di seluruh badan anda. Walaupun anda memerlukan sedikit kolesterol, jumlah yang tinggi boleh terkumpul dalam darah anda dan meningkatkan risiko penyakit jantung anda.

Habbatus Sauda telah terbukti sangat berkesan untuk menurunkan kolesterol. Satu kajian dalam 57 orang yang menghidap diabetes menunjukkan bahawa mengambil Habbatus Sauda selama satu tahun menurunkan jumlah kolesterol LDL (Koleterol jahat), dan meningkatkan kolesterol HDL (Kolesterol baik).

3. Habbatus Sauda Mempunyai Sifat Melawan Kanser

Habbatus Sauda tinggi dengan antioksidan, yang membantu meneutralkan radikal bebas berbahaya.

Kajian tabung uji telah menemui beberapa keputusan yang mengagumkan mengenai potensi kesan anti-kanser Habbatus Sauda dan thymoquinone, sebatian aktifnya.

Walau bagaimanapun, tiada bukti mengenai kesan anti-kanser Habbatus Sauda pada manusia. Kajian diperlukan untuk mengkaji sama ada Habbatus Sauda mempunyai sebarang faedah melawan kanser apabila digunakan sebagai rempah atau diambil sebagai makanan tambahan.

4. Habbatus Sauda Boleh Membantu Membunuh Bakteria

Bakteria bertanggungjawab untuk beberapa jangkitan berbahaya, daripada jangkitan telinga hingga radang paru-paru. Beberapa kajian mendapati manfaat Habbatus Sauda mempunyai sifat antibakteria dan berkesan terhadap beberapa jenis bakteria.

Satu kajian menggunakan biji Habbatus Sauda pada bayi dengan jangkitan kulit staphylococcal. Ia didapati berkesan seperti antibiotik standard yang digunakan untuk merawat jangkitan bakteria.

5. Habbatus Sauda Boleh Mengurangkan Keradangan

Beberapa kajian mendapati Habbatus Sauda mungkin mempunyai kesan anti-radang yang kuat dalam badan.

Dalam satu kajian terhadap 42 orang yang menghidap arthritis rheumatoid, mengambil 1,000 mg minyak Habbatus Sauda setiap hari selama lapan minggu mengurangkan penanda keradangan dan tekanan oksidatif.

6. Habbatus Sauda Menurunkan Tahap Diabetes

Bagi penghidap diabetes, paras gula darah yang tinggi secara konsisten telah terbukti meningkatkan risiko komplikasi, termasuk penyakit buah pinggang, penyakit mata dan strok.

Beberapa kajian ke atas individu yang menghidap diabetes jenis 2 menunjukkan bahawa dos 2 gram Habbatus Sauda setiap hari boleh mengurangkan paras gula dalam darah dengan ketara selama 2-3 bulan. Walaupun kebanyakan kajian menggunakan serbuk Habbatus Sauda dalam kapsul, minyak habbatus sauda juga telah terbukti sama berkesannya.

7. Habbatus Sauda Membantu Menurunkan Berat Badan

Beberapa kajian telah menunjukkan bahawa sifat Habbatus Sauda boleh membantu mengurangkan indeks jisim badan (BMI) pada individu yang mengalami obesiti, sindrom metabolik, atau diabetes jenis 2.

Menurut penyelidikan yang diterbitkan oleh National Institutes of Health (NIH), selama 8 minggu, 90 wanita berumur 25-50 dengan obesiti diberi diet rendah kalori dan plasebo atau 1 gram minyak Habbatus Sauda setiap hidangan dengan jumlah 3 gram sehari.

Pada akhir kajian, mereka yang mengambil Habbatus Sauda telah kehilangan lebih banyak berat badan dan lilitan pinggang berbanding kumpulan plasebo. Walaupun keputusan yang menjanjikan ini, masih diperlukan lebih banyak kajian.

8. Habbatus Sauda Melindungi Kesihatan Otak

Neuroinflammation ialah keradangan tisu otak. Keadaan yang dianggap memainkan peranan penting dalam perkembangan penyakit seperti Alzheimer dan Parkinson. Penyelidikan menunjukkan bahawa timoquinone dalam Habbatus Sauda boleh mengurangkan keradangan saraf.

Oleh itu, khasiat Habbatus Sauda boleh membantu melindungi otak daripada gangguan, seperti penyakit Alzheimer atau Parkinson.

Satu kajian daripada National Institutes of Health (NIH) pada 40 orang dewasa yang lebih tua yang sihat mendapati peningkatan yang ketara dalam ukuran ingatan, perhatian dan kognisi selepas mereka mengambil 500 mg kapsul ekstrak Habbatus Sauda selama 9 minggu.

9. Habbatus Sauda Baik untuk Kulit dan Rambut

Selain menggunakan produk penjagaan kulit buatan dan perubatan, minyak Habbatus Sauda biasanya digunakan secara topikal untuk membantu pelbagai keadaan kulit dan melembapkan rambut. Ini kerana kesan antimikrob dan anti-radangnya.

Minyak Habbatus Sauda boleh membantu merawat beberapa keadaan kulit, termasuk:
  • Jeragat
  • Ekzema, kulit gatal dan meradang
  • Kulit kering umum
  • Psoriasis
Sapukan gel yang mengandungi ekstrak Habbatus Sauda pada kulit dan menggunakan produk yang mengandungi jintan hitam ini akan membantu melembapkan rambut dan mengurangkan kelemumur.

10. Habbatus Sauda Untuk Kesuburan Lelaki

Menurut kajian yang dijalankan, kaedah terbaik untuk mengatasi masalah sperm abnormal adalah dengan memberi rawatan menggunakan bahan antioksida.

Habbatus Sauda memiliki kandungan antioksida yang tinggi dan dikatakan sebagai salah satu potensi herba atau kaedah tradisional yang boleh membantu dalam masalah ketidaksuburan lelaki.

Artikel berkaitan:
Itulah beberapa khasiat Habbatus Sauda untuk kesihatan. Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel