Cara Menjaga Pokok Kaktus Agar Tidak Cepat Mati

Cara untuk menjaga tanaman pokok Kaktus yang betul agar tumbuh dengan lebih subur dan tidak cepat mati.

Petua Menjaga Kaktus

Kaktus dikenali sebagai tanaman hiasan yang memerlukan penjagaan yang minimum. Namun begitu, kaktus masih yang memerlukan perhatian khusus agar dapat membesar dengan baik dan panjang umur.

Pemilik kaktus mesti tahu benda asas ini, iaitu cara menjaga tanaman hiasan kaktus, terutamanya jika anda ingin menyimpannya di dalam rumah.

Senarai Kandungan

Cara Menjaga Pokok Kaktus

Berikut adalah beberapa petua untuk menjaga kaktus yang boleh anda amalkan:

1. Gunakan Media Penanaman Yang Betul Untuk Pokok Kaktus

Kaktus pada umumnya akan tumbuh dengan baik pada jenis tanah berpasir dengan campuran kerikil. Tanah jenis ini mempunyai keupayaan saliran yang baik dan tidak mudah bergumpal.

Anda juga boleh menggunakan tanah separuh gambut dan bukannya tanah biasa. Tanah biasa selalunya untuk menyimpan terlalu banyak air yang boleh mempercepatkan reput akar.

Manakala tanah separa gambut lebih diutamakan dan mempunyai kandungan organik yang banyak sebagai pembekal nutrien kepada tumbuhan.

Selain tanah, pemilihan pasu juga perlu dipertimbangkan. Pilih pasu yang mempunyai lubang saliran supaya air tidak mendap terlalu banyak yang boleh menyebabkan kaktus cepat layu.

2. Elakan Kelembapan Pada Pokok Kaktus

Punca utama kaktus mati adalah terlalu banyak air atau kerap menyiram. Walau bagaimanapun, itu tidak bermakna kaktus tidak memerlukan air.

Penyiraman adalah aspek penting dalam penjagaan kaktus. Terlalu banyak air akan membantutkan pertumbuhan, tetapi terlalu sedikit air boleh menyebabkan layu.

Masa yang sesuai untuk menyiram kaktus yang diletakkan di dalam rumah adalah kira-kira 7-10 hari apabila permukaan tanah kelihatan kering.

3. Jangan Menjemur Pokok Kaktus Di Bawah Terik Cahaya Matahari

Cahaya matahari adalah keperluan utama kaktus kerana habitat semulajadi tumbuhan ini adalah di tempat yang panas dan kering.

Namun, cahaya matahari yang berlebihan juga tidak baik kerana boleh menyebabkan kaktus hijau menjadi kuning atau kering di hujungnya.

Letakkan kaktus di tempat yang terang dengan pengudaraan yang baik. Jika musim panas, letakkan sahaja kaktus berhampiran tingkap supaya ia kekal terdedah kepada cahaya.

Apabila musim hujan, eloklah sekali sekala letak pokok hiasan kaktus di hadapan rumah. Selain mendapat cahaya matahari, air hujan yang kaya dengan nitrogen bermanfaat untuk pertumbuhan kaktus.

4. Pokok Kaktus Juga Harus Diberi Baja

Kaedah ini sebenarnya adalah kaedah yang agak asas dan harus difahami jika anda ingin menanam tanaman, kerana keperluan tumbuhan untuk pengambilan nutrisi perlu dipertimbangkan.

Baja berfungsi dalam menyediakan nutrien ini untuk kaktus. Jenis baja yang boleh digunakan sebenarnya agak standard, seperti baja kompos, atau baja NPK(Nitrogen, Phosphorus dan Kalium). 

Itulah empat cara untuk menjaga kaktus agar tumbuh subur dan tidak cepat mati yang anda boleh lakukan. Semoga bermanfaat.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel