4 Makanan Yang Boleh Hilangkan Mengantuk

4 Makanan Yang Boleh Hilangkan Mengantuk

Kopi paling popular untuk dijadikan penawar mengantuk dalam kalangan ramai buat mada ini. Kalau buat kerja lewat malam, kompom ditemani dengan kopi. Tapi kita, perlu tahu bahawa terlalu mengambil banyak kafein ini boleh memudaratkan kesihatan kita.

Jadi, disini saya akan kongsikan kepada semua, beberapa makanan yang boleh dijadikan sebagai pengganti kopi untuk menghilangkan mengantuk.

Senarai Kandungan [Show]

Makanan Hilangkan Mengantuk

1. Pisang

Makanan Hilangkan Mengantuk
Ya, pisang memang mempunyai kelebihan untuk menjadi pengganti kepada si kopi. Lagipun pisang mempunyai lebih banyak manfaat lain berbanding kopi. Jadi, untuk menghilangkan mengantuk, jadikan pisang sebagai kudapan anda kerana ianya amat berkesan.

2. Coklat Hitam

Makanan Hilangkan Mengantuk
Kompom ramai antara kita adalah penggemar coklat. Kita perlu disini bahawa coklat bukan sahaja sedap dimakan malahan boleh menghilangkan mengantuk. Hal ini kerana coklat mengandungi kandungan kafien yang rendah namun boleh membuatkan kita lebih segar dan bertenaga.

3. Avocado

Makanan Hilangkan Mengantuk
Buah avocado ini kaya dengan sejenis mineral yang boleh buat kita bertenaga sepanjang hari iaitu potassium. Jadi, kita boleh mengambil buah avocado ini sebagai sarapan agar terus bertenaga sepanjang hari.

4. Kacang Almond

Makanan Hilangkan Mengantuk
Untuk pengetahuan kita semua kacang almond ini mampu menambah tenaga kita tanpa menggemukkan badan kita. Ini kerana, kacang almond kaya dengan Vitamin E, B6 dan folat. Jadi tidak perlu risau diet terganggu kerana makan kacang almond.

Jadi, dengan adanya makanan ini, kita bolehlah kurangkan pengambilan kopi untuk melawan mengantuk.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel