Cara Meningkatkan Keyakinan Diri Yang Berkesan

cara membina keyakinan diri

Keyakinan diri ditakrifkan sebagai perasaan percaya pada kebolehan, kualiti, dan pertimbangan seseorang. Keyakinan diri penting untuk kesihatan dan kesejahteraan psikologi kita.

Mempunyai tahap keyakinan diri yang sihat dapat membantu kita untuk berjaya dalam kehidupan peribadi dan kerjaya kita.

Kenapa perlu ada keyakinan diri?

Apabila kita rasa yakin dengan diri kita sendiri, kita dapat menumpukan sepenuhnya terhadap tugas yang perlu kita selesaikan. Daripada membuang masa dan tenaga untuk berfikir bahawa kita tidak cukup baik. Lebih baik gunakan keyakinan diri dan selesaikan tugas.

Jadi pada akhirnya, kita akan berprestasi lebih baik apabila kita ada keyakinan.

Contohnya, jika kita yakin dengan pembentangan yang akan kita buat, kita pasti akan fokus menyampaikan pembentangan kita kepada khalayak anda. Namun, jika kita kurang yakin dengan kemampuan kita untuk berkomunikasi, kita pasti akan rasa bimbang dan beranggapan tidak ada yang mendengar. Kita mungkin sukar untuk fokus dan mungkin tersasar dari kata-kata kita.

Jadi berikut saya kongsikan beberapa cara meningkatkan keyakinan diri dalam kehidupan harian kita.

Berhenti Membandingkan Diri Dengan Orang Lain

Sama ada kita membandingkan penampilan kita dengan rakan di Facebook atau membandingkan gaji kita dengan pendapatan rakan kita, perbandingan itu satu hal yang sebenarnya tidak bagus.

Para penyelidik mendapati bahawa orang yang membandingkan diri mereka dengan orang lain, mengalami iri hati. Dan semakin dengki yang mereka alami, semakin teruk perasaan mereka terhadap diri mereka sendiri.

Perhatikan masa ketika kita membandingkan kekayaan, harta benda, kemahiran, pencapaian, dan sifat kita. Memikirkan bahawa orang lain lebih baik atau mempunyai lebih banyak akan merosakkan keyakinan pada diri sendiri. Apabila kita menyedari bahawa kita membuat perbandingan, ingatkan diri kita sendiri bahawa hal itu tidak bermanfaat.

Jaga Diri Kita

Memang susah untuk mendapat keyakinan jika kita salahgunakan diri kita. Kurang tidur, makan makanan yang tidak sihat dan kurang bersenam akan memberi kesan buruk kepada kesihatan kita. Ada kajian menunjukkan bahawa melakukan aktiviti fizikal mampu meningkatkan keyakinan.

Satu kajian 2016 yang diterbitkan dalam Neuropsychiatric Disease and Treatment mendapati bahawa aktiviti fizikal yang kerap mampu meningkatkan imej badan peserta. Dan apabila imej badan mereka bertambah baik, mereka berasa lebih yakin.

Jadikan penjagaan diri sebagai keutamaan. Apabila kita merasa sihat secara fizikal, kita secara semula jadi akan merasa lebih yakin pada diri sendiri.

Baca juga: Lakukan 7 Senaman Ini Untuk Kempiskan Perut Anda

Amalkan Self-Compassion

Self-Compassion bermaksud mencintai diri sendiri ketika kita mengalami masalah, kegagalan, atau menyedari sesuatu yang tidak kita sukai di dalam diri daripada menyalahkan, mengkritik, dan menilai diri sendiri.

Self-Compassion akan menolong kita belajar menerima dan mengakui perasaan sukar yang kita rasakan dan kemudian menolong kita melepaskan perasaan ini sepenuhnya.

Baca juga: Bagaimana Agar Hidup Kita Lebih Bahagia

Berlatih Menghadapi Hal Yang Kita Takut Untuk Buat

Banyak cara untuk kita melatih diri sendiri untuk cuba melawan hal yang kita tidak ada keyakinan untuk mencuba. Sebagai contoh aktiviti membina keyakinan diri ialah, jika kita ini seorang yang tidak berani untuk membentang atau bercakap di hadapan orang ramai. Kita boleh latih diri kita untuk menghadapi ketakutan kita itu dengan cara melatih diri untuk bercakap di hadapan kawan-kawan yang rapat dengan kita atau di hadapan keluarga kita. Dengan cara ini, kita boleh meningkatkan keyakinan diri kita dengan berkesan.

Kesimpulan

Semua orang menghadapi masalah keyakinan pada satu-satu masa. Tetapi jika masalah keyakinan diri kita mengganggu pekerjaan anda, kehidupan sosial, atau pendidikan kita, dapatkan bantuan profesional. Kadang-kadang, keyakinan diri yang rendah berpunca dari isu yang lebih besar, seperti peristiwa trauma dari masa lalu. Pada masa lain, ini mungkin merupakan gejala masalah kesihatan mental. Jadi jika masalah keyakinan diri kita mengganggu pekerjaan, kehidupan sosial, atau pendidikan, silakan bertemu orang yang pakar dalam bidang ini.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel