130 Perkataan Belajar Bahasa Perak

130 Perkataan Belajar Bahasa Perak

Mari kita bersama-sama belajar bahasa Perak. Dalam artikel ini saya akan kongsikan koleksi 130 perkataan bahasa perak untuk kita sama-sama belajar.

Banyak kebaikan untuk belajar bahasa selain bahasa kita sendiri. Salah satu kebaikannya ialah, mampu meningkatkan kuasa otak kita.

Mempelajari bahasa baharu memerlukan otak kita untuk menangani kerumitan kerana ia cuba memahami dan menyerap corak baharu. Apabila otak kita cuba berkomunikasi dengan mentafsir makna, kita membangunkan kemahiran pembelajaran utama seperti pemikiran kognitif dan penyelesaian masalah.

Jadi, mari kita sama-sama belajar bahasa atau loghat perak.

Belajar Bahasa Perak

Bahasa Perak

Bahasa Melayu

Acherkeme

Macamana kalau

Ater

Habis tu

Aser

Bila

Ayo

Air

Ajenye ye

Ye lah tu

Ajer ngan yer

Betul sangat dah tu

Bulor

Lapar tak makan

Bolen

Bertelanjang bulat

Biot

Degil

Berdaghoh

Berdarah

Berdano

Terlalu kotor

Berdamo

Bersepai

Bengkin

Garang

Beda'ah

Tipu / bohong

Bebei 

Degil sangat-sangat atau pun menyesal / bebal

Bonyeh

Lantai yang basah

Bojot

Badan basah habis kena hujan

Besit

Merotan

Beghansor

Nak balik

Balun

Pukul / makan / belasah

Bantei 

Bantal / pukul / belasah

Beghochat / bochat 

Ikan haruan

Bekele 

Bergaduh

Bebighat 

Calar balar

Betolo-tolo 

Tak mahu pergi dulu sampai bertolak-tolak

Beghambat 

Berlari

Cher / cer

Cuba / 'try'

Cakchibo

Binatang pepatung

Chuak

Simbah

Cheghin / mencherghin

Badan rasa nak demam

Cekelat

Gula-gula

Chaghit

Koyak

Dan

Sempat

Deghuih

Nakal

Dedo

Panas-panas sejuk

Ghodi / kodi

Membetulkan balik / repair

Getak

Jatuh / luruh

Geghotok / gerotok

Jambatan

Getik

Menyampah

Ganjei

Terkena / naya / terkejut

Gherber / reber

Sesak, beriya, gedik, poyo

Gila sepereghe

Separuh gila

Gebor

Selimut

Hajap

Ingin / hendak

Hambat

Kejar

Hanchit

Ketepi

Hantap

Badan yang sasa

Hangat pijor

Panas yang keterlaluan

Hempah pio

Bertungkus lumus

Hogeh

Goyang / goncang

Hilio

Hilir

Ingker

Seronok sangat

Jelebo

Labi-labi

Jenuh

Tunggu lama sangat

Jeleipek

Dah tak lalu nak bangun

Ja'amer

Mukaddam

Jelage

Taik pelita minyak

Jogher

Padanan yang tak kena langsung

Kumer / keimer

Kita, kami

Komer

Korang

Kemin

Kemas / smart

Kayu rol

Pembaris

Kalen / kaleh

Selak / berubah

Kayo

Nak ke sungai / nak pergi buang air kecil / besar

Kokak

Gigit

Koko

Coklat

Koteh / keghoteh

Kertas

Keghobo / kobo

Kerbau

Labun

Cakap / bagitahu / berkata-kata

Lecah

Becak / lumpur

Lechak

Main-main / buat sepah di atas katil

Limbah

Air pekat yang kotor

Libang-libu

Tak senang duduk / tak tentu hala

Legheh / leghas

Cepat

Langgat

Susun tinggi; biasa guna pada pinggan

Luku

Ketuk di kepala

Lendut

Sesuatu yang dah terlalu berat

Leboh

Hilang

Lesoh

Senyap

Lempo

Baling

Lepo

Tempat susun pinggan mangkuk di kenduri kawin

Lenjun

Basah kena hujan

Miker

Anda, awak, kamu

Mengkemer / mengkomer

Awak / korang semua

Meraban teben

Tak tentu arah, perbuatan yang pening

Muncoh

Dah kaya banyak duit atau berharta

Merambu

Joli sana sini

Mentekedaghoh

Makan dengan lahap

Mentechiker

Makan

Megholoh

Tidor

Mentong

Makan sampai tambah 2-3 kali

Makei

Pakai / guna

Mengkiak

Besar sikit dari anai-anai selalunya menjadi kalkatu

Meghedang-ghedang

Membuta-tuli / ikut suka

Ngeleiwo

Terumbang ambing kekiri ke kanan [macam ular kena palu]

Nyelap sador

Seseorang yang seperti dirasuk

Ngele’nyor

Mengedik atau pun mengada-ngada / gatal

Nyor

Buah kelapa

Nyeghogin

Tersenyum sorang diri

Ngetit

Kena gigit serangga

Ngeisot

Bergerak sikit-sikit sambil duduk

Nyengket

Mengintai

Nyongkit

Berjalan-jalan

Ngernyi

Geli geleman

Nyeghenken

Kurus kering tak ada isi langsung

Ngelatok

Berdebar kerana terkejut

Oghang

Orang

Perok

Jakun / tak pernah tengok benda

Pasio

Pasir kering

Pores

Jabatan hutan

Puih opeh

Pejabat pos

Pio

Tulen / asli

Paghap

Pukul

Pengor

Bau yang terlalu busuk

Po'ngor

Terbuka

Panchor

Mandi air pancut

Reben teyben

Selekeh sangat

Regih

Penyapu lidi

Sio

Hendak

Semut gatei

Semut api

Selait

Lampu suluh / torch light

Sepeghoh

Alas / lapik meja

Sa'ngei

Tudung saji

Si-yar* (sengorkan bunyi)

Mangguk tingkat

Teman / awok

Aku, saya

Toben

Tua bangka

Tak ku sio

Tak mahu, tak hendak

Tepenghongor / terbeghongeh

Terbuka luas


Itulah koleksi perkataan Bahasa Perak untuk kita belajar bersama.

Anda juga boleh belajar dua bahasa menarik ini:

Semoga bermanfaat untuk semua dan jangan lupa kongsikan. Sekian.

0 Response to "130 Perkataan Belajar Bahasa Perak"

Catat Ulasan

Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel