8 Tanda Anda Mengalami Anxiety Disorder

Kebimbangan dan debaran adalah emosi biasa manusia. Majoriti orang mendapati bahawa perasaan panik, fobia, bimbang, gementar atau bimbang adalah perkara biasa dan hanya sementara.

Walau bagaimanapun, bagi sesetengah daripada kita, kebimbangan berlaku dengan kerap sehingga ia menjadi gangguan yang tidak normal.

Jika anda kerap mengalami mana-mana simptom berikut, anda mungkin mengalami Anxiety Disorder.

tanda anxiety disorder

Tanda Anxiety Disorder

1. Bimbang Sepanjang Masa

Anda menghabiskan berjam-jam, kadangkala berhari-hari, tertumpu pada situasi yang menyebabkan anda keresahan dan kesusahan. Lebih teruk, situasi ini selalunya tidak realistik atau di luar kawalan anda sepenuhnya. Jika anda mendapati diri anda berada dalam kitaran pemikiran yang tidak rasional dan cemas, anda mungkin mengalami gangguan kebimbangan umum atau Generalized Anxiety Disorder (GAD).

2. Sukar Tidur

Mengalami masalah tidur atau berjaga selalunya berkait rapat dengan beberapa isu kesihatan mental atau fizikal.

Salah satu simptom Anxiety Disorder ialah berjaga sepanjang malam kerana bimbang dan memikirkan isu sehingga anda tidak boleh tidur, atau terperangkap dalam mimpi sehingga anda kerap bangun.

3. Ketegangan Otot

Satu gejala Anxiety Disorder ialah ketegangan otot yang berterusan. Tindak balas badan terhadap tekanan yang terlalu banyak boleh menyebabkan gejala ini. Pesakit percaya ia adalah normal kerana ia boleh berlaku dengan kerap.

Menurut Anxiety Centre, kebas pada tangan atau bahagian badan lain adalah satu lagi gejala yang dialami oleh orang yang mengalami Anxiety Disorder secara konsisten.

4. Masalah Penghadaman Yang Kronik

Walaupun kebimbangan mungkin bermula dalam fikiran, ia juga boleh nyata secara fizikal. Contohnya, sindrom gangguan usus boleh menyebabkan gejala seperti sakit perut, kekejangan otot, kembung perut, sembelit atau cirit-birit. Semua isu ini berpunca daripada sistem penghadaman, yang sensitif terhadap tekanan psikologi.

Selain meningkatkan kebimbangan, masalah pencernaan boleh menyebabkan ketidakselesaan sosial dan fizikal.

5. Hanya Beri Perhatian Kepada Komen Negatif

Tidak kira berapa banyak pujian yang diberikan kepada pekerjaan seseorang atau diri mereka sendiri yang positif, orang yang mempunyai "Anxiety Disorder" cenderung hanya melihat perkara yang buruk.

Akibatnya, mereka akan mempunyai perangai yang terlalu cerewet dan tertumpu pada kesempurnaan sehingga mereka takut gagal.

6. Nervous Breakdown

Seseorang yang mengalami Anxiety Disorder biasanya lebih suka menyembunyikan emosinya. Walau bagaimanapun, "Nervous Breakdown" berlaku apabila kebimbangan atau perkara lain yang mengganggu perasaannya memuncak, seperti apabila dia tiba-tiba menjadi marah, menjerit, atau mengamuk sehingga dia hilang rasa malu dan ketakutan.

Selain itu, sesetengah orang sering pengsan apabila mereka mengalami tekanan yang terlalu tinggi.

7. Serangan Panik

Memandangkan ia menyerupai serangan jantung, serangan panik boleh menakutkan. Apabila mengalami "panic attack", seseorang mungkin mengalami kesukaran bernafas, sakit dada, pening, berpeluh, menggigil, jantung berdebar-debar, sakit perut dan lemah tubuh badannya.

Walaupun tidak semua orang yang mengalami serangan panik mempunyai Anxiety Disorder, mereka yang berulangkali mengalaminya perlu berjumpa doktor untuk mengesahkannya.

8. Sukar Menjalin Hubungan

Seseorang yang mengalami Anxiety Disorder lazimnya mengingati peristiwa masa lalu dengan jelas sehingga mereka kerap mengambil keutamaan daripada masalah semasa yang mereka hadapi.

Ini mungkin menjadi punca kesukaran anda untuk meletakkan kepercayaan anda kepada orang lain dan membina hubungan yang bermakna dengan orang yang dianggap istimewa. Malah, hubungan keluarga juga mungkin terjejas atau merosot. Anda mungkin bertindak secara tidak sengaja kerana takut kehilangan mereka atau disakiti.


Kesimpulannya, adalah penting untuk mengenali gangguan keresahan atau Anxiety Disorder supaya anda boleh mengatasinya dengan berkesan.

Anda boleh bermula dengan mengambil Ujian Saringan Minda Sihat (DASS) secara online jika anda ragu-ragu sama ada anda memilikinya. Semoga bermanfaat dan sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel