8 Khasiat Buah Berangan Untuk Kesihatan

buah berangan

Buah berangan sememangnya telah menjadi sumber makanan selama beribu-ribu tahun. Buah ini boleh dimakan mentah, dibakar, dikisar menjadi tepung, atau dicampur ke dalam pastri. Disebalik rasa buah berangan yang sedap dimakan, terdapat juga beberapa khasiat buah berangan untuk kesihatan.

Khasiat Buah Berangan

Berikut adalah khasiat buah berangan untuk kesihatan:

1. Menjaga Kesihatan Jantung

Antara khasiat buah berangan ialah dapat menjaga atau menyokong kesihatan jantung. Antioksidan dan mineral seperti magnesium dan kalium membantu mengurangkan risiko masalah kardiovaskular, seperti penyakit jantung atau strok. Buah berangan adalah sumber nutrien yang baik dan boleh membantu meningkatkan kesihatan jantung.

2. Baik Untuk Sistem Penghadaman

Buah berangan juga baik untuk sistem penghadaman. Buah berangan adalah sumber serat yang terbaik. Pengambilan serat yang konsisten boleh membantu pergerakan usus yang lebih lancar. Ini seterusnya dapat membantu mengelakkan keradangan dan ketidakselesaan perut.

3. Mengawal Gula Darah

Serat dalam buah berangan juga boleh membantu mengawal paras gula dalam darah. Makan makanan berserat tinggi seperti buah berangan memastikan badan kita perlahan-lahan menyerap kanji. Ini membantu mengelakkan lonjakan gula dalam darah, yang boleh berbahaya bagi penghidap diabetes.

Selain itu, buah berangan mempunyai nilai indeks glisemik yang rendah iaitu 54. Makanan yang dinilai rendah pada indeks glisemik tidak akan menyebabkan perubahan besar pada paras gula darah apabila kita memakannya.

4. Sumber Antioksidan Yang Baik

Buah berangan mengandungi beberapa antioksidan pelindung, termasuk vitamin C dan karotenoid lutein dan zeaxanthin, serta pelbagai sebatian tumbuhan termasuk polifenol seperti asid gallic dan tanin. Nutrien dan sebatian tumbuhan ini melindungi sel daripada kerosakan dan boleh membantu melindungi daripada penyakit kronik.

5. Boleh Membantu Mengawal Berat Badan

Kerana tinggi serat, buah berangan boleh membantu mengekang selera makan berbanding dengan kekacang lain. Untuk pengetahuan kita semua, serat membantu seseorang untuk rasa kenyang lebih lama.

Tambahan pula, buah berangan sesuai dimakan bagi mengawal berat badan kerana kandungan lemak dan kalori yang rendah.


6. Meningkatkan Sistem Imun

Kepekatan tinggi vitamin C dan sebatian antioksidan lain atau mineral surih seperti kuprum dalam buah berangan boleh menjadikannya rangsangan yang ideal untuk sistem imun kita. Vitamin C bukan sahaja merangsang pengeluaran sel darah putih tetapi juga bertindak sebagai antioksidan, mencari radikal bebas dalam badan dan meneutralkannya sebelum ia menyebabkan sel sihat bermutasi atau mendorong tekanan oksidatif berhampiran organ penting. Ini boleh membantu sistem imun menumpukan usahanya pada patogen dan mencegah penyakit.

7. Membantu Mengawal Tekanan Darah

Seterusnya, nutrisi yang padat dalam buah berangan juga amat baik dalam mengawal tekanan darah kepada tahap optimum. Kalium yang terdapat pada buah berangan berfungsi dengan mengawal pergerakan air di dalam badan dengan kehadiran sodium. Ia juga bertindak dengan mengurangkan tekanan pada salur darah bagi melancarkan lagi peredaran darah. Oleh itu dengan, tekanan darah yang optimum, ianya dapat mencegah risiko penyakit jantung atau strok.


8. Meningkatkan Prestasi Otak

Buah berangan memiliki beberapa jenis vitamin B, termasuk folat (vitamin B9) dan tiamin (vitamin B1). Vitamin B ini secara langsung dikaitkan dengan perkembangan dan fungsi otak. Potassium dalam buah berangan juga membantu pengaliran darah ke otak dan mengekalkan kesihatan sistem saraf supaya dapat meningkatkan daya tumpuan dan ingatan.


Itulah senarai khasiat buah berangan untuk kesihatan. Diharap perkongsian ini bermanfaat untuk anda semua. Sekian.

Rujukan:
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel