7 Khasiat Biji Ketumbar Untuk Kesihatan

Biji ketumbar adalah rempah yang popular dalam masakan Asia dan ia juga mempunyai manfaat kesihatan.

Biji ketumbar, secara saintifiknya dikenali sebagai Coriandrum sativum, mempunyai aroma yang kuat. Bau biji ketumbar disebabkan oleh antioksidan dan minyak pati seperti asid linoleik, asid oleik, Linalool, alpha-pinene, dan terpenes.

Biji ketumbar mengandungi serat, antioksidan, vitamin B, vitamin C, kalium, kuprum, magnesium, mangan, zink, besi, dan kalsium.

khasiat biji ketumbar

7 Khasiat Biji Ketumbar

Berikut adalah senarai khasiat biji ketumbar untuk kesihatan.

1. Meningkatkan Imuniti

Menurut Healthline, ketumbar mengandungi beberapa antioksidan yang melindungi sel daripada kerosakan radikal bebas. Antioksidan telah terbukti untuk membantu badan melawan keradangan.

Sebatian antioksidan (seperti terpinene, kuersetin, dan tokoferol) telah dibukitkan dalam kajian haiwan dan tabung uji mempunyai sifat antikanser, meningkatkan imun, dan neuroprotektif.

Antioksidan dalam ekstrak biji ketumbar didapati mengurangkan keradangan dan melambatkan pertumbuhan sel-sel kanser paru-paru, prostat, payudara dan kolon dalam kajian tabung uji.

2. Meningkatkan Kesihatan Pencernaan

Menurut Healthline, minyak biji ketumbar boleh membantu untuk mempercepatkan dan menggalakkan pencernaan yang sihat.

Satu kajian tentang khasiat ketumbar dalam 32 orang dengan sindrom usus yang merengsa berlangsung selama 8 minggu (IBS). Orang ramai diberi 30 titis jamu yang mengandungi ketumbar tiga kali sehari. Kajian mendapati bahawa ketumbar mengurangkan sakit perut, kembung perut, dan ketidakselesaan penghadaman dengan ketara jika dibandingkan dengan kumpulan yang hanya diberikan plasebo.

3. Meningkatkan Kesihatan Jantung

Beberapa kajian haiwan dan tabung uji, menurut Healthline, menunjukkan bahawa manfaat biji ketumbar boleh mengurangkan faktor risiko penyakit jantung, seperti tekanan darah tinggi dan paras kolesterol LDL (jahat).

Ekstrak ketumbar mempunyai sifat diuretik, yang bermaksud ia boleh membantu tubuh manusia menyingkirkan natrium dan air yang berlebihan. Ini berpotensi menurunkan tekanan darah.

Ketumbar juga boleh membantu menurunkan kolesterol, menurut beberapa penyelidikan. Satu kajian mendapati bahawa memberi makan biji ketumbar tikus mengurangkan kolesterol LDL (buruk) sambil meningkatkan kolesterol HDL (baik).

Tambahan pula, makan herba pedas dan rempah seperti ketumbar membantu ramai orang mengurangkan pengambilan natrium mereka, yang boleh meningkatkan kesihatan jantung.

4. Merawat Kulit

Menurut Organic Facts, bahan aktif biji ketumbar diketahui dapat meningkatkan kesihatan kulit dengan meneutralkan kesan radikal bebas dan menurunkan tahap tekanan oksidatif. Gejala ekzema, psoriasis, dan rosacea boleh diburukkan lagi oleh tekanan oksidatif.

Menurut Healthline, ketumbar mungkin mempunyai beberapa kebaikan untuk kulit, termasuk melegakan ruam kecil seperti dermatitis.

Ekstrak ketumbar gagal merawat ruam bayi dengan sendirinya dalam satu kajian. Namun ekstrak ketumbar boleh digunakan sebagai ubat alternatif bersama dengan sebatian sedatif yang lain.

Kajian lain mendapati bahawa antioksidan dalam ekstrak ketumbar boleh membantu mencegah kerosakan sel, yang boleh menyebabkan penuaan kulit dipercepatkan, serta kerosakan sinaran UV pada kulit.

Di samping itu, ramai orang menggunakan jus daun ketumbar untuk keadaan kulit, seperti jerawat, pigmentasi, berminyak atau kekeringan. Namun begitu, kajian lanjut masih diperlukan.


5. Mengawal Paras Gula Dalam Darah

Menurut Healthline, mempunyai paras gula darah yang tinggi adalah faktor risiko diabetes jenis 2.

Biji ketumbar, dalam kedua-dua bentuk ekstrak dan minyak, boleh membantu menurunkan paras gula dalam darah. Malah, orang yang mempunyai gula darah rendah atau mengambil ubat diabetes harus berhati-hati apabila mengambil ketumbar kerana ia sangat berkesan untuk menurunkan gula darah.

Biji ketumbar telah ditunjukkan dalam kajian haiwan untuk menurunkan gula darah dengan meningkatkan aktiviti enzim yang membantu dalam penyingkiran gula daripada darah. Satu kajian ke atas tikus dengan obesiti dan gula darah tinggi mendapati bahawa satu dos ekstrak biji ketumbar (9.1 mg per paun berat badan atau 20 mg per kg) menurunkan gula darah sebanyak 4 mmol/L dalam masa 6 jam.

6. Menjaga Kesihatan Otak

Memetik Healthline, antara kebaikan lain biji ketumbar ialah ia dapat mengekalkan kesihatan otak kerana ia mempunyai ciri anti-radang. Banyak penyakit otak, seperti Parkinson, Alzheimer, dan multiple sclerosis, dikaitkan dengan keradangan.

Satu kajian pada tikus mendapati bahawa ekstrak ketumbar melindungi mereka daripada kerosakan sel saraf selepas sawan akibat dadah. Ini mungkin disebabkan oleh sifat antioksidannya. Kajian tikus menyatakan bahawa ketumbar meningkatkan daya ingatan, menunjukkan bahawa tumbuhan itu mungkin mempunyai aplikasi untuk penyakit Alzheimer.

Ketumbar juga boleh membantu menguruskan kebimbangan. Kajian haiwan telah menunjukkan bahawa ekstrak ketumbar hampir sama berkesan dengan Diazepam. Diazepam adalah ubat kecemasan umum, dalam mengurangkan gejala penyakit otak. Walau bagaimanapun, kajian lanjut terhadap manusia masih diperlukan.


7. Melawan Jangkitan

Memetik Healthline, kebaikan biji ketumbar juga untuk melawan jangkitan dan penyakit bawaan makanan, kerana rempah ini mengandungi sebatian antimikrob. Dodecenal, sebatian dalam ketumbar yang boleh melawan bakteria, seperti Salmonella yang boleh menyebabkan keracunan makanan yang mengancam nyawa.

Selain itu, kajian tabung uji mendedahkan bahawa biji ketumbar adalah antara beberapa rempah India yang boleh melawan bakteria yang menyebabkan jangkitan saluran kencing.

Satu lagi kajian mencadangkan bahawa minyak ketumbar harus digunakan dalam formulasi antibakteria kerana keupayaannya untuk melawan penyakit bawaan makanan dan jangkitan yang diperolehi di hospital.

khasiat biji ketumbar

Kesimpulannya, walaupun khasiat biji ketumbar banyak, terdapat kesan sampingan makan biji ketumbar termasuk reaksi alahan, masalah hati, dan masalah perut. Menurut Organic Facts, jika anda alah kepada tumbuhan Apiaceae, anda mungkin mempunyai reaksi negatif terhadap biji ketumbar ini.

Di samping itu, pengambilan berlebihan boleh menyebabkan masalah dengan fungsi hati dan sakit perut. Makan berlebihan biji ketumbar juga boleh menyebabkan penurunan tekanan darah yang tidak sihat, jadi pastikan anda mengehadkan pengambilan anda.

Diharap perkongsian tentang khasiat biji ketumbar ini dapat memberikan manfaat dan berguna untuk anda semua. Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel