Khasiat Pokok Ketumbar Jawa Untuk Kesihatan

khasiat ketumbar jawa

Ketumbar Jawa berasal dari benua Amerika dan Hindia Barat. Tumbuhan herba ini, bagaimanapun, kini boleh didapati di negara-negara tropika di seluruh dunia.

Pokok ketumbar jawa ini boleh ditanam dari biji atau dengan mengasingkan anak pokok daripada pokok induk. Pokok ini juga boleh digunakan sebagai tanaman hiasan. Tambahan pula, pokok ini kurang terdedah kepada masalah penyakit dan perosak.

Khasiat Ketumbar Jawa

Berikut merupakan antara khasiat ketumbar jawa:

1. Daun

Air rebusan daun ketumbar jawa digunakan untuk merawat demam, kencing manis, demam panas, perut kembung, radang paru-paru, dan selsema, serta melegakan buang air besar.

Tambahan pula, air masak boleh digunakan sebagai air mandian untuk merawat demam panas, selsema, dan radang paru-paru.

Cecair dari daun diperah, dan daun yang tinggal ditelan sebagai pembuka selera. Daun ketumbar segar juga boleh digunakan untuk membuat baja yang boleh digunakan untuk merawat bisul, kudis, dan luka.

2. Akar

Minum air masak dari akar boleh merawat batuk, demam, demam malaria, demam tinggi, radang paru-paru, selsema, sembelit, melegakan kencing, merangsang peluh, dan menghentikan pendarahan rahim.

3. Akar dan Daun

ketumbar jawa

Air rebusan digunakan untuk merawat demam kuning, demam panas, penyakit seriawan usus, sakit ular-ularan, tekanan darah tinggi, merangsang haid, merangsang peluh, penawar racun, terlampau banyak jus hempedu dan sebagai afrodisiak.


4. Khasiat Pemakanan

Daun ketumbar jawa boleh digunakan untuk menyedapkan makanan seperti sup, sayur-sayuran, dan ulam. Daun muda boleh dimakan mentah sebagai salad atau sebagai ulam, serta dimasak seperti sayur-sayuran lain.

Daun muda mempunyai rasa dan aroma yang lebih lembut daripada daun yang lebih tua. Baunya seperti daun ketumbar, tetapi daun yang lebih tua mempunyai bau pepijat yang lebih kuat.

Ramai orang tidak sedar bahawa daun ketumbar jawa boleh digunakan untuk mencipta perisa atau sayuran.

Kesimpulannya, ketumbar jawa sememangnya berkhasiat dan boleh dijadikan sayur. Diharap perkongsian ini bermanfaat untuk anda semua. Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel