Apa Yang Perlu Dibuat Apabila Gagal

Apa yang perlu dibuat apabila kita gagal dalam sesuatu benda yang kita mahukannya berjaya? Adakah kita biarkan gagal begitu sahaja? mungkin ada orang yang membiarkannya terus gagal tetapi bagi orang yang tidak mudah berputus asa dia pasti akan cuba lagi sehingga berjaya dan dapat lari daripada kegagalan.


Apa Yang Perlu Dibuat Apabila Gagal

Perkara Yang Perlu Dibuat Apabila Gagal


Belajar cara berfikir yang lebih fleksibel

Apabila kita cuba untuk berpegang kepada pelan untuk mencapai matlamat, dan perkara yang tidak berjalan lancar, maka perkara tersebut boleh membuatkan kita tergelincir. Tetapi jika kita mempunyai minda yang lebih fleksibel, dan berfikir, "Saya mungkin tidak dapat berjalan lancar tetapi itu OK kerana banyak perkara akan berubah," maka ia bukan satu bencana apabila kita turun trek. Tidak ada trek tunggal yang kita perlu tinggal.

Sedar bahawa setiap percubaan adalah mengenai pembelajaran

Apabila kita gagal, itu sebenarnya maklumat benar-benar baik. Sebelum kita gagal, kita fikir bahawa sesuatu yang kita buat akan bekerja (ramalan), tetapi perkara yang kita buat itu gagal. Ini bermakna kita kini tahu sesuatu yang kita tidak tahu sebelum ini. Itulah yang sangat baik. Sekarang kita boleh menyesuaikan pelan kita, memikirkan sesuatu yang baru, cuba kaedah baru dan terus belajar.

Meminta pertolongan

Apabila kita gagal dalam perkara yang kita buat, meminta pertolongan adalah satu benda yang sangat penting untuk kita lari dari kegagalan itu. Tetapi siapa pula yang boleh kita dapatkan pertolongan? kita boleh meminta pertolongan daripada orang yang dekat dengan kita dan orang yang sangat hampir dengan kita iaitu rakan-rakan dan anggota keluarga. Mungkin mereka akan memberikan penjelasan mengapa kita gagal dalam perkara yang kita buat itu dan juga memberikan tips yang cemerlang untuk kita.

Kesimpulannya kalau kita gagal kita bermula semula dari titik awal dan cuba lagi, kalau masih gagal mula lagi dari titik awal sehingga berjaya. Kita tidak perlu putus asa untuk mencubanya kerana apabila kita buat banyak kali pasti akan berjaya.

Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel