Resepi Kuih Kerbau Guling Yang Viral

Resepi Kuih Kerbau Guling | Siapa yang duduk di kampung yang ada sawah bendang atau datang dari sana mungkin pernah tengok kerbau berguling-guling dalam kubang sawah. Tapi pernah dengar tak kuih kerbau guling? Kuih ni berasal dari Thailand dan sekarang tengah viral di kalangan penduduk Kelantan yang sering mencari kuih di pasar Ramadhan untuk berbuka puasa. Mungkin kerana warnanya yang hitam kemudian digaulkan dengan isi kelapa parut mirip kerbau berguling dalam kubang kuih ini mendapat nama kerbau guling. Nama asal bagi kuih ini ialah kanom piakpoon. Antara nama lain bagi kuih ini di Kelantan ialah kuih kole hitam atau kuih hitam.

Resipi Kuih Kerbau Guling

Keistimewaan Kuih Kerbau Guling

Kalau tengok sekali imbas kuih kerbau guling ni rupanya seakan-akan mcam kuih kaswi. Tetapi rasa kuih ini sebenarnya tak sama dengan kuih kaswi. Rasa kuih kerbau guling yang berasaskan tepung beras pulut dan tempurung kelapa ini agak unik kerana memiliki tekstur lembut dan rasa berlemak serta cair dalam mulut bila dimakan. Tambah-tambah lagi jika disejukkan dalam peti ais, memang kuih ini sangat enak dinikmati di waktu berbuka.

Melainkan anda tinggal di Kelantan, memang jauhlah nak ke sana semata-mata untuk mendapatkan kuih kerbau guling ni. Jadi nasib baiklah ada hamba Allah yang sudi berkongsi resipi membuat kuih kerbau guling melalui media sosial bagi memudahkan kehidupan orang lain. Sesiapa yang nak cuba buat kuih kerbau guling sendiri di rumah bolehlah cuba resipi di bawah. Selamat memasak!

Resipi Kuih Kerbau Guling

Bahan-bahan

  • 250gm tepung beras
  • 150 gm tepung jagung
  • 3 sudu besar tepung beras pulut
  • 200 gm gula
  • 1/2 sudu teh kapur makan
  • 1/2 cawan santan pekat
  • Air 1 liter setengah
  • Tempurung bakar (untuk diambil air hitamnya)
  • Secubit garam

Resipi Kuih Kerbau Guling

Cara-cara

  1. Campurkan kesemua bahan di atas di dalam kuali sehingga sebati. Namun jangan buka lagi api. Kacaukan sehingga sebati terlebih dahulu barulah buka api.
  2. Setelah itu, ramuan hendaklah dikacau secara perlahan-lahan di atas api yang sederhana sehingga likat dan pekat.
  3. Sediakan bekas yang bersih. Pastikan bekas disapu dengan sedikit minyak terlebih dahulu supaya ianya tidak melekat.
  4. Sediakan kelapa parut dari kelapa muda. Pastikan apabila memarut kelapa tersebut tidak terkena pada bahagian tempurung. Tak sedap nanti. Masukkan sedikit garam ke dalam kelapa dan gaul sebati.
  5. Potong kuih tadi dan gulingkan ke dalam kelapa parut tersebut.
  6. Dah siap!

Okay sekian sahaja untuk Resipi Kuih Kerbau Guling Yang Viral.

Credit: Facebook - Matt Matt

Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel