10 Jenis Pokok Bunga Yang Sesuai Ditanam Di Halaman Rumah

10 Jenis Bunga Yang Cantik Untuk Hiasan Halaman Rumah - Anda boleh menanam pelbagai jenis tanaman hiasan untuk menjadikan suasana rumah anda lebih segar, dan cantik. Ini tentunya juga boleh membuatkan anda lebih selesa di rumah.

Menanam tanaman hiasan akan memberi anda keseronokan tersendiri, walaupun kadangkala anda perlu bersabar dan tekun menjaganya. Namun, terdapat juga banyak jenis bunga hiasan yang penjagaannya tidak begitu sukar.

Senarai Kandungan

Bunga Cantik Untuk Hiasan Halaman Rumah

10 Jenis Bunga Yang Cantik Untuk Hiasan Halaman Rumah

Berikut adalah beberapa jenis bunga yang cantik untuk hiasan halaman rumah:

1. Bunga Melati

Bunga Melati

Melati adalah sejenis bunga yang mudah tumbuh dan tidak memerlukan penjagaan khas. Walaubagaimanapun, anda harus meletakkannya di tempat yang teduh dari matahari ke tanah, dengan saliran yang baik dan tanah yang sederhana subur.

2. Bunga Ros

Bunga Ros

Bunga ros merupakan salah satu tanaman hiasan atau bunga yang dapat menambahkan keindahan halaman rumah. Bunga ini terkenal dengan pelbagai warna dan aroma yang harum. Bunga ros adalah salah satu tumbuhan hiasan yang paling popular.

3. Bunga Orkid

Bunga Orkid

Bunga orkid juga merupakan salah satu jenis bunga hiasan gantung yang paling popular. Daya tarikannya yang istimewa dan elegan menjadikan bunga ini kelihatan sempurna dalam pelbagai situasi. Terdapat ratusan jenis orkid. Bunga orkid mempunyai tempoh mekar yang melebihi tempoh mekar purata bunga lain, sehingga 6 minggu setiap tempoh mekar.

4. Bunga Lavender

Bunga Lavender

Lavender adalah sejenis bunga yang menjadi kegemaran penggemar tanaman hiasan. Warna dan baunya menenangkan. Lavender boleh ditanam dalam pasu dari biji atau keratan. Untuk penjagaan lavender dalam pasu, iaitu mengekalkan suhu yang betul, mengekalkan intensiti pendedahan matahari, dan memberi perhatian kepada paras air. Letakkan pasu lavender di tempat di mana terdapat sekurang-kurangnya 8 jam matahari penuh setiap hari. Siram secara sederhana dan biarkan tanah kering di antara penyiraman.

5. Bunga Siantan

Bunga Siantan

Pokok Bunga Siantan juga merupakan bunga yang cantik untuk hiasan halaman rumah. Bunga Siantan ini perlukan tanah yang subur dan mempunyai saliran baik untuk hidup dengan baik. Tanah jenis lom berpasir yang mempunyai baja organik akan memberikan pokok yang subur serta warna dan bentuk bunga yang menarik.

Penanaman pokok ini sebagai tanaman hiasan memberikan permandangan yang cantik apabila bunganya yang banyak akan mekar sepanjang tahun. Penjagaan dan pengurusan tanaman bunga siantan adalah sangat mudah dan ianya merupakan sejenis tanaman yang tahan lasak.

6. Bunga Raya

Bunga Raya

Bunga raya bukan sahaja boleh dijadikan sebagai tumbuhan yang mekar bagi menghias di halaman rumah atau taman sebaliknya ia menyimpan ibarat 1001 rahsia kebaikan bagi nilai perubatan yang terkandung di dalamnya.

Bunga raya yang mempunyai lima kelopak besar dan beraneka warna itu terdiri daripada keluarga Malvaceae dan ia ditanam secara meluas sebagai tumbuhan hiasan di negara beriklim tropika dan subtropika. Bukan sahaja warna merah menyala yang sering ditemukan, namun turut memiliki warna seperti putih, kuning dan jingga.

Tumbuhan hijau berbunga ini bersifat malar dan renek dengan ketinggian sekurang-kurangnya 5-8 kaki. Ia juga merupakan sejenis tumbuhan renek berkayu dan sesuai ditanam atau tumbuh di tanah yang teduh dan bersifat sederhana berasid.

7. Bunga Kertas

Bunga Kertas

Bougenville atau sering dipanggil bunga kertas terkenal dengan bunga yang berwarna cerah. Bunga ini telah menjadi tanaman hiasan yang sangat popular kerana warnanya yang cantik dan mudah diselenggara. Bougenville ialah tumbuhan musim panas yang berduri dan malar hijau.

8. Bunga Marigold

Bunga Marigold

Warna oren keemasan terang dari marigold menambah sentuhan ceria dan bertenaga ke rumah anda. Perhatikan cara penjagaannya dengan meletakkannya di tempat yang terdedah kepada cahaya matahari langsung dan mempunyai sistem saliran yang baik.

9. Bunga Pukul Sembilan

Bunga Pukul Sembilan

Bunga Pukul Sembilan termasuk jenis bunga untuk halaman rumah yang cantik dan tahan banting. Bunga pukul sembilan sangat mudah penjagaannya. Tanaman hiasan ini akan tumbuh subur jika terpapar sinar matahari langsung sehingga sesuai menjadi salah satu jenis bunga untuk halaman rumah.

10. Bunga Alamanda

Bunga Alamanda

Alamanda atau juga dikenali sebagai bunga loceng kuning merupakan sejenis bunga yang sering menghiasi pagar rumah. Penjagaan tumbuhan Alamanda adalah serupa dengan kebanyakan tumbuhan dalaman tropika. Cahaya tinggi, suhu panas yang konsisten dan sekurang-kurangnya 50 peratus kelembapan diperlukan.

Tumbuhan ini biasanya ditanam di luar rumah untuk menghiasi pagar atau halaman rumah. Walau bagaimanapun, anda juga boleh menanamnya di dalam rumah dengan helah khas. Gunakan tanah pasu dengan bahagian gambut yang sama. Bunga Alamanda memerlukan empat jam atau lebih cahaya matahari langsung.

Itulah sepuluh jenis bunga yang cantik untuk hiasan halaman rumah. Semoga bermanfaat.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel