5 Lagu Yang Dipercayai Boleh Memanggil Hantu

Mesti anda pernah dengar cerita mengenai ada lagu yang betul-betul boleh memanggil atau menyeru hantu.

5 Lagu Yang Dipercayai Boleh Memanggil Hantu

Dalam artikel ini saya akan kongsikan kepada anda 5 buah lagu yang dikatakan sebagai lagu yang boleh memanggil makhluk halus. Dipercayai bahawa kononnya jika lagu ini dinyanyikan, maka makhluk halus atau hantu ini seperti diseru untuk datang kepada orang yang mendendangkan lagu tersebut.

1. Lingsir Wengi

Lagu Lingsir Wengi ini dipercayai oleh sebagian orang jawa dapat memanggil kuntilanak. Namun, anehnya tidak ada yang mengetahui siapa yang menciptakan lagu ini. Lagu Lingsir Wengi ini dinyanyikan secara turun-temurun oleh masyarakat jawa. Kononnya, lirik lagu Lingsir Wengi ini mengandung maksud untuk memanggil makhluk halus. Liriknya seperti berikut.

Lingsir Wengi sliramu tumeking sirno
Ojo tangi nggonmu guling
awas jo ngetoro
aku lagi bang wingo-wingo
jin setan kang tak utusi
dadyo sebarang
wojo lelayu sebet



2. Malam Satu Suro

Satu suro adalah hari pertama dalam kalender jawa di bulan Sura atau Suro yang bertepatan dengan 1 muharram dalam kalender hijrah. Satu suro biasanya dinyanyikan pada malam hari setelah magrib, kerana pergantian hari dimulai saat matahari terbenam, bukan saat tengah malam.

Masyarakat jawa biasanya dilarang keluar rumah saat malam satu suro, kerana malam itu adalah malam keramat. Oleh itu, masyarakat jawa menganggap lagu malam satu suro sebagai lagu yang berbau mistik.

Padahal lirik lagu tersebut tak mempunyai kata-kata yang menyeramkan, tapi masyarakat jawa tetap saja mempercayainya sebagai lagu pemanggil makhluk halus. Liriknya seperti ini.

Malam ini
sunyi sepi
ku terlena
dalam mimpi
kau tersenyum
kedamaian

3. NINA BOBO

Dikisahkan ada seorang anak perempuan yang bernama Nina yang berdarah Indonesia, Nina ini meninggal pada saat berumur empat tahun, sedangkan lagu ini diciptakan oleh ibu Nina untuk menghibur Nina di saat Nina menangis.

Namun, setelah Nina meninggal, ibunya selalu menyanyikan lagu ini dan sampai akhirnya Nina kembali ke rumahnya. Begitulah cerita asal mula munculnya lagu NINA BOBO ini. Liriknya seperti ini.

Nina bobo oh nina bobo
kalau tidak bobo digigit nyamuk


4. Mantra Jelangkung

Jelangkung merupakan sebuah permainan yang bermaksud untuk memanggil makhluk halus. Orang-orang sering memainkan permainan ini hanya untuk bertemu dan bertanya akan sesuatu hal yang ingin mereka ketahui. Namun, untuk memainkan permainan ini harus menggunakan mantra, seperti yang berikut ini.

Jelangkung jelangsat
Di sini ada pesta
Pesta kecil-kecilan
Jelangkung jelangsat
Datang tidak diundang
Pergi tidak dihantar

5. Misteri Lagu Takdir

Katanya, Misteri Lagu Takdir ini boleh memanggil hantu yang bernama Lita. Jika kamu mendengar lagu ini ditengah malam, secara tiba-tiba akan mengubah tingkah laku kamu, pikiran menjadi kosong, dan kemungkinan akan dirasuk

Kularutkan ke malam sunyi
Kusandarkan ke hari yang hitam
Ku masih terpaku

Telah ku panggil angin malam
Ku harapkan kan dihempas
namun semua sia-sia kau telah pergi


Itu lah lirik dari lagu tersebut. Katanya di awal dan diakhir lagu tersebut terdapat bunyi dengkingan. Bunyi dengkingan tersebut dianggap dapat membuat hantu datang. Disaat bunyi dengkingan tersebut maka akan terdengar suara aneh, seperti jejak kaki, suara ketukan pintu, suara benda jatuh dari atas, dan masih banyak lagi. Jadi kamu harus berhati-hati saat mendengarkan lagu yang satu ini.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel