Petanda Jika Seseorang Berbohong Kepada Anda

Inilah Petanda Jika Seseorang Berbohong Kepada Anda | Pembohongan pastinya satu perkara yang dibenci semua orang. Anda pasti tidak mahu dibohongi, terutamanya jika pasangan anda berbohong kepada anda. Beberapa kajian telah menunjukkan bahawa ada tanda-tanda atau isyarat ketika seseorang berbohong.

Berikut adalah beberapa tanda ketika seseorang berbohong. Ini boleh menjadi kaedah bagi anda untuk mengetahui sama ada orang lain berbohong atau tidak.

Petanda Jika Seseorang Berbohong Kepada Anda

Senarai Kandungan [Show]

1. Merapikan Penampilan

Tingkah laku seperti memperbaiki pakaian, meluruskan rambut, atau menyentuh mata biasanya dilakukan oleh seseorang ketika mereka menjawab soalan yang tidak selesa. Ternyata tingkah laku seperti ini dilakukan untuk meningkatkan keyakinan diri ketika seseorang menjawab soalan dengan beberapa pembohongan.

2. Menggigit dan Menjilat Bibir

Apabila seseorang rasa tertekan, mereka akan merasa kering di kawasan bibir. Ini kerana sistem saraf autonomi akan mengurangkan pengeluaran air liur. Apabila seseorang berbohong, mulutnya cenderung kering dan sukar untuk bercakap.

3. Mengarahkan Jari Telunjuk Kepada Anda

Ketika seseorang bercakap dengan nada tinggi sambil menunjuk jari telunjuk mereka ke arah anda, mungkin dia menyembunyikan kebohongannya. Mereka berpura-pura marah dan berfikir bahawa isyarat ini adalah kaedah terbaik untuk mempertahankan diri. Kaedah ini adalah kaedah yang kukuh bagi pembohong untuk menipu anda.

4. Mata Terbuka

Apabila seseorang merasa takut, mata mereka akan bergetar. Tetapi apabila seseorang berbohong, mata mereka akan terbuka lebar. Ini kerana pembohong akan berusaha meyakinkan anda dengan mata mereka. Mereka akan menatap mata anda dengan lurus sehingga dapat membuat anda mempercayai mereka.

5. Condongkan Kepala

Perkara ini diungkapkan oleh Charles Darwin. Seperti haiwan, Charles Darwin mengungkapkan bahawa manusia akan memiringkan kepalanya ketika tertarik pada sesuatu. Pembohong akan memiringkan kepala untuk mengambil masa ketika menjawab soalan.


Itulah beberapa isyarat yang dapat menunjukkan seseorang berbohong. Walaupun ini tidak semestinya betul, anda perlu berwaspada ketika berhadapan dengan pembohong.

Berurusan dengan pembohong adalah mengalahkan diri sendiri. Dan jangan biarkan diri anda menjadi pembohong. Walaupun sukar, cubalah bersikap jujur ​​dalam perkara-perkara kecil sehingga anda terbiasa bersikap jujur ​​dalam perkara besar.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel