Betul-Betul Berlaku! 5 Ramalan Orang Zaman Dahulu Yang Menjadi Kenyataan

Gambaran atau ramalan mengenai masa depan selalu misteri dan tidak dapat diramalkan. Pada zaman dahulu, orang berminat untuk membayangkan apa yang akan terjadi pada tahun-tahun akan datang. Biasanya sastera fiksyen mempunyai peranan besar dalam menyalurkan gambar ini.

Dalam buku fiksyen, tidak jarang para penulis dan ilustrator selalu bekerjasama untuk menggambarkan versi masa depan mereka. Mereka juga membuat ilustrasi imajinatif yang menakjubkan, meliputi kemajuan teknologi masa depan.

Berikut adalah 5 ramalan orang kuno yang menjadi kenyataan.

1. Panggilan Video atau Video Call

5 Ramalan Orang Zaman Dahulu Yang Menjadi Kenyataan

Pada zaman dahulu, banyak orang juga membayangkan cara berkomunikasi melalui telefon, tetapi dapat saling berhadapan. Teknologi sedemikian digambarkan pada tahun 1930.

Dalam gambar itu dua wanita sedang duduk di telefon dan berhadapan dengan orang yang mereka panggil. Ternyata gambar seperti ini benar hari ini dengan munculnya Skype dan panggilan video.

2. Kelas Digital

5 Ramalan Orang Zaman Dahulu Yang Menjadi Kenyataan

Pernah membayangkan kelas bermula tanpa guru hadir? Ternyata orang zaman dahulu mempunyai pemikiran singkat mengenai gambaran ini. Shigeru Komatsuzaki, telah menulis ilustrasi seperti itu di majalah Computopia pada tahun 1969.

Dengan tajuk "The Rise of the Computerized School", Komatsuzaki menggambarkan idea dalam ilustrasinya. Dia menggambarkan setiap kanak-kanak mempunyai komputer sendiri dan guru mengajar di skrin atau 'guru digital'.

Di samping itu, Komatsuzaki juga menerangkan robot yang mendisiplinkan pelajar yang tidak mematuhi peraturan sekolah. Jika dibandingkan dengan masa ini, penampilan ilustrasi hampir serupa. Di mana setiap kanak-kanak di sekolah mempunyai kelas khas seperti ini.

3. Robot Pembersih Vakum

5 Ramalan Orang Zaman Dahulu Yang Menjadi Kenyataan

Jean-Marc Côté dan kumpulan ilustratornya membuat kumpulan ilustrasi untuk "En L'An 2000" (pada tahun 2000). Gambar yang mereka buat menunjukkan gambaran tentang apa yang berlaku pada tahun 2000. Salah satu ramalan mereka yang dikatakan benar pada masa ini adalah pembersih vakum atau mereka menyebutnya 'penyental elektrik'.

Teknologi yang mereka gambarkan menunjukkan bahawa robot dapat membersihkan rumah tanpa bantuan manusia. Dalam ilustrasi, pasukan ilustrator percaya bahawa pada abad ke-20 mesin seperti itu biasa digunakan di banyak rumah, dan sebilangan pemandu menggunakan mesin ini untuk membersihkan rumah mereka.

4. Cermin mata TV

5 Ramalan Orang Zaman Dahulu Yang Menjadi Kenyataan

Mungkin pada zaman dahulu, orang akan menganggap idea ini gila dan mustahil. Sebenarnya, ada ilustrasi yang dibuat pada tahun 1963 oleh Life Magazine.

Dalam gambar itu, seorang penulis fiksyen sains terkenal, Hugo Gemsback, memakai sepasang cermin mata di mana terdapat sebuah televisyen dengan dua antena besar. Alat itu sendiri sebenarnya merupakan idea dari salah satu kisah Hugo. Menurutnya, suatu hari akan ada peranti yang akan membolehkan kita menonton TV dengan begitu dekat dan berinteraksi dengan skrin.

Ternyata idea Hugo tentang alat di masa depan cukup tepat, memandangkan munculnya VR (Virtual Reality), yang memungkinkan kita berinteraksi dengan permainan secara langsung dan menghadirkan teknologi 3D.

5. Kereta Tanpa Pemandu

5 Ramalan Orang Zaman Dahulu Yang Menjadi Kenyataan

Sampul majalah Popular Science terbitan Jun 1940 memaparkan ilustrasi yang meramalkan bahawa kereta pada masa akan datang akan berfungsi sendiri tanpa memerlukan pemandu. Ramalan itu tepat.

Industri kereta masa kini telah mengeluarkan sistem kenderaan automatik yang selamat dan boleh dipercayai yang dapat berjalan tanpa memandu. Walaupun mereka masih memerlukan pemandu, ramalan itu masih menjadi kenyataan.

0 Response to "Betul-Betul Berlaku! 5 Ramalan Orang Zaman Dahulu Yang Menjadi Kenyataan"

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi baca entri ini dan silakan untuk memberikan komen anda. Kami sangat menghargai pandangan atau komen yang akan anda berikan. Sila berikan komen anda dengan cara yang berhemah kerana saya tidak akan bertanggungjawab terhadap setiap komen yang ditulis.

Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel