18 Jenis Kucing Peliharaan Yang Paling Popular

Kucing merupakan salah satu jenis haiwan peliharaan yang paling popular. Kucing ini mempunyai pelbagai jenis atau baka.

Ingin mencari kucing yang anda mahu pelihara di rumah? Jom, ketahui dahulu jenis kucing yang popular dan ramai orang cari.

Memelihara kucing di rumah dianggap memberi banyak faedah kepada pemiliknya. Oleh itu, orang suka memelihara haiwan berbulu yang satu ini.

Mari kita lihat senarai jenis kucing peliharaan.

Senarai Kandungan [Show]

Jenis Kucing Peliharaan

Mari kita lihat senarai jenis kucing peliharaan.

1. Kucing Domestik atau Kucing Kampung

Jenis Kucing Peliharaan

Kucing domestik mungkin menjadi jenis kucing yang paling banyak ditemui. Jenis kucing domestik atau lebih dikenali dengan nama kucing kampung. Umum kita tahu bahawa kucing kampung merupakan jenis kucing yang paling mudah untuk dipelihara.

2. Kucing Persia

Jenis Kucing Peliharaan

Kucing Persia adalah baka kucing asing yang pertama dibawa masuk ke Thailand. Ia telah menjadi satu daripada baka kucing yang paling popular baik di negara Thailand sendiri mahupun di peringkat antarabangsa. Kucing Persia memilki kepala yang bulat, dengan telinga kecil yang bulat dihujungnya. Kucing Persia adalah kucing yang peramah dan licik, selain itu, bentuk mukanya yang unik juga menjadi penyebab mengapa orang tertarik kepada kucing jenis ini.

3. Kucing Turkish Angora

Jenis Kucing Peliharaan

Baka kucing Angora adalah kucing domestik tertua yang berasal dari Ankara, Turki. Kucing ini sangat diminati kerana sifat fizikalnya yang sangat khas, iaitu bulu lebat putih salji dan telinga yang agak lebar.

4. Kucing Siam

Jenis Kucing Peliharaan

Kucing Siam adalah kucing oriental yang sangat mudah dijumpai di Thailand. Ciri-cirinya sangat unik dengan mata biru, suara lembut, badan langsing, ekor panjang, dan bulu pendek dan bintik-bintik gelap. Kucing ini dibahagikan lagi kepada 3 jenis, iaitu kucing Siam tradisional, kucing Siam klasik, dan kucing Siam moden.

5. Kucing Ragdoll

Jenis Kucing Peliharaan

Kucing Ragdoll adalah baka kucing yang berasal dari Amerika Syarikat; Asal nama Ragdoll diambil dari sifatnya yang sangat jinak seperti boneka kain. Ciri-cirinya serupa dengan kucing Siam dan Parsi dengan wajah dan pipi yang bulat dan sifatnya yang sangat tenang.

6. Kucing Maine Coon

Jenis Kucing Peliharaan

Maine Coon adalah salah satu baka kucing terbesar. Kucing ini mempunyai ciri-ciri garang serta anggun dengan ekor dan bulu yang panjang. 

7. Kucing Sphynx

Jenis Kucing Peliharaan

Sphynx adalah satu-satunya jenis kucing yang nampaknya tidak mempunyai bulu sama sekali. Walau bagaimanapun, kucing ini masih mempunyai bulu. Cuma ukuran bulunya sangat pendek, oleh itu kucing ini memerlukan penjagaan khas.

Harga kucing Sphynx Blue sekitar RM1,280 - RM12,800.

8. Kucing Russian Blue

Jenis Kucing Peliharaan

Kucing ini adalah salah satu baka kucing semula jadi yang mungkin berasal dari kawasan pelabuhan Arkhangelsk, Rusia. Juga menjadikannya sejenis kucing dengan bulu perak biru khas dengan mata hijau terang.

Harga kucing Russian Blue sekitar RM1,700 - RM12,800.

9. Kucing Bengal

Jenis Kucing Peliharaan

Kucing ini masih dalam keluarga yang sama dengan macan harimau bintang. Tetapi jangan risau, kucing ini jinak dan sangat ramah jika dijaga dengan baik.

10. Kucing Munchkin

Jenis Kucing Peliharaan

Tidak seperti kebanyakan jenis kucing lain, kucing yang satu ini mempunyai bentuk badan yang kecil walaupun pada usia dewasa. Ciri-ciri sangat jelas dengan bentuk kaki yang pendek dan kecil.

11. Kucing British Shorthair

Jenis Kucing Peliharaan

British Shortair adalah kucing peliharaan yang sangat menarik dengan ciri-ciri badan yang sempurna dan ideal. Kucing ini mempunyai lapisan halus dan ciri-ciri yang seimbang antara sosial dan berdikari.

12. Kucing American Shorthair

Jenis Kucing Peliharaan

American Shorthair adalah kucing peliharaan yang mempunyai jangka hayat yang panjang, menjadikannya teman baik untuk membesar. 

13. Kucing Scottish Fold

Jenis Kucing Peliharaan

Seperti namanya, Scottish Fold adalah kucing yang terkenal dengan telinganya yang berlipat. Saiz kucing ini antara 4-6 kg. Kucing ini adalah kucing peliharaan yang tepat bagi anda yang tinggal di bandar-bandar besar kerana perwatakannya yang sangat menyayangi pemiliknya dan tidak takut dengan suara yang kuat.

14. Kucing Balinese

Jenis Kucing Peliharaan

Kucing Balinese adalah sejenis kucing peliharaan yang aktif, menyeronokkan, dan suka bermain dengan pemiliknya. Walaupun bulu kucing inu panjang dan tebal, kucing ini tidak memerlukan penjagaan yang susah.

15. Kucing Japanese Bobtail

Jenis Kucing Peliharaan

Kucing Bobtail Jepun adalah kucing yang berasal dari Jepun. Kucing asli Jepun ini mempunyai fizikal yang kuat, aktif, suka berinteraksi, dan bersuara lembut.

16. Kucing Singapura

Jenis Kucing Peliharaan

Sesuai dengan namanya, Kucing Singapura adalah salah satu baka kucing terkecil yang berasal dari Singapura. Kucing ini mempunyai watak yang ceria, suka bermain, tidak akan merosakkan perkara di sekelilingnya, dan interaktif.

17. Kucing Abyssinian

Jenis Kucing Peliharaan

Kucing Abyssinian adalah jenis kucing yang mempunyai bulu dan warna yang agak menarik. Kucing ini berasal dari Mesir kuno (zaman firaun), ini dibuktikan melalui lukisan dan patung yang terdapat pada zaman Mesir Kuno itu tetapi asal-usul yang sebenarnya tidak dapat dipastikan. Sifat kucing Abyssinians ini sangat aktif dan tersangat manja dengan manusia.

18. Kucing Burmese

Jenis Kucing Peliharaan

Kucing Burmese, dengan penampilannya yang eksotik dan sifatnya yang penyayang, adalah kucing yang mempunyai keperibadian yang tersendiri. Dengan sifatnya yang ceria dan penyayang ini, kucing Burmese adalah kekal nakal dan sentiasa ingin tahu sepanjang hayatnya membuatkan mereka teman permainan yang ideal untuk kanak-kanak.

Semoga bermanfaat. Sekian.

Menarik untuk dibaca:
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel