10 Filem Seram Thailand Yang Paling Menakutkan

Filem Seram Thailand - Selain terkenal dengan filem komedi dan filem romantik, Thailand juga sangat popular dengan filem seram. Cerita seram Thailand sangat menarik kerana mempunyai ciri-ciri yang berbeza berbanding filem seram dari negara lain.

Berikut adalah 10 filem seram Thailand yang anda boleh cuba tengok kalau berani:

1. Coming Soon

Filem Seram Thailand - Coming Soon

Tahun Tayangan

2008

Genre

Seram, Thriller

Pengarah

Sophon Sakdaphisit

Pelakon

Vorakarn Rojjanavatchra, Chantavit Dhanasevi, Sarinrat Thomas

Syarikat Produksi

GMM Tai Hub (GTH), Joy Luck Club Film House

Filem Coming Soon mengisahkan tentang pembikinan sebuah filem misteri yang diilhamkan oleh urban legend di Thailand. Dalam pembikinan filem tersebut, ada babak di mana heroin itu terpaksa digantung dan berpura-pura mati lemas. Malangnya, kesilapan berlaku dalam sistem keselamatan sehingga wanita itu benar-benar mati lemas.

 

Selepas kejadian itu, krew filem tidak melakukan penggambaran semula tetapi memasukkan insiden tercekik ke dalam filem itu. Akibatnya, roh wanita yang maut itu marah dan membunuh semua krew filem yang mengambil gambar tersebut.

 

Kru filem yang telah dibunuh kemudian muncul dalam filem itu dalam keadaan yang menyedihkan. Bukan itu sahaja, semua penonton yang pernah menonton filem itu juga akan dibunuh.


2. Shutter

Filem Seram Thailand - Shutter

Tahun Tayangan

2004

Genre

Seram, Misteri, Thriller

Pengarah

Banjong Pisanthanakun, Parkpoom Wongpoom

Pelakon

Ananda Everingham, Natthaweeranuch Thongmee, Achita Sikamana

Syarikat Produksi

GMM Pictures Co

Shutter adalah salah satu filem seram paling menakutkan yang pernah dibuat. Begitu menakutkan, filem ini berjaya dibuat semula kepada 3 versi iaitu Hollywood, Bollywood (India), dan Kollywood (Nepal).

 

Filem ini bermula dengan kisah Tun dan Jane yang melanggar seorang wanita hingga mati ketika memandu kereta. Mereka kemudian meninggalkan wanita itu. Selepas disiasat, wanita itu ternyata Natre, yang merupakan bekas teman wanita Tun.

 

Selepas kejadian ini, semangat Natre mula menghantui Tun dan rakan-rakannya. Seorang demi seorang kawan Tun bunuh diri kerana tidak kuat untuk dihantui.


3. 4bia

Filem Seram Thailand - 4bia

Tahun Tayangan

2008

Genre

Drama, Seram, Misteri

Pengarah

Banjong Pisanthanakun, Paween Purikitpanya

Pelakon

Maneerat Kham-uan, Witawat Singlampong, Apinya Sakuljaroensuk

Syarikat Produksi

GMM Tai Hub (GTH)

4bia atau Phobia ialah sebuah filem seram Thailand yang mengandungi 4 cerita berbeza. Salah satu kisah mengisahkan seorang wanita yang tidak boleh keluar rumah kerana patah kaki. Setiap malam dia selalu SMS dengan orang yang tidak dikenali yang rupanya hantu. Dia kemudiannya dibunuh oleh hantu itu.


4. Pee Mak

Filem Seram Thailand - Pee Mak

Tahun Tayangan

2013

Genre

Komedi, Seram, Romantik

Pengarah

Banjong Pisanthanakun

Pelakon

Mario Maurer, Davika Hoorne, Nattapong Chartpong

Syarikat Produksi

GTH

Dalam filem seram Thailand ini, seorang tentera bernama Mak pergi berperang meninggalkan isterinya (Nak) yang sedang sarat mengandung. Isterinya kemudian meninggal dunia semasa melahirkan anak.

 

Sekembalinya dari medan perang, Mak tidak sedar isterinya sudah menjadi hantu. Biarpun agak seram, filem ini banyak adegan komedi yang mengundang ketawa.


5. Inhuman Kiss

Filem Seram Thailand - Inhuman Kiss

Tahun Tayangan

2019

Genre

Drama, Romantik, Seram

Pengarah

Sitisiri Mongkolsiri

Pelakon

Phantira Pipityakorn, Oabnithi Wiwattanawarang

Syarikat Produksi

CJ Entertainment, M Pictures

Filem ini mengisahkan tentang Krasue, iaitu semangat wanita pada waktu malam adaptasi dari cerita rakyat yang menjalani kehidupan normal, kecuali pada waktu malam.

 

Ketika malam tiba, kepala Krasue terlepas dari tubuhnya. Dia pun pergi berburu daging dan darah. Macam filem seram hantu penanggal.


6. Ghost Game

Filem Seram Thailand - Ghost Game

Tahun Tayangan

2006

Genre

Seram

Pengarah

Sarawut Wichiensarn

Pelakon

Pachornpol Jantieng, Supatsiri Patomnupong, Thanyanan Mahapirun

Syarikat Produksi

NGR

Filem seram Thailand ini mengisahkan sebuah rancangan realiti yang menakutkan untuk membawa pulang hadiah wang tunai. Sebelas peserta dihantar ke penjara tentera yang ditinggalkan di mana perkara buruk berlaku pada masa lalu.


7. Meat Grinder

Filem Seram Thailand - Meat Grinder

Tahun Tayangan

2009

Genre

Seram

Pengarah

Tiwa Moeithaisong

Pelakon

Mai Charoenpura, Rattanaballang Tohssawat, Wiradit Srimalai

Syarikat Produksi

Phra Nakorn Film Co. Ltd.

Filem seram Thailand, Meat Grinder mengisahkan seorang wanita penjual mee ayam bernama Buss yang mengalami gangguan mental. Tambahan pula, mee ayam yang dijualnya sentiasa sunyi daripada pelanggan. Sehinggalah pada suatu hari dia membuat mee ayam dengan daging mayat manusia yang ditemuinya berhampiran keretanya.

 

Sejak itu, pelanggan gerai mee ayamnya bertambah ramai kerana dagingnya sangat sedap. Oleh itu, setiap hari Buss selalu membunuh orang untuk daging mereka sebagai bahan untuk mee ayam. Filem ini banyak mempersembahkan babak-babak yang menjijikkan sehingga tidak digalakkan untuk anda yang tidak menyukainya.


8. Siam Square

Filem Seram Thailand - Siam Square

Tahun Tayangan

2017

Genre

Drama, Seram

Pengarah

Pairach Khumwan

Pelakon

Thanabordee Jaiyen, Eisaya Hosuwan, Ploy Sornarin

Syarikat Produksi

Sahamongkol Film International

Filem ini mengisahkan tentang sumpahan kerusi benang merah. Kerusi benang merah itu sendiri dikenali sebagai upacara sesat yang memerlukan manusia menyembah roh dengan mengikat benang merah pada kerusi, dengan cara ini permintaan orang yang mengikuti upacara itu boleh mendapatkan apa yang dia inginkan.

 

Tanpa mengetahui apa-apa, beberapa pelajar yang ingin memasuki Universiti melakukan ritual tersebut di persimpangan jalan yang dinamakan Siam Square.

 

Malangnya, upacara itu tidak berjalan dengan lancar sebaliknya membebaskan roh jahat yang kini mengintai nyawa semua yang mengikuti upacara kerusi benang merah. Akibatnya satu persatu kejadian ngeri menimpa remaja tersebut.


9. Alone

Filem Seram Thailand - Alone

Tahun Tayangan

2007

Genre

Drama, Seram, Thriller

Pengarah

Banjong Pisanthanakun, Parkpoom Wongpoom

Pelakon

Marsha Wattanapanich, Vittaya Wasukraipaisan, Rachanu Boonchuduang

Syarikat Produksi

Dedicate Ltd., GMM Grammy, Phenomena

Filem seram Thailad yang seterusnya, ialah Alone. Filem Alone mengisahkan dua beradik kembar bernama Pim dan Ploy yang bercantum. Kedua-duanya jatuh cinta dengan seorang lelaki muda bernama Wee, tetapi Wee hanya menyukai Pim.

 

Suatu hari, Wee pergi melawat rumah mereka dan ingin berjumpa dengan Pim. Tetapi Ploy, yang berasa cemburu, melarang Pim berjumpa dengannya. Pim yang marah akhirnya meminta dia dibedah dan dipisahkan daripada Ploy. Malangnya ketika operasi dijalankan, Ploy meninggal dunia dan hanya Pim yang terselamat.

 

Pim kemudian berpindah ke Korea dan bertemu dengan Wee. Tetapi beberapa tahun kemudian, mereka terpaksa pulang ke Thailand kerana ibu Pim sedang sakit tenat. Di sinilah semangat Ploy mula mengganas mereka dan mula membongkar fakta yang sebelum ini disembunyikan.


10. Curses

Filem Seram Thailand - Curses

Tahun Tayangan

2019

Genre

Seram

Pengarah

Jit Khamnoedrat

Pelakon

David Asavanond, Thana Chadborirak

Syarikat Produksi

Munwork Production

Curses ialah sebuah filem seram Thailand yang ceritanya terbahagi kepada tiga bahagian. Bahagian pertama mengisahkan tentang seorang paderi yang melawat sebuah kampung yang penuh misteri. Banyak perkara yang tidak dapat difikirkan berlaku di sana. Dan dia cuba menyelesaikan misteri itu.

 

Menariknya, kampung itu adalah tempat kawannya meninggal dunia. Mampukah dia menyelesaikan misteri di kampung itu? Dan betapa menyeronokkannya bahagian dua dan tiga filem itu?


Itulah sepuluh movie atau filem seram Thailand yang ada boleh tonton. Ada berani? Kalau memang peminat filem seram, mestilah berani. Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel