8 Khasiat Timun Jepun Untuk Kesihatan Kita

Senarai khasiat timun jepun untuk kesihatan lelaki dan wanita yang perlu anda ketahui.

Khasiat Timun Jepun

Berbeza dengan timun dari negara-negara lain, timun jepun mempunyai bentuk lebih langsing dengan tekstur yang rangup ketika dikonsumsi.

Timun mempunyai rasa yang tawar, tetapi mempunyai tekstur yang lebih padat dan berair jika dibandingkan dengan timun tempatan.

Kandungan nutrisi Timun Jepun cenderung sama dengan timun tempatan. Dalam satu timun Jepun mempunyai 15 kcal kalori dan 0.7 gram protein. Timun juga mengandungi vitamin A, vitamin B dan vitamin C.

Khasiat Timun Jepun

Berikut merupakan beberapa kebaikan timun Jepun untuk kesihatan.

1. Menurunkan Berat Badan

Timun jepun sangat rendah kalori.

Jadi, jika anda makan banyak, kandungan kalori badan anda akan terkawal sekaligus membuatkan anda berasa kenyang untuk tempoh yang lebih lama.


2. Mengawal Tekanan Darah

Timun Jepun mengandungi sejumlah besar air dan kalium.

Kerana timun Jepun mempunyai sifat diuretik. Bermakna ia membantu mengekalkan paras air badan anda terkawal.

Secara umumnya, jika badan anda (secara tepatnya buah pinggang) bergelut untuk menyingkirkan air dan kesan negatif garam, anda berkemungkinan besar mengalami bacaan tekanan darah tinggi.

Di sinilah timun memainkan peranan yang sangat baik dalam mengimbangi kandungan air dan paras natrium dalam badan.

3. Tingkatkan Kualiti Tidur

Kandungan magnesium yang tinggi dalam Timun Jepun membantu menggalakkan tidur dan mengurangkan episod insomnia.

Magnesium memainkan peranan penting dalam menggalakkan tidur dan terdapat ujian klinikal ke atas magnesium tersedia untuk menyokong peranan ini.


4. Memastikan Mata Dan Kulit Sihat

Bahan utama dalam timun yang bertanggungjawab untuk kesihatan mata yang baik ialah Beta-Carotene, Lutein, Zeaxanthin dan lutein.

Lutein dan Zeaxanthin menyekat cahaya biru daripada sampai ke retina dengan itu mengurangkan kerosakan oksidatif akibat cahaya, manakala Beta-Carotene ialah antioksidan yang ditukarkan kepada Vitamin A oleh badan kita untuk menyihatkan mata dan kulit kita.

Ingat, kulit dan biji timunlah yang menghasilkan Beta-Carotene, lutein, dan Zeaxanthin. Jadi, jika anda ingin mendapatkan banyak beta-karotena, lutein dan zeaxanthin daripada timun, pastikan anda tidak mengupasnya.

5. Bagus Untuk Tulang, Gigi, Rambut Dan Kuku

Silika dalam timun Jepun membantu menyerap kalsium dan mineral penting lain secara optimum.

Jika anda mengalami masalah berkaitan tulang seperti osteoporosis atau penyakit degenerasi tulang yang lain, maka pastikan anda makan makanan seperti timun.

6. Sesuai Untuk Buah Pinggang

Asid urik yang berlebihan dalam badan boleh membawa kepada penyakit yang menyakitkan seperti gout dan penyakit lain yang berkaitan dengan gaya hidup.

Oleh itu, mereka yang menghidapi penyakit yang berkaitan dengan paras asid urik yang tinggi harus mempunyai makanan yang beralkali, seterusnya mengeluarkan asid urik dari badan.

Memakan timun Jepun pada waktu malam boleh membantu menghilangkan penghabluran asid urik pada sendi.


7. Baik Untuk Jantung

Timun Jepun rendah lemak (hampir sifar), kolesterol dan sodium serta tinggi kalium, magnesium dan vitamin.

Oleh kerana kualiti ini, timun bertindak sebagai makanan yang baik untuk jantung.

Timun Jepun ini mengandungi unsur utama yang dipanggil Cucurbitacins. Penyelidikan mengenai Cucurbitacin telah mendapati bahawa ia mempunyai sifat anti-aterosklerotik yang membantu menjauhkan aterosklerosis.

Walaupun timun secara keseluruhan baik untuk jantung, komponen utama yang menjadikannya istimewa ialah keseimbangan kandungan kalium dan natrium.


8. Mengatasi Nafas Berbau

Timun mengandungi air dan serat yang membantu meningkatkan pengeluaran air liur.

Dengan itu, ianya menghalang anda daripada mulut kering dan membersihkan sebarang sisa yang tidak diingini yang mungkin ada.

Fitokimia dalam timun boleh membunuh bakteria yang menghasilkan nafas berbau. Apabila anda mengalami bau mulut, ambil sepotong timun dan letakkan di atas bumbung mulut anda selama seminit, bau busuk akan pudar.

Itulah beberapa khasiat timun Jepun untuk kesihatan. Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel