10 Khasiat Kunyit Untuk Kesihatan Tubuh Badan Kita

Khasiat kunyit untuk kesihatan

Bukan sahaja digunakan untuk penyedap masakan, kunyit merupakan rempah ratus yang juga mempunyai pelbagai khasiat kesihatan.

Dalam artikel ini saya akan kongsikan kepada anda 10 khasiat dan manfaat kunyit untuk kesihatan.

Kandungan Nutrisi Kunyit

Dalam 100 gram kunyit, mengandungi pelbagai nutrisi berikut:

10 gram protein

168 miligram kalsium

208 miligram magnesium

299 miligram fosforus

2 gram kalium

1 miligram vitamin C

55 miligram besi


Khasiat Kunyit

Disebabkan kandungan nutrisi yang disebutkan di atas, kunyit mempunyai pelbagai khasiat yang baik untuk kesihatan, seperti:

1. Mencegah penyakit jantung

Kunyit dikenali untuk mencegah penyakit jantung kerana ia mengandungi curcumin yang boleh meningkatkan fungsi endothelium atau lapisan saluran darah.

Selain itu, kunyit juga mempunyai sifat antioksidan dan anti-radang yang memainkan peranan penting dalam mencegah penyakit jantung. Bagaimanapun, kajian lanjut diperlukan untuk mengesahkan keberkesanan kunyit dalam mengurangkan risiko penyakit jantung.

2. Melegakan kulit gatal

Kajian menunjukkan bahawa kunyit boleh melegakan kegatalan pada kulit yang disebabkan oleh penyakit buah pinggang kronik.

Anda boleh mengambil kunyit 3 kali sehari selama 8 minggu, dengan menggabungkan produk yang mengandungi curcumin dan ekstrak lada hitam untuk melegakan kegatalan ini.

3. Mengatasi gangguan saluran penghadaman

Curcumin yang terkandung dalam kunyit telah terbukti berkesan dalam merawat pelbagai gangguan saluran penghadaman, seperti sindrom iritasi usus (IBS), dispepsia, ulser gastrik, dan pankreatitis.

4. Mencegah kanser

Curcumin mempunyai sifat anti-radang yang diketahui menghalang pertumbuhan, perkembangan, dan penyebaran sel-sel kanser. Walau bagaimanapun, kajian lanjut masih diperlukan untuk membuktikan keberkesanan kunyit dalam mencegah kanser.

5. Kurangkan kemurungan

Kajian menunjukkan pengambilan kunyit boleh mengurangkan gejala kemurungan. Ini kerana curcumin dalam kunyit boleh membantu antidepresan berfungsi dengan lebih baik.

6. Menyelesaikan masalah kulit

Disebabkan oleh sifat anti-radang, antimikrob dan antioksidannya, kunyit boleh digunakan untuk merawat pelbagai gangguan kulit, seperti jerawat, ekzema, penuaan pramatang dan psoriasis.

7. Melegakan gangguan haid

Kajian menunjukkan suplemen yang mengandungi curcumin boleh melegakan gejala sindrom prahaid (PMS). Bukan itu sahaja, kunyit juga dikenali dapat meredakan kekejangan yang biasa dialami oleh wanita ketika haid. Walau bagaimanapun, kajian lanjut diperlukan untuk membuktikan keberkesanannya.

8. Mengempiskan perut kembung

Keluar gas (kentut) adalah tanda penghadaman anda baik, tetapi jika berlebihan? Tanda ada sesuatu yang tidak kena dengan perut anda.

Curcumin membantu otot-otot organ pencernaan untuk bergerak dengan lancar seperti yang sepatutnya untuk mengurangkan tekanan gas dalam perut. Kunyit juga membantu perut berhenti menghasilkan asid berlebihan yang menyebabkan perut kembung.

9. Kawal gula dalam darah

Jika anda menghidap diabetes, tidak ada salahnya untuk mencuba menggunakan ubat semula jadi untuk memastikan gula darah anda terkawal. Salah satu yang boleh anda cuba ialah kunyit. Kajian tinjauan 2013 menunjukkan bahawa curcumin boleh menurunkan tahap glukosa darah.

Kajian lain telah menunjukkan bahawa suplemen ekstrak kunyit membantu meningkatkan fungsi insulin, menstabilkan paras gula dalam darah, dan menjadikan gejala diabetes lebih mudah diurus. Ini kemudian membantu mengurangkan risiko komplikasi berkaitan diabetes yang disebabkan oleh keradangan.

Walau bagaimanapun, lebih banyak ujian klinikal diperlukan untuk mengesahkan manfaat kunyit untuk diabetes.

10. Meningkatkan daya ingatan

Satu lagi percubaan klinikal menunjukkan bahawa 90 miligram curcumin yang diambil dua kali sehari selama 18 bulan membantu meningkatkan prestasi ingatan pada orang dewasa tanpa demensia.


Khasiat kunyit untuk kesihatan tubuh badan cukup banyak. Namun, anda tetap perlu berhati-hati dalam memakannya. Elakkan pengambilan kunyit secara berlebihan, sama ada dalam bentuk segar atau makanan tambahan.

Jika anda ingin mengambil suplemen kunyit, pilihlah suplemen yang telah berdaftar dengan pihak berwajib untuk memastikan keselamatannya.

Baca juga artikel yang berkaitan ini:
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel