8 Khasiat Limau Purut Untuk Kesihatan Yang Perlu Anda Tahu

Limau purut adalah sejenis buah yang digunakan untuk menambahkan aroma yang enak dan rasa segar pada makanan. Rasa limau purut ini memberikan rasa yang menyegarkan pada hidangan, sama ada dalam sup atau sos cili.

Selain sebagai penyedap rasa, limau purut mempunyai banyak khasiat untuk kesihatan.

Limau purut boleh digunakan sebagai ubat tradisional untuk merawat beberapa penyakit, seperti selesema, demam, sakit perut, cirit-birit, dan hipertensi.

Senarai Kandungan

8 Khasiat Limau Purut Untuk Kesihatan

limau purut

Berikut merupakan khasiat limau purut untuk kesihatan, menurut pelbagai sumber.

1. Limau Purut Meningkatkan Kesihatan Mulut

Khasiat pertama limau purut adalah untuk meningkatkan kesihatan mulut. Limau purut sering digunakan untuk perlindungan kesihatan mulut. Namun, bukan buah yang dimakan, tetapi kulit dan daunnya.

Daunnya boleh terus disapu pada gusi untuk menggalakkan kesihatan mulut dan menghapuskan bakteria berbahaya yang boleh terkumpul di dalam mulut.

Minyak yang diekstrak daripada limau purut juga boleh dicampur dengan ubat gigi organik dan ubat kumur yang bermanfaat untuk meningkatkan penjagaan mulut dan gusi. Selain itu, daun limau purut juga akan membantu gigi untuk melawan jangkitan.

Mengunyah daun limau purut juga boleh membebaskan sifat antibakteria yang membantu landskap mulut mengekalkan bioma positif dengan bakteria sihat yang membiak.

Walau bagaimanapun, jangan telan daun. Walaupun ia tidak berbahaya, ia mempunyai serat yang tidak dapat dikendalikan oleh perut.

2. Limau Purut Menjaga Kesihatan Kulit

Manfaat limau purut seterusnya adalah untuk mengekalkan kesihatan kulit. Jus limau purut dan ekstrak dicampurkan ke dalam banyak produk kosmetik dan mandian kerana baunya yang menyenangkan dan sifat antioksidan.

Antioksidan memainkan peranan penting dalam mengekalkan kulit yang sihat, kerana ia berfungsi untuk menambah sel kulit dan melembapkan kulit untuk mengelakkan kekeringan.

Limau purut mengandungi anti-oksidan yang bukan sahaja melindungi kulit daripada sinaran UV, tetapi juga meningkatkan bilangan sel kulit apabila disapu secara terus.

Sebahagian daripada asid yang terdapat dalam limau purut bermanfaat untuk meneutralkan radikal bebas.

Jurnal Aromaterapi Antarabangsa juga menyatakan bahawa sebatian antioksidan dalam limau purut boleh melambatkan kerosakan sel dan meminimumkan penampilan tanda-tanda penuaan, parut, dan jerawat.

3. Limau Purut Meningkatkan Imuniti

Manfaat limau purut seterusnya adalah untuk meningkatkan imuniti. Kualiti antibakteria dan antioksidan limau purut menjadikannya buah yang kuat untuk meningkatkan sistem imun. Sebagai losyen, apabila disapu pada kulit dapat mengelakkan jangkitan dan bakteria daripada terkumpul.

Selain itu, apabila dimakan secara terus, penyelidikan yang dijalankan oleh Institut Sains dan Teknologi Makanan mengatakan limau purut berguna untuk membantu mencegah pelbagai penyakit pencernaan dan merangsang sistem imun melalui kesan antioksidannya.

4. Limau Purut Membantu Membersihkan Darah

Limau purut juga berguna untuk membersihkan darah dan menghapuskan patogen yang boleh disebarkan melalui darah.

Minyak yang diekstrak daripada tumbuhan buah ini boleh dicampur dalam pelbagai ramuan herba atau digunakan secara bersendirian untuk merawat penyakit kronik berkaitan darah.

Faedah kesihatan limau purut adalah berkat sebatian meruap yang terdapat dalam buah yang boleh membantu membasmi bakteria dan patogen lain yang terdapat dalam darah. Sebatian ini juga boleh membantu menyahtoksik sistem limfa dan hati sambil meningkatkan kesihatan umum anda secara keseluruhan.

5. Limau Purut Menjaga Kesihatan Jantung

Manfaat lain limau purut ialah untuk menjaga kesihatan jantung. Ini kerana sifat anti-radang sebatian bioaktif dalam limau purut boleh melindungi jantung dan saluran darah anda daripada keradangan.

Bukan itu sahaja, kandungan serat dalam limau purut juga dapat membantu menurunkan paras kolesterol jahat dan mengawal tekanan darah yang turut berperanan dalam menjaga kesihatan jantung.

6. Limau Purut Mengurangkan Keradangan

Bagi anda yang menghidap penyakit reumatik, arthritis, edema, gout, atau keadaan keradangan lain, limau purut boleh menjadi ubat yang berkesan.

Cara menggunakannya, anda boleh sapukan jus, daun, atau ekstrak minyak secara topikal pada kawasan yang anda alami ketidakselesaan atau kesakitan. Anda juga boleh mengambil jus buah atau makan limau purut untuk mendapatkan manfaat yang sama.

7. Limau Purut Mengekalkan Kesegaran Kulit Kepala Dan Rambut

Jika anda mempunyai masalah kulit kepala kering dan rambut gugur, limau purut sangat membantu.

Anda boleh sapukan limau purut pada rambut dan kulit kepala. Selepas itu, biarkan seketika dan kemudian basuh dengan syampu.

Ini kerana limau purut mengandungi sifat antibakteria yang boleh menghilangkan kelemumur dan masalah kulit kepala yang lain.

8. Limau Purut Menghilangkan Bau Badan

Bagi anda yang mengalami bau badan, limau purut boleh digunakan untuk mengatasi masalah ini.

Cara-caranya ialah, hiriskan daun limau purut dan campurkan air perahan limau purut untuk dijadikan mandi air wap. Di samping itu juga, anda boleh gunakan air perahan limau ke seluruh badan dan biar kan selama 20 hingga 30 minit dan biarkan sehingga kering. Selepas itu, bilas badan anda sehingga bersih.

Di samping mendapat bau yang harum, sekaligus kulit anda menjadi lembut.

Baca juga:
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel