4 Spesies Penyu Yang Ada Di Malaysia

Perairan di negara kita Malaysia merupakan habitat atau tempat tinggal kepada beberapa spesies penyu, yang boleh dikategorikan kepada dua keluarga iaitu Cheloniidae atau Dermochelyidae.

Empat spesies utama penyu di Malaysia ialah Hawksbill Turtle, Green Turtle, Leatherback Turtle dan Olive Ridley Turtle.

Walaupun spesies penyu ini masih boleh dilihat semasa musim bertelur, populasi penyu telah menurun secara mendadak selama bertahun-tahun, dengan beberapa daripada jenis penyu ini kini disenaraikan sebagai terancam kritikal.

Dalam artikel ini, saya akan kongsikan kepada anda 4 spesies atau jenis penyu di Malaysia.

Spesies Penyu Di Malaysia

spesies penyu di malaysia

Jom kita lihat jenis-jenis penyu yang ada di Malaysia.

1. Hawksbill Turtle

penyu karah

Hawksbill Turtle, juga dikenali sebagai Penyu Karah atau Penyu Sisik, dinamakan sempena paruhnya yang sempit dan runcing.

Hawksbill Turtle boleh ditemui di semua lautan tropika dunia, terutamanya berhampiran terumbu karang.

Turtle Islands, Sabah mempunyai populasi terbesar Hawksbill Turtle iaitu, dengan purata 500-600 sarang semusim, manakala Melaka mempunyai populasi kedua terbesar, dengan 200-300 sarang semusim.

2. Leatherback Turtle

penyu belimbing

Leatherback Turtle atau Penyu Belimbing mendapat nama daripada tekstur kulitnya, yang serupa dengan kulit. Penyu ini adalah spesies penyu laut terbesar.

Malah, Penyu Belimbing terbesar pernah direkodkan ialah seekor jantan yang panjangnya mencapai 256 cm, dan beratnya mencapai 916 kg.

3. Green Turtle

penyu agar

Green Turtle atau Penyu Agar, adalah satu-satunya herbivor di antara spesies penyu yang berbeza yang terdapat di Malaysia. Penyu Agar boleh membesar sehingga 180 kg berat dan 120 cm panjang, dan merupakan antara spesies penyu terbesar di dunia.

Spesies terancam ini merupakan spesies penyu yang paling banyak di Malaysia, bersarang di pesisir pantai Terengganu, Pahang, Johor, Perak, Sabah dan Sarawak.

4. Olive Ridley Turtle

penyu lipas

Olive Ridley Turtle atau Penyu Lipas ialah spesies penyu terkecil. Ia tumbuh kira-kira hanya 70 cm panjang, dengan berat hanya 50 kg.

Tempat bersarang penyu lipas ialah di Pulau Pinang, Pahang dan Terengganu. Namun, bilangan penyu lipas yang mendarat untuk bertelur di pantai-pantai Malaysia semakin kurang dan juga diancam kepupusan.


Diharap dengan perkongsian mengenai maklumat jenis penyu yang ada di Malaysia ini memberikan manfaat kepada anda. Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel