7 Khasiat Pokok Dukung Anak Untuk Kesihatan

khasiat pokok dukung anak

Pokok Dukung anak, atau nama saintifiknya Phyllanthus niruri dari keluarga Phyllanthaceae, merupakan tumbuhan tropika yang terdapat di Malaysia dan negara Asia yang lain. Pokok dukung anak merupakan sejenis pokok herba yang biasa ditanam di sekeliling rumah.

Pokok dukung anak adalah herba semusim kecil yang tumbuh hingga ketinggian 50-70 cm. Daun pokok dukung anak hijau kecil tersusun berselang-seli dan berukuran 6-10 mm. Tiada tangkai daun tetapi terdapat tangkai daun majmuk yang berwarna hijau.

Dalam artikel ini saya akan kongsikan kepada anda mengenai senarai khasiat atau kegunaan pokok dukung anak.

Khasiat Pokok Dukung Anak

Berikut merupakan beberapa khasiat pokok dukung anak.

1. Melegakan Batuk

Air rebusan pokok dukung anak boleh digunakan untuk merawat batuk. Untuk melegakan batuk, minumlah airnya.

Satu kajian 2017 juga bersetuju tentang keupayaan pokok dukung anak untuk merawat batuk.

Menurut kajian, pokok dukung anak mengandungi komponen anti-radang yang boleh mengurangkan keradangan sehingga 69 peratus dan boleh digunakan untuk merawat batuk dan ulser.

2. Membantu Mengawal Diabetes

Kajian terhadap tikus yang diterbitkan pada tahun 2010 mendapati bahawa pokok dukung anak berpotensi untuk membantu dalam rawatan diabetes. Para penyelidik membuat kesimpulan bahawa ekstrak tumbuhan boleh membantu menurunkan gula darah puasa dan mencegah lonjakan gula darah.


3. Merawat dan Mencegah Batu Karang

Penyelidik mendapati bahawa pokok dukung anak membantu mengurangkan saiz batu karang dalam kajian 2018 dengan 56 peserta. Mereka juga mendapati bahawa ia membantu dalam penyingkiran magnesium dan kalium dari badan melalui air kencing.

Bagi pesakit batu karang, anda boleh amalkan pokok dukung anak dengan minum air rebusan atau makan pokok dukung anak sebagai ulam.

4. Mengurangkan Demam Kuning dan Gejala Penyakit Hati

Akar segar pokok dukung anak dianggap sebagai penawar yang berkesan untuk penyakit kuning (jaundis), terutamanya pada bayi baru lahir.


Selain itu, beberapa kajian lain mendapati bahawa penggunaan pokok dukung anak boleh memberi manfaat dalam rawatan penyakit hati.

5. Rawatan Jangkitan dan Keradangan

Beberapa kajian mendapati bahawa pokok dukung anak boleh membantu dalam rawatan jangkitan dan keradangan.

Oleh sebab itu, daun pokok dukung anak secara tradisional digunakan untuk merawat gigitan serangga beracun, cirit-birit, gatal-gatal, dan penyakit lain.

Walau bagaimanapun, tiada kesimpulan telah dicapai kerana penyelidik perlu membuat pemerhatian skala yang lebih besar terhadap kesan sampingan jangka panjangnya.

6. Menghilangkan Kudis Buta

Pokok dukung anak telah digunakan untuk merawat kudis buta sejak turun-temurun. Tumbuk daun pokok dukung dengan sedikit garam halus untuk membuatnya.

Ini disebabkan fakta bahawa ia dianggap mengandungi komponen antimikroba yang sangat aktif untuk merawat penyakit kulit seperti kurap dan kudis.

Penyakit ini, seperti yang kita tahu, disebabkan oleh jangkitan parasit dan kulat.

Kajian komprehensif yang diterbitkan pada 2015 mendapati bahawa pokok dukung anak mengandungi sebatian bioaktif yang membantu dalam memerangi penyakit yang disebabkan oleh mikrob dan radikal.

Kemudian, sapukan daun yang ditumbuk pada bahagian kulit yang bermasalah.

7. Sebagai Makanan Tambahan

Pokok dukung anak ini bukan sahaja berguna untuk merawat penyakit tertentu, malah ia juga berguna sebagai suplemen kesihatan.

Pokok dukung anak mengandungi pelbagai komponen bioaktif, termasuk tanin yang melawan bakteria dan radikal bebas, lignan yang antikanser, dan flavonoid yang bertindak sebagai anti-radang dan antioksidan dalam badan.


Secara kesimpulannya, pokong dukung anak sememangnya banyak kegunaan untuk kesihatan dan sering digunakan dalam rawatan tradisional. Diharap dengan artikel khasiat pokok dukung anak untuk kesihatan ini memberikan manfaat untuk anda semua. Sekian.

RUJUKAN:
  • to, C. (2003, December 15). Dukung anak. Wikipedia.org; Wikimedia Foundation, Inc. https://ms.wikipedia.org/wiki/Dukung_anak
  • Fletcher, J. (2020, February 25). Phyllanthus niruri: Everything you need to know. Medicalnewstoday.com; Medical News Today. https://www.medicalnewstoday.com/articles/phyllanthus-niruri#benefits
  • nazurah. (2021, May 14). Dianggap Rumpai, Rupanya Ini 7 Khasiat Pokok Dukung Anak Yang Luarbiasa. SirapLimau.com. https://siraplimau.com/khasiat-pokok-dukung-anak/
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel