10 Khasiat Arabic Gum Untuk Kesihatan

Arabic Gum atau gam Arab merupakan lelehan kering yang diperolehi dari cabang-cabang Acacia Senegal. Ia juga dikenali sebagai Gum Acacia, Kordofan Gum, Gum Senegal, Acacia Vera, Gummi Africanum,  Gummae Mimosae, kher, Sudan Gum Arabic, Somali Gum, Yellow Thorn, Mogadore Gum, Indian Gum dan Australian Gum.

Kepelbagaian nama Arabic Gum ini adalah disebabkan oleh tempat yang berbeza, jenis Akasia, dan juga dari mana Arabic Gum itu boleh diekstrak.

Arabic Gum telah digunakan dalam bidang perubatan, bahan penaik, alat, dan kerja kayu selama berabad-abad. Ia mempunyai sejarah yang panjang dalam tamadun purba seperti orang Mesir dan puak orang asli Australia.

Walaupun Arabic Gum digunakan dalam industri makanan sebagai penstabil, pengemulsi, dan agen pemekat dalam aising, inti, gula-gula lembut, gula-gula getah, dan gula-gula lain, dan untuk mengikat pemanis dan perasa dalam minuman ringan, Arabic Gum juga telah menjadi subjek kajian yang lebih terkini mengenai keupayaannya untuk meningkatkan kesihatan manusia.

Khasiat Arabic Gum

khasiat arabic gum

Berikut merupakan beberapa kebaikan Arabic Gum untuk kesihatan.

1. Membantu Dalam Pengurusan Berat Badan

Kajian awal mencadangkan bahawa serat akasia boleh membantu mengurangkan indeks jisim badan (BMI) dan peratusan lemak badan. Untuk satu kajian, wanita yang sihat mengambil sama ada Arabic Gums atau Plasebo setiap hari. Pada akhir tempoh kajian selama enam minggu, wanita yang telah mengambil Arabic Gums mengalami pengurangan ketara dalam BMI dan peratusan lemak badan.

2. Boleh Menurunkan Kolestrol

Bagi memastikan kolesterol dalam badan kita terkawal, kajian awal mencadangkan bahawa pengambilan serat larut mungkin mempunyai kesan untuk mengawal kolesterol.

Kolesterol yang tinggi dan tidak dikawal boleh mengakibatkan pelbagai penyakit seperti strok dan penyakit jantung.

Khasiat serat yang terkandung dalam Arabic Gum didapati berpotensi dalam membantu badan untuk menyingkirkan kolesterol dalam badan secara berkesan.

Dalam satu kajian, sebagai contoh, penyiasat menganalisis penyelidikan yang ada mengenai Arabic Gums dan mendapati bahawa ianya mengurangkan tahap kolesterol dalam tikus.


3. Membantu Menguruskan Diabetes

Serat pemakanan memainkan peranan dalam mengawal gula dalam darah. Walaupun terdapat sedikit penyelidikan klinikal mengenai Arabic Gum dan diabetes, penyelidikan awal mencadangkan bahawa serat boleh membantu melindungi daripada komplikasi berkaitan diabetes tertentu. Dalam kajian berasaskan haiwan yang diterbitkan pada 2012, saintis melakukan ujian ke atas tikus diabetes dan menentukan bahawa rawatan dengan Arabic Gum membantu menurunkan tekanan darah.

4. Membantu Menjaga Kesihatan Hati

Penyelidikan berasaskan haiwan menunjukkan bahawa Arabic Gum boleh membantu melindungi daripada kerosakan hati yang disebabkan oleh penggunaan dan kesan sampingan acetaminophen (Acetaminophen digunakan untuk merawat banyak keadaan seperti sakit kepala, sakit otot, arthritis, sakit belakang, sakit gigi, selsema dan demam).

Satu kajian mendapati bahawa merawat tikus dengan Arabic Gum sebelum memberikan acetaminophen membantu melindungi hati mereka daripada kesan toksik dadah. Menurut pengarang kajian, Arabic Gums boleh membantu menghalang daripada kerosakan hati dengan mengurangkan oksidatif stress.

5. Arabic Gum Menyokong Sistem Imun Badan

Sistem imun adalah pertahanan tubuh terhadap jangkitan. Arabic Gum juga boleh menyokong sistem pertahanan badan. Fungsi Arabic Gum sebagai prebiotik boleh membantu meningkatkan sistem pertahanan badan seterusnya boleh mencegah jangkitan penyakit.

6. Bagus Untuk Sistem Penghadaman

Dengan kandungan serat mudah larut yang tinggi, Arabic Gum membantu sistem pencernaan berfungsi secara lebih baik dengan mencegah sembelit dan cirit birit.

Arabic Gum juga mengandungi komponen prebiotic atau bakteria baik yang melancarkan lagi sistem penghadaman serta membantu badan untuk menyerap mineral dengan lebih berkesan.

7. Melegakan Batuk Dan Sakit Tekak

Arabic Gum merupakan salah satu bahan yang sering ditemui dalam lozenges atau ubat sakit tekak. Dengan komponen antiradang yang terkandung dalam Arabic Gum, ianya dikatakan dapat mengurangkan sakit tekak serta simptom batuk.

8. Meredakan Gejala Sindrom Rengsa Usus

Sindrom Usus Rosak (IBS) adalah gangguan kronik yang menyebabkan ketidakselesaan dan kesakitan. Individu mungkin mengalami kembung dan flatulens selain perubahan pergerakan usus seperti sembelit atau cirit-birit. Keadaan ini tidak membawa maut, tetapi ia boleh menjejaskan usus besar dan menyebabkan pendarahan usus atau kanser.

Tanpa penggunaan bahan seperti gluten dan pemanis tiruan yang boleh menjadi masalah bagi sesetengah orang, Arabic Gum boleh membantu melegakan gejala Sindrom Rengsa Usus (IBS). Dalam kajian yang diterbitkan pada tahun 2012, penyelidik menentukan bahawa yogurt yang diperkaya dengan Arabic Gum dan probiotik Bifidobacterium lactis (B. lactis) boleh membantu mengurangkan gejala IBS.

Namun, dalam garis panduan amalan klinikal yang diterbitkan pada 2020, Persatuan Gastroenterologi Amerika mengesyorkan probiotik digunakan untuk menguruskan gejala IBS hanya dalam konteks percubaan klinikal.

9. Membantu Menstabilkan Tekanan Darah

Sebuah kajian mendapati pengambilan Arabic Gum yang dilarutkan dalam air selama 16 hingga 18 minggu menunjukkan kesan yang positif dalam menurunkan tekanan darah ke paras yang stabil. Hasil ini menunjukkan potensi yang baik bagi penggunaan Arabic Gum sebagai makanan tambahan yang sesuai untuk pesakit darah tinggi.

10. Mampu Merawat Luka

Arabic Gum sering digunakan secara tradisional sebagai penawar luka pada kulit. Para pengkaji berpendapat Arabic Gum mampu untuk menyembuhkan luka melalui komponen aktif seperti alkaloid dan flavonoid. Kajian lain juga mendapati arabic gum berpotensi untuk merawat luka serta keradangan akibat ulser.


Kesimpulannya, memang terdapat banyak manfaat dan khasiat Arabic Gum untuk kesihatan kita. Harap artikel ini bermanfaat untuk anda semua. Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel