Cara Mengatasi Tandas Tersumbat Dengan Mudah

Cara menangani tandas tersumbat perlu diketahui kerana ini adalah bahagian penting dan paling kerap digunakan di dalam rumah.

tandas tersumbat

Jika tandas tidak berfungsi dengan baik, sudah tentu ia akan mengganggu aktiviti keluarga anda di rumah.

Lebih-lebih lagi, tandas yang tersumbat boleh menjadi punca bau yang kurang menyenangkan di dalam rumah kerana kotoran tidak boleh memasuki tangki septik.

Senarai Kandungan [Show]

Cara Mengatasi Tandas Tersumbat

Jom kita lihat beberapa cara untuk mengatsi tandas yang tersumbat.

1. Menggunakan Sabun Cair Dan Air Panas

Cara ini agak mudah, di mana anda hanya perlu menyediakan air sabun dan air panas. Air sabun di sini boleh menggunakan sabun pencuci pinggan, syampu atau sabun bar.

Kemudian masukkan air sabun ke dalam tandas dan biarkan seketika. Sabun ini berguna untuk memecahkan lemak dalam kotoran yang tersumbat, melicinkan paip longkang tandas supaya objek tersumbat dapat terus mengalir ke dalam tangki septik.

Kemudian tuangkan air panas sebanyak mungkin dan biarkan selama 20 minit. Selesai dengan menyiram beberapa kali supaya kotoran yang tinggal dapat larut.

2. Menggunakan Baking Soda Dan Cuka

Baking soda dan cuka juga boleh menjadi cara untuk mengatasi tandas tersumbat. Tuangkan satu cawan baking soda pada permukaan air tandas dan tunggu sehingga ia mendap. Selepas itu, tuangkan dua cawan cuka. Biarkan selama 1 jam, kemudian siram tandas anda.

3. Menggunakan Penyangkut Baju

Anda juga boleh menggunakan penyangkut baju yang diperbuat daripada dawai. Caranya ialah dengan memasukkan hujung tajam ke dalam paip tandas dan menolaknya perlahan-lahan. Tujuannya adalah untuk menolak objek yang tersumbat ke dalam tangki septik.

4. Menggunakan Plastik Pembalut Makanan

Anda juga boleh melakukan tandas tersumbat dengan menggunakan pembungkus plastik yang sering digunakan di pasar raya untuk membungkus buah-buahan atau makanan yang dipotong. Sediakan plastik pembalut makanan dan gunakannya untuk menutup tempat duduk tandas. Pastikan plastik terpasang sepenuhnya.

Tekan butang flush. Plastik akan mengembang dan anda perlu menekannya berulang kali. Cara menangani tandas tersumbat ialah dengan menolak udara semula ke dalam tandas supaya udara menolak objek yang menyumbat tandas.

5. Menggunakan Botol Plastik Terpakai

Cara seterusnya untuk menangani tandas tersumbat adalah dengan menggunakan botol terpakai. Pastikan botol yang anda gunakan tidak lagi digunakan. Kerana botol itu akan dimasukkan ke dalam lubang tandas. Cara melakukannya juga agak mudah.

Sediakan botol plastik yang tidak digunakan lagi. Potong kira-kira 10 cm dekat dengan mulut botol. Kemudian, masukkan hujung botol yang dipotong ke dalam lubang tandas.

Cuba tekan lubang tandas supaya punca tandas tersumbat boleh ditolak masuk ke dalam tangki septik. Jangan lupa siram dengan air kosong supaya anda tahu tandas sudah tidak tersumbat atau sebaliknya.

Kesimpulannya, itulah beberapa cara yang anda boleh lakukan untuk menangani masalah tandas tersumbat di rumah. Diharap artikel ini dapat membantu anda menyelesaikan masalah anda. Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel