Tips Menghilangkan Cat Pada Pakaian Dengan Mudah

Tips dan cara untuk menghilangkan cat pada pakaian seperti baju atau seluar menggunakan bahan seperti detergen, sabun cuci piring dan lain-lain.

cara hilangkan cat pada pakaian

Kalau mengecat dinding di rumah, selalunya ramai orang lebih suka menggunakan t-shirt terpakai, jadi jika terkena percikan cat, boleh buang terus baju tersebut.

Namun macam mana pula kalau baju yang kita guna ketika mengecat itu bukan baju terpakai dan baju tersebut terkena percikan cat?

Dalam artikel ini saya akan kongsikan kepada anda beberapa tips yang mudah dilakukan untuk menanggalkan cat pada pakaian.

Senarai Kandungan [Show]

Cara Tanggalkan Cat Pada Pakaian

Jom kita lihat beberapa cara mudah untuk hilangkan cat yang terpercik pada pakaian:

1. Air

Air yang mengalir adalah kawan baik untuk pakaian yang berlumuran cat, jika cat masih basah. Caranya, hanya tuangkan air mengalir pada bahagian baju yang terkena percikan cat, kemudian gosok bahagian tersebut dengan berus gigi lama. Berus perlahan-lahan, jika boleh ke satu arah, supaya tidak merosakkan gentian pakaian. Jika masih tidak bersih, tambah detergen cecair dan kemudian berus lagi sehingga bersih.

2. Sabun Cuci Piring

Tuangkan sabun pencuci pinggan pada pakaian yang terkena cat. Selepas itu, rendam pakaian dalam air suam + detergen pakaian selama beberapa jam.

3. Pisau atau Sudu

Cara seterusnya untuk mengeluarkan cat dari pakaian adalah dengan menggunakan pisau atau sudu. Kaedah ini lebih mudah digunakan pada kesan cat kering. Kikis cat dengan pisau, cuba gunakan pisau yang tumpul supaya tidak merosakkan baju anda. Atau, jika anda takut pisau akan merosakkan pakaian anda, anda boleh menggunakan sudu.

Selepas kotoran cat kering ditanggalkan, ambil kain yang telah dituang dengan cairan thinner secukupnya, kemudian tepuk bahagian baju yang terkena cat. Selepas itu, rendam sahaja pakaian dalam air sejuk + detergen. Kemudian, basuh seperti biasa.

4. Alkohol

Anda boleh menggunakan pelbagai jenis alkohol, daripada aseton, pembersih/pencair cat, larutan isoprofil, kepada alkohol tulen. Anda boleh menggunakan sebarang jenis alkohol, asalkan tidak berwarna.

Tuangkan alkohol secukupnya pada bahagian baju yang terkena cat, biarkan seketika, kemudian gosok menggunakan kain atau tuala lembut.

Ulang langkah ini sehingga cat hilang sepenuhnya. Selepas itu, bilas pakaian dengan air suam, basuh seperti biasa, kemudian keringkan.


5. Detergen

Jika kotoran cat kering tetap melekat pada pakaian, gunakan detergen. Cuba gunakan detergen cecair, kerana ia mempunyai kepekatan yang lebih baik daripada detergen serbuk.

Tuangkan detergen cecair pada baju yang terkena cat, kemudian rendam dalam air suam selama setengah jam. Selepas itu, gosok pakaian menggunakan tangan atau span lembut. Akhir sekali, basuh semula pakaian di mesin basuh seperti biasa.

6. Amonia atau Cuka

Rendam bahagian baju yang terkena cat dalam air sejuk sehingga basah. Sementara menunggu pakaian direndam, sediakan lint free cloth, ammonia, cuka putih, garam, sudu dan mangkuk. Dalam mangkuk, satukan 240 ml ammonia, 240 ml cuka putih dan segenggam garam dan kacau dengan sudu sehingga larutan tergabung.

Seterusnya, perah baju terkena cat yang direndam dalam air sejuk tadi lalu rendam kain ke dalam larutan ammonia, kemudian gosok kotoran cat pada kain.


Itulah 6 cara atau tips untuk menghilangkan cat pada pakaian dengan mudah yang anda boleh lakukan. Diharap dengan tips ini dapat membantu anda untuk menyelesaikan masalah anda.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel