Cara Hilangkan Kutu Kucing Dengan Berkesan

Cara Hilangkan Kutu Kucing

Cara menghilangkan kutu kucing kesayangan anda dengan berkesan dan sangat mudah yang boleh anda lakukan sendiri dirumah.

Kucing adalah haiwan peliharaan yang terdedah kepada kutu. Oleh itu, sebagai pemilik kucing, kita mesti tahu bagaimana untuk menghilangkan kutu kucing agar kita tidak perlu selalu pergi ke doktor haiwan.

Memang best kalau pelihara kucing, tapi yang tidak bestnya bila kucing kita sakit atau ada kutu. Hal ini bukan sahaja mengganggu kucing itu sendiri tetapi juga kepada manusia terutamanya kanak-kanak.

Ini kerana, kutu kucing juga boleh memberi kesan buruk kepada kulit manusia, terutama mereka yang kulitnya sangat sensitif. Itulah sebabnya sebagai pemilik kucing, kita juga perlu tahu cara menghilangkan kutu kucing.

Anda boleh ikuti beberapa cara untuk menghilangkan kutu kucing di bawah ini yang boleh dilakukan dengan bahan-bahan yang ada rumah dan sangat mudah.

Tips dan Cara Menghilangkan Kutu Kucing

1. Gunakan Syampu Kucing

hilangkan kutu kucing dengan syampu

Cara pertama untuk menghilangkan kutu kucing biasanya dengan memandikan kucing dengan syampu khas. Syampu kucing bukan sahaja berguna untuk membersihkan dan mengharumkan bulu, ia juga boleh menghilangkan kutu kucing dari badan.

Terdapat begitu banyak jenama syampu kucing dipasaran yang kita boleh guna. Satu perkara yang pasti, jangan lupa membersihkan badan kucing secara berkala sekurang-kurangnya seminggu sekali.

2. Guna Ubat Kutu

Cara paling berkesan dan terbukti untuk menghilangkan kutu kucing adalah dengan menggunakan ubat kutu kucing.

Sama seperti manusia, apabila kucing terkena kutu, mereka juga memerlukan ubat kutu khas untuk menghilangkannya. Kaedah ini juga boleh dilakukan di rumah dengan mudah dan kucing tidak perlu dibawa ke doktor haiwan.

3. Gunakan Sikat Kutu

Jika anda telah menggunakan syampu dan ubat kutu khas, kutu akan mati dan sudah tentu perlu dibersihkan. Anda boleh membersihkan kutu menggunakan sikat khas.

Sisir kutu kucing biasanya diperbuat daripada logam yang agak ketat. Selain kutu mati, ia juga boleh menangkap kutu kucing yang masih hidup.

4. Bilas Dengan Air Garam

Garam juga boleh digunakan sebagai ubat kutu kucing. Air garam dikatakan mampu menghapuskan kutu kucing dan juga membasmi larva atau telur kutu kucing.

Caranya hanya dengan membuat larutan air garam dengan air suam dan kemudian gunakannya untuk merendam atau membilas kucing dengan air tersebut. Tetapi pastikan untuk tidak membiarkan air terlalu panas dan terlalu banyak, supaya tidak membuat kucing terseksa.

5. Menggunakan Minyak Zaitun

Seterusnya, kita juga boleh hilangkan kutu kucing dengan menggunakan minyak zaitun. Caranya, hanya sapukan minyak zaitun dan biarkan selama lima belas minit. Minyak zaitun boleh memudahkan kita mengutip kutu pada bulu kucing.

Selain itu, minyak zaitun juga boleh merawat iritasi pada kulit kucing akibat digigit dan digaru. Anda boleh menggunakan minyak zaitun sebelum memandikan kucing anda.

6. Sembur Air Lemon

air lemon hilangkan kutu kucing

Air lemon juga boleh membantu menghilangkan kutu pada kucing. Caranya, rebus dua hirisan limau nipis dan kemudian sejukkan air rebusan limau itu selama beberapa jam.

Apabila sudah sejuk, tapis jus lemon untuk memisahkan zarah limau. Seterusnya, masukkan jus lemon yang telah ditapis ke dalam botol semburan. Sembur pada kulit dan bulu kucing dengan teliti. Pastikan anda mengelakkan semburan di kawasan mata.

7. Menggunakan Minyak Telon

Selain boleh digunakan untuk menghangatkan badan bayi, minyak telon juga boleh digunakan untuk merawat kutu pada kucing.

Kandungan minyak pati dalam minyak telon boleh membantu membunuh parasit. Caranya ialah dengan hanya sapukan sedikit minyak telon pada bahagian yang paling kerap diserang kutu. Secara umumnya, bahagian badan yang mengalami keadaan ini ialah perut dan leher.

8. Menggunakan Cuka Epal

Cuka epal juga boleh menjadi penyelesaian yang berkesan untuk menghilangkan kutu kucing. Sifat asam cuka adalah bahan utama yang sangat berpengaruh dalam menghilangkan kutu kucing.

Untuk membuat ramuan semburan ini, anda boleh mencampurkan cuka epal dan air dengan komposisi 2:1 untuk hasil yang optimum.

Baca juga:
 
Kesimpulannya, itulah cara untuk menghilangkan kutu kucing di rumah. Semoga artikel ini dapat membantu anda menyelesaikan masalah kutu kucing kesayangan anda. Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel