Struktur Lapisan Bumi Dan Penjelasan

Struktur dalam bumi berlapis terdiri daripada tiga bulatan sepusat iaitu kerak (crust), mantel (mantle) dan teras (teras dalam dan luar). Berdasarkan hasil kajian, bumi mempunyai radius 6,371 kilometer.

Struktur Lapisan Bumi

struktur lapisan bumi

Melaporkan daripada Agensi Meteorologi, Klimatologi dan Geofizik, berikut adalah susunan lapisan bumi mengikut urutan dari paling luar hingga paling dalam.

Kerak Bumi

Kerak bumi ialah lapisan paling atas struktur bumi. Kerak bumi dianalogikan dengan kulit telur rebus kerana ia sangat nipis dan rapuh berbanding struktur di bawahnya.

Kerak bumi terdiri daripada unsur-unsur yang agak ringan seperti silika, aluminium, dan oksigen. Kerak bumi adalah lapisan yang paling nipis berbanding dengan lapisan bumi yang lain. Ketebalan kerak bumi berbeza-beza disebabkan oleh permukaan bumi yang tidak rata.

Ketebalan kerak bumi di darat adalah antara 25-40 kilometer. Di pergunungan ketebalannya boleh mencapai 70 kilometer, manakala di lautan dan Kepulauan Hawaii ia adalah kerak paling nipis, hanya 5 kilometer.

Terdapat dua jenis kerak bumi iaitu kerak benua dan kerak lautan. Kerak benua terdiri daripada batuan granit, manakala kerak lautan terdiri daripada batuan basalt.

Bersama-sama dengan mantel atas, kerak Bumi berpecah kepada plat besar seperti kepingan puzzle. Ini dipanggil tektonik plat.

Plat ini boleh bergerak dengan sangat perlahan. Pergerakan plat tektonik hanya 0 hingga 14 sentimeter setahun. Punca pergerakan plat tektonik masih belum diketahui.

Mantel Bumi

Mantel bumi berada 40 hingga 3,000 kilometer di bawah permukaan bumi. Mantel bumi terdiri daripada besi, magnesium, dan silika.

Bahagian paling luar mantel Bumi cenderung lebih tumpat dan melekat pada kerak Bumi di atasnya. Mantel bumi bersama-sama dengan kerak bumi membentuk satu lapisan yang dipanggil litosfera.

Kira-kira 100 hingga 200 kilometer di bawah paras tanah, suhu mantel Bumi mencapai takat lebur batu, atau kira-kira 1,000 darjah Celsius.

Lapisan ini sebahagiannya terdiri daripada batuan cair. Lapisan ini dipanggil astenosfera. Astenosfera lembut dan plastik. Ahli geologi mengesyaki, bahagian mantel Bumi inilah yang menyebabkan pergerakan plat tektonik.

Teras Luar

Teras luar ialah struktur cecair yang terdiri daripada besi dan nikel. Teras luar ini berada pada kedalaman 2,885-5,144 kilometer. Suhu dalam lapisan ini mencecah 3,700 darjah Celsius.

Teras Dalam

Teras dalam Bumi ialah bola logam dengan jejari 1,220 kilometer, atau kira-kira tiga perempat saiz bulan. Teras dalam terletak di dalam bumi pada kedalaman 2,885-5,144 kilometer di bawah permukaan bumi. Suhu di teras dalam bumi berkisar antara 4,300-5,400 darjah Celsius. Suhu ini hampir sama panasnya dengan suhu permukaan matahari.

Itulah struktur lapisan bumi dan penjelasan setiap lapisan. Semoga bermanfaat untuk anda.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel