8 Tanda Kolesterol Tinggi Dan Cara Menurunkan

Kolestrol adalah sejenis lemak yang terdapat dalam tubuh manusia dan juga dalam makanan yang kita makan. Tahap kolestrol yang tinggi dalam darah boleh meningkatkan risiko penyakit jantung dan strok, yang merupakan penyebab utama kematian di seluruh dunia.

Tanda-tanda kolestrol tinggi mungkin tidak menunjukkan simptom yang jelas pada awalnya. Oleh itu, penting untuk memeriksa tahap kolestrol secara berkala dan mengetahui tanda-tanda awal penyakit jantung atau strok.

Mengekalkan tahap kolestrol yang sihat amat penting untuk kesihatan jangka panjang. Dalam artikel ini, kita akan membincangkan lebih lanjut tentang tanda-tanda kolestrol tinggi dan cara-cara untuk mengekalkan tahap kolestrol yang sihat. Dengan meningkatkan kesedaran dan mengambil tindakan untuk menjaga tahap kolestrol yang sihat, kita dapat mengurangkan risiko penyakit jantung dan strok dan meningkatkan kesihatan secara keseluruhan.

Secara umumnya, badan anda mengandungi dua jenis kolesterol:
  • Kolesterol Baik (High Density Lipoprotein atau HDL)
Paras kolesterol HDL yang tinggi sangat baik untuk kesihatan anda. Ia mengangkut kolesterol darah kembali ke hati, di mana ia akan diproses dan dikeluarkan dari badan.

  • Kolesterol Jahat (Low Density Lipoprotein atau LDL)
Tahap kolesterol LDL yang tinggi boleh membahayakan kesihatan anda. Ia mempunyai kuasa untuk membina kolesterol dalam dinding saluran darah, menyekat arteri, dan meningkatkan bahaya serangan jantung atau strok.

Tanda Kolesterol Tinggi

tanda kolesterol tinggi

Berikut merupakan 8 tanda kolesterol tinggi yang harus kita ambil tahu.

1. Mudah Letih

Gejala kolesterol tinggi sebenarnya tidak spesifik, tetapi biasanya beberapa keadaan seperti mudah letih boleh menjadi tanda kolesterol tinggi. Ini berlaku kerana kesan kemunculan plak dalam saluran darah akibat paras kolesterol tinggi yang menyebabkan aliran darah ke tisu badan berkurangan.

2. Mudah Mengantuk

Tanda kedua ialah mudah tertidur. Ini berlaku kerana jumlah pengambilan aliran darah yang membawa oksigen ke otak berkurangan.

3. Sakit Kaki

Sama seperti punca keletihan akibat kolesterol tinggi, pembentukan plak yang berlaku pada saluran darah di kaki, menyebabkan tersumbat, mengakibatkan kesakitan atau pedih pada kaki.

4. Sakit Leher

Pembentukan plak dalam saluran darah di kawasan leher boleh menyebabkan sakit atau kepedihan pada otot dan saraf di sekitar leher. Ini kerana pembentukan plak boleh menyekat aliran darah dari leher ke otak.

5. Sakit Dada

Salah satu simptom kolesterol tinggi yang paling biasa ialah sakit dada, juga dikenali sebagai angina. Pengumpulan plak dalam arteri ini menyebabkan aliran darah ke jantung tersumbat.

Lebih teruk lagi, jika sekatan itu berlaku sepenuhnya ia akan menyebabkan serangan jantung. Sakit dada merujuk kepada rasa berat, sesak dan tekanan di dada. Rasa sakit juga berbeza-beza, boleh rasa seperti terbakar atau kebas di dada.

6. Kehadiran Xanthomata

Xanthomata adalah keadaan di mana lemak berkembang di bawah kulit dalam bentuk ketulan. Ketulan ini biasanya muncul pada sendi seperti lutut dan siku, tetapi kadangkala ia juga boleh muncul di kaki, tangan dan punggung. Xanthomata juga berbeza dari segi saiz, dari sekecil jerawat hingga sebesar anggur. Walaupun ia berkembang seperti benjolan, pesakit tidak akan berasa sakit.

7. Berlaku Xanthelasma

Kolesterol tinggi dalam darah juga boleh ditunjukkan dengan adanya tanda xanglasma iaitu bintik kuning di bawah kelopak mata.

8. Gumpalan Dalam Urat

Jika penghidapnya mempunyai paras kolestrol yang tinggi kerana faktor genetik, pembentukan kolestrol kadangkala kelihatan pada kulit seperti ketulan separuh biji kacang yang boleh dilihat dan dirasai di urat berhampiran buku jari.

Cara Menurunkan Kolesterol Tinggi

Ubat boleh membantu dalam menurunkan paras kolesterol badan anda. Selain itu, anda boleh mengubah gaya hidup anda untuk mengekalkan tahap kolesterol yang sihat.

1. Menurunkan Berat Badan

Isu kolesterol tinggi biasanya dikaitkan dengan berat badan berlebihan. Menurunkan berat badan boleh mengurangkan jumlah lemak badan yang anda miliki, ia juga boleh menurunkan tahap kolesterol anda.

Anda boleh mula bertindak dengan membuat pelarasan kecil, seperti makan makanan rendah kalori, kurang mengambil makanan dan minuman manis, mengehadkan jumlah makanan yang anda makan, dan sebagainya. Kurangkan pengambilan makanan yang diproses, daging, telur, produk tenusu dan makanan lain yang tinggi kolesterol.

Untuk menurunkan paras kolesterolnya, seseorang mesti menurunkan sekurang-kurangnya 10 paun, atau 4.5 kg. Tahap LDL dan jumlah kolesterol dalam badan boleh dikurangkan dengan penurunan berat badan sekurang-kurangnya 5% daripada berat badan.

2. Berhenti Merokok

Jumlah kolesterol dalam badan anda boleh dipengaruhi oleh tabiat merokok anda. Berhenti merokok akan menjadikan anda lebih sihat dan menurunkan paras kolesterol anda.

3. Melakukan Aktiviti Fizikal & Gaya Hidup Aktif

Mengekalkan gaya hidup aktif juga boleh membantu dalam menurunkan kolesterol. Kolesterol HDL yang baik boleh ditingkatkan, contohnya, dengan bersenam di rumah.

4. Diet Pemakanan

Membuat beberapa pelarasan diet juga boleh menurunkan kolesterol sambil meningkatkan kesihatan jantung. Apa yang perlu anda lakukan ialah elakkan makanan dengan lemak trans, kurangkan pengambilan makanan lemak tepu, serta perbanyakkan pengambilan makanan tinggi serat, serat larut.

5. Jika Perlu, Ambil Ubat & Suplemen

Jika doktor anda menasihatkan mengambil suplemen atau ubat untuk menurunkan kolesterol anda, lakukan seperti yang diarahkan dan amalkan gaya hidup baharu yang lebih aktif. Anda mungkin boleh mengekalkan dos ubat yang rendah dengan membuat perubahan gaya hidup.


Itulah tanda kolesterol tinggi dan cara menurunkan kolesterol yang penting untuk kita tahu. Diharap artikel ini bermanfaat untuk anda semua. Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel