Maksud Perkataan Cringe Yang Sering Digunakan di Media Sosial

maksud perkataan cringe

Pasti ada yang tertanya-tanya apakah maksud "cringe" yang selalu digunakan oleh netizen di media sosial untuk memberikan reaksi.

Jadi dalam artikel kali ini, saya akan kongsikan kepada anda apa sebenarnya maksud disebalik perkataan cringe itu.

Apa Maksud Cringe?

Maksud cringe ialah perkataan yang berasal daripada bahasa Inggeris yang bermaksud malu atau meluat seseorang apabila melihat sesuatu yang memalukan atau menjijikkan. Pengertian kecut juga sering dikaitkan dengan ekspresi meringis apabila melihat sesuatu yang menjijikkan dan memalukan.

Sejak kebelakangan ini, perkataan cringe sering ditemui di media sosial dan digunakan oleh golongan milenial. Penggunaan perkataan cringe sering digunakan dalam perbualan, terutamanya bagi mereka yang suka mencampur-adukkan atau menyelitkan perkataan Inggeris dalam sembang.

Sebenarnya makna cringe mempunyai beberapa makna yang boleh kita fahami. Pengertian pertama mengerutkan badan ialah meringis atau menggigil, makna kedua mengerutkan badan ialah berasa malu atau jijik, dan makna kecut yang ketiga ialah menundukkan muka kerana rasa jijik, geli, terkejut, dan takut. Jadi, perkataan cringe itu sendiri lebih kerap digunakan untuk menggambarkan perasaan.

Namun, selain daripada menggunakan perkataan cringe, terdapat banyak lagi ungkapan lain yang menggunakan perkataan cringe.

Seperti cringy atau cringeworthy yang juga sering digunakan dengan maksud yang sama. Cringy bermaksud seseorang atau sesuatu yang membuat anda malu atau janggal. Manakala cringeworthy pula bermaksud seseorang atau sesuatu yang membuatkan anda sangat 'cringe' atau 'cringe' secara maksimum.

Penggunaan cringe pada hari ini bukan sahaja untuk menunjukkan sesuatu perasaan tetapi juga dituturkan dalam percakapan seharian. Namun, tidak semua perasaan yang diluahkan dengan menggunakan perkataan cringe adalah negatif. Semuanya bergantung pada situasi yang anda alami, jadi makna cringe mempunyai makna yang berbeza dalam beberapa situasi.


Diharap dengan artikel mengenai maksud cringe ini dapat memberikan pengetahuan baru kepada anda. Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel