Berapa Lama Kucing Mengandung? Pemilik Kucing Perlu Tahu

Berapa Lama Kucing Mengandung

Sama seperti haiwan lain, kucing betina juga mempunyai tempoh subur di mana mereka akan mengawan dan hamil. Tempoh ini biasanya datang setiap tiga minggu. Kucing betina boleh hamil apabila mereka berumur 4 bulan. Proses kehamilan ini dikenali sebagai "queening".

Kucing mengandung berapa bulan? Selalunya, kucing tidak akan menunjukkan sebarang tanda kehamilan sehingga dua atau tiga minggu. Ini memberi anda sebagai pemilik haiwan peliharaan kurang daripada sebulan untuk merancang dan membuat persediaan untuk kelahiran.

Berapa Lama Kucing Hamil?

Kehamilan kucing biasanya berlangsung antara 63-67 hari, tetapi mungkin sukar untuk mengetahui dengan pasti berapa lama kucing hamil. Tempoh kehamilan kucing boleh berbeza dari sesingkat 61 hari hingga 72 hari. Apabila kucing hamil, mereka boleh membawa 1-6 ekor anak kucing dalam perut mereka.

Kucing betina hamil selalunya tidak menunjukkan sebarang gejala fizikal kehamilan sehingga dia memasuki tempoh kehamilan beberapa minggu. Oleh itu, jika anda mengesyaki atau tertanya-tanya sama ada kucing anda benar-benar hamil, anda boleh membawanya ke doktor haiwan untuk pengesahan.


Seekor kucing boleh hamil sebaik sahaja dia berumur kira-kira empat bulan. Biasanya, kucing betina mungkin mengalami "estrus" sekitar masa ini. Kucing tidak mengalami menopaus seperti manusia; mereka boleh terus hamil sehingga beberapa tahun terakhir dalam hidup mereka. Oleh itu, kucing yang belum dimandulkan boleh hamil sama ada sangat muda dan sangat tua.

Diharap perkongsian mengenai berapa lama kucing mengandung ini dapat bermanfaat dan memberikan info yang anda sedang cari. Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel