5 Cara Hilangkan Bau Ketiak Pada Baju

cara hilangkan bau ketiak pada baju

Mesti anda pernah rasa pakaian yang anda pakai berbau terutama di bahagian bawah lengan atau ketiak kan? Jangan risau kerana sebenarnya hampir semua orang pasti pernah mengalaminya.

Jadi, apa yang perlu dilakukan untuk menghilangkan bau? Kalau cuma cuci macam biasa, bau ketiak tidak mudah hilang. Jadi, anda perlu tahu cara menghilangkan bau ketiak pada pakaian yang saya kongsikan ini.

Cara Menghilangkan Bau Ketiak Pada Pakaian

Berikut merupakan cara untuk meghilangkan bau ketiak pada baju atau pakaian.

1. Menggunakan Garam

Cara pertama untuk menghilangkan bau ketiak pada pakaian adalah dengan menggunakan garam. Garam bersifat alkali (ia boleh mengawal tahap pH), jadi anda boleh menggunakannya untuk meminimumkan bau pada pakaian, terutamanya di kawasan ketiak.

Apa yang anda perlukan adalah garam kasar, jangan gunakan garam yang lembut. Kemudian, sediakan air suam. Larutkan garam dalam air suam, kemudian rendam pakaian di dalam air. Biarkan selama 30 minit, bilas, kemudian basuh pakaian seperti biasa.

2. Menggunakan Syampu

Untuk menggunakan syampu bagi menghilangkan kesan bau ketiak pada baju, jangan gunakan syampu untuk rambut gelap, syampu untuk rambut kerinting, atau syampu untuk rambut lurus. Tetapi, gunakan syampu untuk rambut berminyak, rosak, kering, atau masalah lain. Kerana, syampu yang berfungsi khusus untuk merawat masalah rambut cenderung lebih kuat untuk menghilangkan bau pada pakaian.

Caranya, basahkan atau rendam bahagian ketiak dalam pakaian anda menggunakan air suam. Selepas itu, tuangkan syampu ke kawasan ketiak baju, kemudian biarkan selama beberapa minit. Gosok menggunakan tangan atau berus, kemudian basuh pakaian seperti biasa.

3. Menggunakan Baking Soda

Cara penggunaannya ialah, buat dulu pes baking soda dan air suam. Selepas itu, sapukan pes baking soda ke kawasan baju yang dikehendaki. Biarkan selama 15 minit jika anda tergesa-gesa. Tetapi, jika anda lapang, anda boleh meninggalkan pasta semalaman. Akhirnya, keesokan paginya, basuh pakaian anda seperti biasa.

4. Menggunakan Cuka

Anda boleh menggunakan cuka untuk mengurangkan bau ketiak yang melekat pada pakaian. Anda boleh tuangkan secawan kecil cuka ke dalam mesin basuh apabila anda hendak mencuci. Atau, anda juga boleh merendam kawasan ketiak baju dengan larutan air dan cuka sebelum mencucinya.

5. Menggunakan Ubat Gigi

Ubat gigi juga boleh digunakan untuk menghilangkan bau ketiak pada pakaian. Anda hanya perlu sapukan ubat gigi ke kawasan pakaian yang dikehendaki. Biarkan seketika, kemudian masukkan sedikit air.

Selepas itu, gosok pakaian dengan tangan . Bilas, kemudian ulangi jika pakaian anda masih berbau. Bilas sekali lagi dengan teliti sebelum anda mencuci pakaian dengan sabun.


Itulah 5 cara untuk menghilangkan bau ketiak pada pakaian yang mudah dan hanya menggunakan bahan-bahan yang mudah didapati atau ada dirumah. Semoga bermanfaat. Sekian.

Sumber: Kamini.id
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel