Koleksi Nama Dinosaur Dan Gambar Dinosaur

Kanak-kanak mesti suka ambil tahu mengenai nama-nama dinosaur dan juga suka tengok gambar dinosaur yang bermacam-macam jenis.

Sebelum kita ambil tahu lebih lanjut mengenai nama atau jenis-jenis dinosaur yang ada, untuk pengetahuan kita semua, dinosaur merupakan haiwan reptilia yang mendiami bumi hampir 230 juta tahun dahulu, yakni pada zaman Mesozoik yang merupakan "Zaman Dinosaur".

Perkataan "dinosaur" bermaksud "cicak yang dahsyat" dalam bahasa Greek dan pertama digunakan oleh Dr Richard Owen untuk menggelarkan haiwan-haiwan ini pada tahun 1842.

Jadi berikut saya kongsikan, koleksi nama dinosaur dan juga gambar-gambar dinosaur.

Nama Dinosaur Berserta Gambar

Nama & Gambar Dinosaur

1. Tyrannosaurus

Tyrannosaurus

Tyrannosaurus Rex popular di kalangan orang ramai sebagai spesies "pembunuh". Ia adalah salah satu pemangsa terbesar yang pernah hidup di Bumi. Kekuatannya dipadankan dengan kecerdasan dan deria cepatnya. Ciri utama Tyrannosaurus ialah tengkorak besarnya yang berjaya menyokong otot rahangnya yang sama besar. Ini memberi Tyrannosaurus gigitan yang sangat kuat. Ia mempunyai panjang 12 meter dan berat 8 tan metrik dan hidup semasa lewat Zaman Cretaceous.

2. Triceratops

Triceratops

3. Velociraptor

Velociraptor

Dinosaur ini juga hidup pada zaman akhir Zaman Cretaceous. Saiznya yang kecil dan ciri seperti burung membantunya menjadi pemakan daging yang cepat dan kuat. Ia mempunyai gigi runcing bersama dengan kuku yang tajam. Setiap kakinya mempunyai cakar melengkung yang membantunya menangkap dan membunuh mangsanya dengan mudah.

4. Compsognathus

Compsognathus

5. Abelisaurus

Abelisaurus

6. Ankylosaurus

Ankylosaurus

7. Apatosaurus

Apatosaurus

Apatosaurus wujud pada akhir Era Jurassic dan merupakan spesies sauropod yang besar. Beratnya adalah antara 20 hingga 30 tan metrik, manakala panjangnya kira-kira 20 hingga 23 meter.
Daripada memangsa haiwan dan dinosaur lain, salah satu dinosaur terbesar pada zamannya ini memakan tumbuhan. Untuk memastikan kelangsungan hidup, ia bergantung pada ekornya yang panjang untuk melindungi dirinya apabila perlu.

8. Brachiosaurus

Brachiosaurus

9. Carnotaurus

Carnotaurus

10. Coelophysis

Coelophysis

11. Diplodocus

Diplodocus

Diplodocus ialah sauropod. Dan sama seperti dinosaur lain dalam kategori ini, Diplodocus juga sangat besar. Ia berjalan dengan empat kaki dan menampilkan ekor dan leher yang luar biasa panjang. Panjangnya kira-kira 25 meter, dan beratnya antara 10-26 tan metrik. Ia hidup pada Zaman Jurassic lewat dan kebanyakannya menginjak kawasan Amerika Utara.

12. Edmontosaurus

Edmontosaurus

13. Giganotosaurus

Giganotosaurus

Spesies ini ialah dinosaur mempunyai panjang 16 meter dan berat 8 tan metrik. Ia juga dipercayai bahawa ia mempunyai deria bau dan penglihatan yang sangat baik, menjadikannya pemangsa berbahaya.

14. Parasaurolophus

Parasaurolophus

15. Protoceratops

Protoceratops

16. Spinosaurus

Spinosaurus

Dinosaur pemakan daging ini mempunyai panjang 15 meter, berat 23 tan metrik dan hidup semasa Zaman Cretaceous. Seperti penemuan terbaru, Spinosaurus terus menjadi dinosaur pemakan daging terbesar.

17. Stegosaurus

Stegosaurus

18. Suchomimus

Suchomimus

Itulah koleksi nama dan gambar dinosaur. Diharap perkongsian ini dapat memberikan pengetahuan kepada kita semua. Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel