6 Fakta Menarik Tentang Kucing Bengal

fakta kucing bengal

Kucing Bengal adalah salah satu kacukan kucing hutan dan kucing domestik yang paling popular. Kucing Bengal berasal dari kacukan antara bulu pendek domestik dan Asian leopard cat.

Kucing Bengal ini mempunyai bulu dengan bintik-bintik yang serupa dengan harimau bintang. Kucing Bengal sangat pintar dan aktif bergerak, dan suka memanjat dan bermain air. Ingin mengetahui lebih lanjut tentang fakta menarik tentang kucing Bengal? Jom, lihat ulasan penuh di bawah.

Fakta Kucing Bengal

1. Asal-Usul Kucing Bengal

Pada tahun 1960-an dan 1970-an, seorang doktor bernama Dr. Willard Centerwall mula membiakkan kucing harimau Asia dengan kucing domestik untuk mengkaji genetik mereka.

Apabila Dr. Centerwall sakit tenat, dia memberikan kucing hibridnya kepada Jean Sudgen Mill. Kemudian, Mill terus membiakkan kucing dan mempromosikan baka baharu yang dibangunkannya.

Selepas bertahun-tahun berusaha, Mill akhirnya berjaya mendapatkan kucing Bengal yang diiktiraf oleh Persatuan Kucing Antarabangsa pada tahun 1983.

2. Memiliki Rupa Yang Unik

kucing bengal

Kucng Bengal mungkin paling terkenal dengan penampilan unik yang kelihatan seperti kucing hutan kecil. Bulu kucing Bengal ini pendek, licin, dan mempunyai kesan berubah warna; Jika cahaya mengenai bulu dengan cara tertentu. Secara amnya, bulu kucing Bengal boleh kelihatan bertompok (seperti cheetah).

Kebanyakan kucing Bengal berwarna hitam dan coklat, tetapi bulu mereka boleh datang dalam pelbagai warna, termasuk perak, arang, dan juga biru.

3. Sangat Bertenaga

Kucing Bengal adalah salah satu kucing yang paling bertenaga. Kucing Bengal sangat aktif dan suka bergerak. Kucing ini juga mempunyai kecenderungan untuk berhati-hati. Sifat ini diperlukan oleh nenek moyang harimau bintangnya untuk terus hidup.

4. Suka Air

Kucing Bengal mempunyai kegemaran yang unik iaitu bermain di dalam air.

5. Suka Berinteraksi

Kucing Bengal berkembang maju dengan interaksi yang konsisten. Haiwan sosial ini suka menghabiskan masa dengan pemiliknya.

Kalau tidak diberikan perhatian atau aktiviti yang cukup, kucing Bengal akan mencari atau 'memecahkan' sesuatu dalam cubaan untuk menghiburkan dirinya.

6. Mudah Dilatih

Kucing Bengal adalah baka kucing yang sangat pintar. Kucing Bengal suka mempelajari benda baharu, dan boleh dilatih untuk melakukan arahan mudah seperti mengambil mainan.

Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel