11 Tanda Kucing Sakit Atau Tidak Sihat

Tanda Tanda Kucing Sakit

Tanda Kucing Sakit - Kucing sememangnya sangat pandai untuk menutupi kesakitan. Pemilik kucing kadang-kadang tidak menyedari penyakit kucing sehingga keadaan kucing sudah teruk.

Ini tidak bermakna bahawa pemilik kucing tidak mempunyai rasa sayang terhadap haiwan kesayangan mereka. Cuma si kucing yang tidak menunjukkan sebarang gejala penyakit.

Walau bagaimanapun, jika kita betul-betul dapat melihat sebarang perubahan dalam tingkah laku kucing, kita akan tahu bahawa terdapat masalah pada kucing kita itu. Jom kita lihat tanda-tanda kucing sakit dan memerlukan rawatan perubatan.

11 Tanda Kucing Sakit

1. Selera Makan Berkurangan

Salah satu tanda yang perlu diberi perhatian ialah apabila kucing anda tiba-tiba hilang atau kurang selera makan. Kucing yang hilang selera makan atau enggan makan sama sekali, walaupun nampak biasa, tapi sebenarnya sangat berbahaya dan boleh membawa maut.

Selain itu, kehilangan selera makan mungkin merupakan tanda penyakit kucing tambahan yang boleh membawa maut.

Jika kucing anda mengalami ini, cuba cari sebabnya. Ini mungkin hasil daripada perubahan dalam jenis makanan yang diberikan kepada sesetengah kucing. Anda harus segera melawat doktor haiwan berdekatan jika kucing anda terus hilang selera makan.

2. Nafas Berbau

Apabila kucing mempunyai nafas berbau, kucing itu mungkin mempunyai penyakit gusi dan kerosakan gigi. Risiko penyakit ini boleh dikurangkan dengan memberus gigi kucing anda. Selain itu, jika nafas kucing anda berbau seperti ammonia, ini mungkin tanda masalah buah pinggang.

3. Buang Kotoran Di Luar Kotak Pasir

Punca tingkah laku ini juga mungkin menjadi punca masalah kesihatan kucing anda dan perubahan tingkah laku yang seterusnya. Sebelum menganggap bahawa tingkah laku kucing anda adalah hasil daripada isu tingkah laku semata-mata, bincangkan perubahan tingkah laku ini dengan doktor haiwan anda dan simptom yang boleh digunakan untuk menentukan sama ada kucing anda mempunyai jangkitan pundi kencing atau pundi kencing tersumbat.

4. Perubahan berat badan

Salah satu tanda penyakit tiroid atau bentuk kanser yang paling teruk ialah penurunan berat badan. Kanser juga boleh menyerang kucing. Penyakit seperti pyometra, keadaan di mana rahim kucing dipenuhi nanah, juga dikaitkan dengan penambahan berat badan atau perut kembung. Selain itu, obesiti meningkatkan risiko banyak penyakit, termasuk arthritis, tumor, dan jangka hayat yang lebih pendek untuk kucing.

5. Perubahan Tingkah Laku

Jika kucing anda pernah bersosial tetapi tiba-tiba mula bertindak antisosial, ini mungkin disebabkan oleh masalah kesihatan. Kucing yang sakit mempunyai kecenderungan untuk bersembunyi.

6. Perubahan Dalam Merapikan Diri

Kucing yang tidak merapikan diri atau menjilat diri sendiri juga adalah tanda kucing tidak sihat.

7. Perubahan Dalam Aktiviti

Perubahan drastik dalam aktiviti, yang biasa berlaku pada kucing pertengahan umur hingga lebih tua, boleh menjurus kepada masalah tiroid. Kucing anda mungkin mengalami arthritis atau masalah kesihatan lain jika dia kurang bersemangat untuk bergerak atau bermain.

8. Perubahan Tabiat Tidur

Jika kucing anda tidur sepanjang hari semasa ia biasanya aktif, ini mungkin petanda kucing tidak sihat. Jika kucing anda jarang tidur, berjaga sepanjang masa, ini menunjukkan bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengannya.

9. Perubahan Dalam Bunyi

Perubahan dalam bunyi kucing menunjukkan bahawa kucing ada masalah. Jika kucing anda yang pendiam tiba-tiba mula bising atau sebaliknya, sila bawa kucing anda berjumpa doktor haiwan untuk pemeriksaan kesihatan.

10. Kerap Haus Dan Kencing

Tidak menjadi masalah jika kucing anda minum lebih kerap daripada biasa dalam cuaca panas.

Namun, jika ia berlaku terlalu kerap sehingga bekas minuman kerap kosong, ia boleh menjadi salah satu tanda kucing anda sakit.

Ya, tidak ada bahaya jika kucing anda minum lebih kerap daripada biasa. Walau bagaimanapun, diabetes, hipertiroidisme, dan penyakit buah pinggang semuanya boleh menyebabkan dahaga dan kencing yang berlebihan.

11. Bulu Kusam

Bulu kucing berkilat biasanya menunjukkan kesihatan kucing tersebut. Bagi kucing yang kekurangan zat, bulu kusam menjadi kebimbangan.


Kesimpulannya, diharap perkongsian artikel kali ini dapat membantu anda dalam mengesan tanda tanda kucing sakit dan anda boleh bertindak lebih awal untuk memberikan rawatan kepada kucing kesayangan anda. Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel