7 Tanda Angin Banyak Dalam Badan

Angin dalam badan, salah satu ungkapan yang biasa kita dengar. Ia boleh berlaku kepada kaum lelaki dan wanita, dan terutamanya ibu yang sedang hamil dan berpantang.

Kita sendiri kadangkala tidak pasti punca utama angin dalam badan ini. Jadi dalam artikel ini, saya akan berkongsi beberapa maklumat penting tentang angin dalam badan yang semua orang harus sedar iaitu tanda badan banyak angin serta kaedah yang boleh dilakukan oleh penghidap masalah angin.

Tanda Angin Banyak Dalam Badan

Antara tanda badan kita banyak angin ialah seperti yang berikut:

tanda angin banyak dalam badan

Kaedah Yang Boleh Dilakukan Oleh Penghidap Masalah Angin

mengatasi angin dalam badan

1. Tukar Jenis Makanan

Jumlah gas yang dihasilkan oleh makanan berbeza dari orang ke orang. Ubi keledek, nangka, cendawan, dan teh menyebabkan angin pada sesetengah orang tetapi tidak pada orang lain. Jika makanan itu boleh dikenal pasti, jangan memakannya.

2. Minum Minuman Halia

Petua yang paling mudah dan paling berkesan, yang telah digunakan selama berabad-abad, adalah halia. Perkara terbaik untuk dilakukan ialah minum teh halia asli, yang lebih berkesan untuk membuang angin dalam badan. Anda juga boleh menggabungkannya dengan madu dan lemon untuk merawat masalah pencernaan anda.

3. Ubat-Ubatan

Masalah angin boleh dikurangkan dengan ubat-ubatan seperti antasid dan simethicone, yang boleh didapati di farmasi.

4. Kurangkan Menelan Udara

Kurangkan gula-gula getah dan makanan manis dinasihatkan bagi mereka yang mempunyai masalah sendawa yang berterusan. Adalah dinasihatkan untuk mengunyah makanan dengan teliti dan kurangkan bercakap semasa makan.

5. Hindari Makanan Yang Menghasilkan Angin

Angin dihasilkan oleh makanan yang mengandungi gula rafinosa, fruktosa, laktosa, dan sorbitol. Raffinose ditemui dalam makanan seperti kacang, yang mengandungi banyak gula kompleks, serta kembang kol, pucuk brussel, asparagus, brokoli, dan kubis.

Laktosa ialah gula semulajadi yang terdapat dalam susu dan makanan yang mengandungi susu seperti keju dan ais krim. Bawang, pear, dan gandum mengandungi fruktosa yang tinggi. Ia juga merupakan pemanis yang popular dalam minuman ringan dan jus buah-buahan.

6. Urutan

Teknik lain yang boleh membantu dalam merawat masalah angin ialah urutan buang angin dalam perut. Angin dalam badan seseorang boleh dihilangkan melalui penggunaan teknik urutan yang sesuai, yang sudah pasti memberikan kelegaan kepada orang yang mengalami masalah ini.


Diharap perkongsian mengenai tanda angin dalam badan banyak dan cara menangani angin dalam badan ini memberikan manfaat yang berguna untuk anda semua. Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel