9 Maksud Warna Najis Bayi

warna najis bayi

Tahukah anda, warna najis bayi boleh menjadi petunjuk kesihatan tertentu terutama pada tahun pertama kehidupan. Adalah penting untuk ibu bapa memahami maksud warna najis bayi dan bahawa terdapat perbezaan ciri-ciri najis dewasa dan najis yang baru lahir, termasuk warna dan teksturnya.

Berikut adalah panduan untuk memahami keadaan kesihatan bayi berdasarkan warna najisnya.

Maksud Warna Najis Bayi

Beberapa hari selepas kelahiran, warna najis bayi yang normal boleh berubah warna. Sebagai contoh, dari hitam ia boleh menjadi kuning atau hijau.

Walaupun terdapat perubahan warna, tidak semuanya berlaku kerana masalah kesihatan. Berikut adalah penjelasan tentang maksud warna najis bayi yang perlu diketahui oleh ibu bapa yang dipetik dari Cleveland Clinic.

1. Hitam

Warna najis bayi yang hitam biasanya normal dalam beberapa hari pertama selepas dia dilahirkan. Najis bayi baru lahir berwarna hitam dengan konsistensi tebal yang dipanggil mekonium.

Ia mengandungi lendir, tisu kulit, dan cecair amniotik. Mekonium biasanya berlangsung beberapa hari. Selepas dia kerap menyusu, warna tahi akan bertukar menjadi coklat kehijauan.

Bagaimanapun, perubahan warna najis bayi yang bertukar menjadi hitam boleh disebabkan oleh pendarahan dalam perut atau duodenum. Keadaan ini, yang dikenali sebagai melena, disebabkan oleh beberapa penyakit pencernaan pada bayi. Najis bayi berwarna hitam juga dikatakan tidak normal jika didapati ketika kanak-kanak itu masih kecil.

2. Kuning Kecoklatan

Warna najis bayi ini adalah normal dan selalunya akan kelihatan selepas mekonium selesai keluar. Warna ini lebih kerap ditemui pada anak yang mendapat susu ibu.

3. Kuning Terang

Najis bayi kuning terang adalah perkara biasa pada bayi yang menyusu (dan kadangkala bayi yang diberi susu formula).

Jika najis bayi anda berwarna kuning muda dan dia lebih kerap membuang air kecil daripada biasa, ini mungkin tanda cirit-birit. Anda perlu berhati-hati kerana cirit-birit boleh meningkatkan risiko dehidrasi.

4. Oren

Bayi yang mengambil susu formula dan membuang air besar berwarna oren-coklat adalah perkara biasa. Ini berlaku kerana terdapat pigmen yang berasal dari saluran pencernaan si kecil.

Sebenarnya, bayi yang mendapat susu ibu juga boleh mempunyai warna tahi ini. Walau bagaimanapun, ia mungkin berwarna agak gelap.

5. Merah

Kadangkala, warna najis bayi boleh berubah kerana pengambilan makanan atau minuman berasaskan merah, seperti jus tomato atau bit. Baik daripada ibu mahupun anak, mereka telah menerima makanan pejal.

Walau bagaimanapun, tahi bayi berwarna merah juga boleh menunjukkan sembelit dan pendarahan akibat jangkitan sistem penghadaman. Hubungi doktor anda jika anda tidak mahu memberi makanan merah, tetapi najis bayi anda kelihatan berdarah.

6. Coklat Kehijauan

Gabungan warna najis bayi berwarna coklat kehijauan juga adalah perkara biasa bagi bayi yang diberikan susu ibu atau susu formula.

Ini juga merupakan ciri warna najis bayi yang minum susu formula. Tekstur najis bayi yang minum susu formula juga akan lebih padat berbanding bayi yang mendapat susu ibu.

7. Hijau Gelap

Najis bayi hijau sebenarnya perkara biasa, terutamanya bagi bayi yang baru menjalani pengenalan makanan pelengkap susu ibu dan makan makanan hijau. Contohnya, bayam atau kacang polong.

Suplemen zat besi juga boleh menyebabkan najis bayi menjadi hijau.

Anda perlu berhati-hati apabila najis bayi anda berwarna hijau dan berlendir, kerana ia boleh menjadi tanda bahawa dia mengalami selesema perut, alahan dan intoleransi makanan.

8. Putih

Perubahan warna najis bayi kepada putih boleh menunjukkan kekurangan pengeluaran hempedu dalam hati.

Akibatnya, makanan tidak dapat dihadam dengan baik. Warna najis bayi yang putih dan berkapur adalah serius, kerana ia boleh menjadi tanda gangguan hati atau pundi hempedu.

9. Kelabu

Hampir sama dengan najis bayi berwarna putih, hubungi pakar pediatrik jika bayi mengeluarkan najis berwarna kelabu kerana keadaan ini boleh menjadi tanda senak yang mungkin disertai dengan konsistensi berkapur.


Diharap dengan perkongsian mengenai maksud warna najis bayi ini bermanfaat dan serba sedikit memberikan anda pengetahuan mengenai keadaan kesihatan bayi atau anak anda. Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel