Beli Rumah Atau Sewa Rumah: Mana Yang Lebih Baik?

Beli Rumah Atau Sewa Rumah

Memiliki rumah sendiri merupakan impian bagi semua orang. Walau bagaimanapun, memutuskan sama ada untuk membeli atau menyewa ialah keputusan utama yang mempengaruhi keadaan kewangan, gaya hidup dan matlamat peribadi kita sendiri.

Pilihan yang kita pilih bergantung sepenuhnya pada gaya hidup dan keadaan kewangan kita. Kedua-duanya memerlukan pendapatan yang konsisten (supaya mampu membayar pembayaran dan kos yang berkaitan) dan mungkin memerlukan sedikit usaha untuk mengekalkannya.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa perbezaan yang membezakan antara menyewa dengan memiliki rumah. Menyewa tidak memerlukan semua tanggungjawab pemilikan rumah, dan kita mempunyai lebih fleksibiliti kerana tidak semestinya terikat dengan rumah tersebut. Manakala membeli atau memiliki rumah adalah pelaburan yang besar, tetapi ia datang pada kos yang tinggi, baik awal dan dalam jangka panjang.

Memiliki rumah tidak selalunya lebih baik daripada menyewa, dan menyewa tidak selalunya semudah yang disangka. Di sini, saya akan kongsikan beberapa perbezaan utama antara menyewa dan membeli rumah.

Menyewa Rumah

Mitos terbesar tentang menyewa ialah kita membuang wang setiap bulan. Ini tidak benar. Lagipun, kita memerlukan tempat tinggal, dan itu sentiasa memerlukan wang dalam satu cara atau yang lain. Walaupun benar bahawa kita tidak membina ekuiti dengan bayaran sewa bulanan, tidak semua kos pemilikan rumah sentiasa menuju ke arah membina ekuiti.

Apabila kita menyewa, kita tahu dengan tepat kos perumahan setiap bulan. Jumlah ini ditunjukkan pada pajakan supaya kita boleh merancang dengan sewajarnya.

Sebagai penyewa, kita mungkin menghadapi kenaikan sewa setiap kali pajakan tamat untuk diperbaharui. Kenaikan sewa ini boleh menjadi lebih curam jika kita tinggal di bahagian tertentu di bandar. Ini mungkin tidak berlaku jika kita tinggal di kawasan dengan siling sewa dan kawalan sewa, yang mengehadkan berapa banyak tuan tanah boleh meningkatkan sewa, jika ada.

Menyewa bermakna kita boleh berpindah pada bila-bila masa pajakan tamat. Walau bagaimanapun, ini juga bermakna kita mungkin terpaksa berpindah secara tiba-tiba jika tuan rumah memutuskan untuk menjual hartanah atau menjadikan kompleks pangsapuri kita sebagai kondo.

Membeli Rumah

Pemilikan rumah membawa manfaat ketara dan tidak ketara. Bukan sahaja kita mempunyai rumah sendiri, malah boleh membuat keputusan tentang rupa dan reka bentuk ruang, serta kita juga mendapat rasa kestabilan dan kebanggaan pemilikan.

Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa kalau kita mahu pindah rumah, itu boleh mendatangkan kos yang tinggi kerana hartanah adalah aset tidak cair. Kita mungkin tidak dapat menjual apabila kita mahu. Walaupun kita melakukannya, mungkin tidak boleh mendapatkannya pada harga yang diinginkan, terutamanya jika pasaran perumahan sedang merosot. Walaupun sedang menaik, terdapat kos transaksi yang besar untuk menjual rumah.

Menyewa atau Membeli Rumah?

Menurut Bloomberg, "Pengiraan sama ada untuk menyewa apartmen atau membeli rumah telah menjadi lebih sukar".

Namun tiada jawapan yang jelas sama ada menyewa atau memiliki rumah adalah lebih baik. Jawapannya bergantung pada situasi peribadi, termasuk kewangan, gaya hidup dan matlamat peribadi kita. Anda mesti menimbang faedah dan kos setiap pilihan berdasarkan pendapatan, simpanan dan gaya hidup kita.

Sebagai tambahan, sekiranya jika anda memutuskan untuk membeli rumah namun tidak tahu cara pengiraan untuk kadar faedah pinjaman daripada pihak bank, anda boleh menggunakan Mortgage Calculator UK untuk membuat kiraan.

Kalkulator Beli Rumah

Mortgage Calculator UK pada asalnya memenuhi keperluan pasaran UK tetapi ia juga boleh digunakan walaupun anda membeli rumah di Malaysia. Ini kerana hanya unit mata wang dan harga rumah yang berubah.

Menariknya menggunakan Mortgage Calculator UK kerana mudah sahaja nak guna. Kalau tengok dalam kalkulator tersebut, ada tertulis mengenai harga rumah, bilangan tahun sehinggalah total harga kena bayar termasuk bunga.

Kesimpulannya, kalau anda berminat nak beli atau ada perancangan untuk membeli rumah, anda bolehlah guna kalkulator tersebut agar perancangan anda lebih teratur. Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel