Punca Dan Cara Hilangkan Eyebag Dengan Cepat

cara hilangkan eyebag

Eyebag adalah kawasan bengkak atau bengkak di bawah mata. Apabila orang semakin tua, otot yang menyokong kelopak mata menjadi lembut, dan lemak jatuh ke kelopak mata bawah. Ini boleh menyebabkan Eyebag.

Eyebag tidak berbahaya, tetapi sesetengah orang tidak menyukai kewujudannya.

Punca Eyebag

Penuaan adalah penyebab paling biasa Eyebag. Apabila kita semakin tua, kita mengalami kehilangan lapisan lemak dan kolagen, komponen utama tisu penghubung dalam kulit, otot dan bahagian badan yang lain.

Tahap kolagen yang lebih rendah menyebabkan kulit dan otot di bawahnya di seluruh badan kehilangan keanjalan dan nada. Kendur ini amat ketara di sekeliling mata kerana kulit di sana sangat nipis. Faktor lain yang boleh menyumbang kepada Eyebag termasuk:
  1. Pengekalan cecair
  2. Kurang tidur
  3. Alahan
  4. Tekanan
  5. Keletihan mata
  6. Ciri wajah yang diwarisi
  7. Jangkitan
  8. Merokok
  9. Keadaan perubatan kronik (seperti penyakit tiroid)\

Jika bengkak menjadi teruk, menyakitkan, gatal, merah atau berterusan, anda perlu berjumpa doktor mata.

Cara Hilangkan Eyebag

Untuk menghilangkan Eyebag, anda perlu mengetahui apa yang menyebabkannya. Apabila Eyebag anda adalah akibat daripada isu alam sekitar atau kesihatan, anda boleh mengikuti petua ini unutk membantu mengurangkan kewujudan Eyebag.

1. Dapatkan tidur yang cukup. CDC mengesyorkan sekurang-kurangnya 7 hingga 9 jam tidur setiap malam untuk orang dewasa, bergantung pada umur anda.

Kumpulan Umur

Waktu Tidur yang Disyorkan Setiap Hari

Baru lahir

0–3 bulan

14–17 jam (National Sleep Foundation) Tiada cadangan (American Academy of Sleep Medicine)

Bayi

4–12 bulan

12–16 jam per 24 jam (termasuk tidur siang)

Kanak-kanak kecil

1–2 tahun

11–14 jam per 24 jam (termasuk tidur siang)

Prasekolah

3–5 tahun

10–13 jam per 24 jam (termasuk tidur siang)

Zaman sekolah

6–12 tahun

9–12 jam per 24 jam

Remaja

13–18 tahun

8–10 jam per 24 jam

Dewasa

18–60 tahun

7 atau lebih jam per malam

61–64 tahun

7–9 jam

65 tahun dan ke atas

7–8 jam

Walaupun jumlah tidur yang anda dapat setiap hari adalah penting, aspek tidur anda yang lain turut menyumbang kepada kesihatan dan kesejahteraan anda. Kualiti tidur yang baik juga penting.

Tanda-tanda kualiti tidur yang kurang baik termasuk tidak berasa rehat walaupun sudah cukup tidur, berulang kali bangun pada waktu malam, dan mengalami gejala gangguan tidur (seperti berdengkur atau tercungap-cungap untuk udara).

Meningkatkan kualiti tidur boleh dibantu dengan tabiat tidur yang lebih baik atau didiagnosis dan dirawat untuk sebarang gangguan tidur yang mungkin anda alami.

2. Tidur dengan bantal ditinggikan beberapa inci untuk mengelakkan cecair daripada berkumpul di sekeliling mata anda.

3. Minum air secukupnya. Panduan umum mencadangkan wanita dewasa minum 2.3-liter air sehari dan lelaki dewasa minum 3.2-liter sehari. Tetapi Klinik Cleveland mengesyorkan bercakap dengan doktor anda untuk mendapatkan jumlah yang paling tepat.

4. Kurangkan cecair sebelum tidur dan kurangkan garam dalam diet anda. Ini akan mengurangkan pengekalan cecair yang boleh menyebabkan beg di bawah mata.

5. Gunakan kain lap yang sejuk dan lembap sebagai pemampat mata, sebaik-baiknya semasa anda duduk tegak. Anda juga boleh menggunakan hirisan timun atau uncang teh yang sejuk dan lembap untuk membantu mengurangkan bengkak.

6. Jangan merokok. Merokok boleh menyebabkan kulit kelihatan kurang sihat dan kusam serta meningkatkan penampilan beg di bawah mata anda.

7. Pastikan simptom alahan anda terkawal dengan mengelakkan pencetus dan mengambil preskripsi atau ubat alahan tanpa preskripsi, seperti yang diarahkan oleh doktor anda.

8. Gunakan concealer kosmetik untuk menutup bayang bawah mata yang gelap.

9. Kekal terhidrat. Anda perlu minum sekurang-kurangnya 2-liter air sehari untuk memastikan badan anda berfungsi dengan baik.

10. Tinggalkan telefon di luar bilik tidur. Jika anda sukar untuk tidur, biasakan mengurangkan masa skrin anda sebelum tidur.


Diharap perkongsian mengenai punca dan cara hilangkan Eyebag ini bermanfaat untuk anda semua. Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel