5 Tips Untuk Self Reward & Kepentingannya

self reward

Pelakon Hollywood iaitu The Rock atau Dwayne Johnson berkata: "Don’t cheat yourself, treat yourself." Satu frasa yang mudah tetapi mempunyai maksud yang mendalam. Hidup ini keras, jadi kita berhak untuk memberi ganjaran kepada diri sendiri atau self reward.

Self reward adalah aktiviti yang kelihatan remeh, tetapi penting untuk dilakukan. Selain sebagai satu bentuk penghormatan diri, self reward adalah cara untuk mengurangkan tekanan dan kebimbangan.

Dalam artikel ini, saya akan kongsikan kepada anda, apa itu ganjaran diri atau self reward dan kepentingannya, serta beberapa contoh self reward yang mudah dilakukan.

Apa Itu Self Reward?

Self reward adalah istilah yang berasal daripada perkataan "self" yang bermaksud diri sendiri dan perkataan “reward” yang bermaksud penghargaan. Jadi, self reward adalah satu bentuk aktiviti untuk menghargai diri sendiri atas usaha dan pencapaian yang telah dicapai.

Kita tidak perlu tunggu untuk berjaya, baru mahu self reward. Kita boleh sahaja reward diri kita semasa dalam proses untuk menuju kejayaan. Walaupun kita gagal, kita mempunyai hak untuk menghargai diri sendiri sebagai satu bentuk penghargaan atas kerja keras kita.

Kepentingan Self Reward Untuk Diri Sendiri

Kebaikan memberikan reward kepada diri sendiri sangat besar. Menurut psikologi, self reward adalah salah satu bentuk penyembuhan diri yang paling berkesan untuk orang yang sedih. Berikut adalah beberapa kepentingan memberikan ganjaran kepada diri sendiri yang lebih lanjut.

1. Sebagai Penghormatan Kepada Diri Sendiri

Pertama, kepentingan self reward adalah sebagai satu bentuk penghormatan diri. Orang sering lupa untuk menghormati orang lain. Walau bagaimanapun, kita tidak boleh lupa untuk menghormati diri sendiri. Self reward adalah satu bentuk penghargaan yang boleh kita berikan kepada diri sendiri selepas bersusah payah.

2. Melegakan Tekanan Stress

Tambahan pula, kepentingan self reward ialah dapat menghilangkan stress setelah melalui pelbagai tekanan. Dalam hidup, pasti kita akan menghadapi banyak masalah dan tekanan. Ini membuatkan kita letih dan tertekan.

Untuk mengekalkan kesihatan mental, kita perlu melakukan self reward. Self reward adalah satu cara untuk memanjakan diri supaya dapat memberi kesan positif kepada kesihatan mental. Hasilnya, kita akan lebih positif dan bersedia untuk menghadapi realiti kehidupan semula.


3. Supaya Menjadi Seorang Yang Lebih Positif

Self reward juga membantu kita menjadi orang yang lebih baik dan positif. Memberikan penghargaan diri sendiri dapat memberikan suntikan motivasi agar kita lebih mampu berfikiran positif. Apabila kita menjadi seorang yang lebih positif, kita akan lebih bahagia dan kuat untuk menghadapi ujian hidup.


5 Tips Self Reward Yang Mudah

tips self reward

Berikut adalah beberapa tips melakukan ganjaran diri sendiri untuk kita lakukan.

1. Buat Senarai Perkara Yang Perlu Dicapai

Perkara pertama tips self reward ialah menyusun senarai perkara yang perlu dicapai. Dengan cara ini, kita akan mempunyai matlamat yang lebih jelas, supaya hidup akan lebih bermatlamat. Apabila kita merasakan mempunyai kawalan ke atas diri sendiri, kita akan lebih bersemangat tentang kehidupan. Jadi walau apa pun masalah, kita ada keberanian untuk menghadapinya.

2. Tentukan Bentuk Self Reward Sejak Awal

Satu lagi tips self reward ialah menentukan ganjaran yang kita ingin beli apabila kita mencapai sesuatu dari awal sebelum mencapainya. Melakukan perkara sebegini boleh memberikan semangat untuk menyiapkan tugasan, kerana sudah ada ganjaran yang menanti kita apabila tugasan tersebut selesai.

Bentuk self reward yang boleh dilakukan seperti meluangkan masa, melancong, membeli barang kegemaran, memanjakan diri, dan sebagainya. Walau apa pun bentuknya, pastikan self reward itu memang mampu menggembirakan diri kita.

3. Jangan Peruntukkan Bajet Self Reward Terlalu Tinggi

Tips self reward yang seterusnya ialah menggembirakan diri dengan perkara yang mudah dan murah, tetapi menyeronokkan. Jika kita memperuntukkan belanjawan untuk self reward terlalu tinggi, kita akan terperangkap dalam bulatan berfoya-foya dengan alasan untuk menghiburkan diri kita. Akhirnya, kita akhirnya terlalu memanjakan diri dan membuat pendapatan kita habis lebih cepat.

4. Letakkan Sedikit Jarak Antara Self Reward

Seterusnya ialah menyediakan had masa untuk self reward. Elakkan sentiasa memberi diri kita self reward. Jika kita ingin memberi ganjaran kepada diri sendiri, pastikan kita telah melakukan sesuatu yang benar-benar berguna terlebih dahulu. Di samping itu, berikan jarak antara satu self reward dengan self reward yang seterusnya supaya kesenangan kita tidak berkurangan (disebabkan terlalu kerap memberi reward kepada diri sendiri).

5. Ingat Bila Harus Berhenti

Akhir sekali, ialah mengetahui had kita. Kita perlu memahami keadaan apabila kita terus berusaha atau berehat, sehingga kita berhenti. Selain itu, bentuk self reward tidak selalu dalam bentuk pembelian barang. Sebenarnya, rehat adalah self reward yang terbaik apabila kita keletihan (sama ada fizikal atau mental). Jika kita tidak belajar menghargai kesihatan dari sekarang, kita akan menghadapi lebih banyak masalah pada masa hadapan.


Itulah perkongsian tentang self reward serta kepentingan dan tips untuk memberikan reward kepada diri sendiri. Diharap perkongsian ini bermanfaat untuk kita semua. Sekian.

Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel