9 Jenis Coklat Masakan & Kegunaannya

jenis coklat masakan & kegunaannya

Coklat adalah perisa yang disukai ramai orang dalam pelbagai jenis masakan, terutamanya pencuci mulut.

Coklat masakan digunakan dalam pelbagai resipi, sama ada keseluruhan atau hanya ditaburkan untuk menambah rasa pada resipi seperti biskut coklat, kek coklat, brownies, ais krim dan sebagainya.

Coklat masakan berbeza daripada coklat biasa kerana ia direka untuk dicampur dengan bahan masakan. Jadi, kita mungkin kurang mengenalinya.

Jadi, sebelum kita membuat biskut atau kek, mari kita belajar tentang pelbagai jenis coklat yang terbaik untuk memasak atau digunakan sebagai taburan dalam pencuci mulut ini.

Jenis Coklat Masakan

jenis coklat masakan

1. Coklat Tulen/Couverture

Couverture ialah coklat berkualiti tinggi yang juga dikenali sebagai coklat tulen. Ia diperbuat daripada gabungan jisim koko dan lemak koko.

Jisim koko dan lemak koko adalah mahal sesuai dengan kualitinya. Namun, pengendalian coklat tulen ini sukar kerana ia mudah cair dan mempunyai tekstur cair yang lebih cair berbanding coklat masakan lain.

Sedangkan ia hampir sama dengan coklat compound dari segi jenis iaitu bittersweet, semisweet, white, dan milk. Kerana couverture diperbuat daripada mentega coklat, ia tidak boleh disimpan pada suhu bilik. Coklat ini paling sesuai untuk menyalut biskut, buah potong atau marshmallow.

2. Coklat Compound

Coklat Compound adalah sejenis coklat masakan yang popular kerana ia lebih mudah digunakan dan lebih murah.

Coklat Compound ini dibuat dengan menggantikan jisim koko dengan hanya serbuk koko, manakala lemak koko digantikan dengan lemak isirong sawit, yang jauh lebih murah.

Kerana lemak isirong sawit lebih keras daripada lemak koko, coklat kompaun lebih tahan panas. Jadi, ia digunakan secara meluas dalam pengeluaran gula-gula dan salutan ais krim.

3. Cip Coklat/Chocolate Chip

Ini adalah salah satu jenis coklat masakan yang paling popular dan versatile. Ia boleh digunakan untuk membuat biskut, muffin, kek, dan pelbagai masakan lain.

Cip coklat biasanya mempunyai kandungan gula yang lebih tinggi dan kurang mentega koko untuk mengekalkan bentuknya dalam masakan dan mengelakkan menjadi terlalu cair apabila terdedah kepada suhu tinggi.

4. Cocoa Nibs/Cacao Nibs

Biji koko mentah yang telah dikisar menjadi kepingan yang lebih kecil dikenali sebagai Cocoa Nibs.

Ada yang dipanggang, manakala yang lain dijual mentah.

Cocoa Nibs panggang mempunyai rasa yang lebih sedap (seperti kacang bercoklat), rangup, dan sesuai untuk pembuatan biskut, terutamanya jika anda lebih suka rasa coklat yang lebih kuat tanpa gula tambahan.

5. Serbuk Koko/Cocoa Powder

Serbuk koko diperbuat daripada biji koko kering yang telah dikisar menjadi serbuk.

Serbuk coklat biasanya digunakan sebagai bahan pembuatan kek atau sebagai minuman.

Secara umumnya, terdapat dua jenis serbuk koko:
  1. Dutch-processed cocoa powder - Majoriti serbuk koko di pasaran adalah jenis ini, yang telah dineutralkan dengan campuran kimia beralkali.
  2. Natural cocoa powder - Serbuk koko asli lebih berasid kerana tahap asid koko dikekalkan semasa pemprosesan. Ia mempunyai warna yang lebih cair dan rasa yang lebih lembut.

Jenis Perasa Coklat Masakan

jenis perasa coklat masakan

1. Dark, Bitter-sweet & Semi-sweet

Melihat pada label, kita dapat mengetahui coklat jenis ini mempunyai rasa yang kurang manis dan rasa coklat yang sedikit pahit.

Coklat semi-sweet biasanya mengandungi 35-45% koko dan lebih manis daripada coklat bittersweet dan dark.

2. Coklat Unsweetened

Coklat unsweetened ialah coklat liqour (pes yang diperbuat daripada biji buah/biji koko yang memberikan rasa coklat asli) yang dijual dalam bentuk padat.

Bar coklat ini diperbuat sepenuhnya daripada coklat dan tidak mengandungi gula atau pemanis.

3. Coklat Susu/Milk Chocolate

Dari segi rasa, coklat susu agak manis.

Coklat Cadbury Dairy Milk ialah contoh coklat susu yang terkenal.

Coklat susu berwarna lebih cerah daripada coklat gelap.

Coklat jenis ini biasanya digunakan untuk membuat brownies, choco jar, dan lain-lain.

4. Coklat Putih/White Chocolate

Coklat putih mempunyai kandungan mentega koko tapi tidak ada campuran coklat liqour. Disebabkan ini, ada pakar yang menyebut coklat putih bukanlah sejenis coklat.

Seterusnya, gunakan carta ringkas ini untuk melihat jenis coklat yang paling sesuai untuk anda gunakan dalam masakan.
jenis coklat dan kegunaan
CREDIT: ALLRECIPES

Kesimpulannya, diharap perkongsian mengenai jenis coklat masakan yang dijual di pasaran dan kegunaan setiap jenis coklat ini dapat memberikan manfaat kepada anda semua. Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel