Borang Ujian Saringan Minda Sihat DASS

Kesihatan mental merupakan aspek penting dalam mengekalkan kualiti hidup seseorang. Dalam masyarakat yang semakin kompleks dan tertekan, isu kesihatan mental telah menjadi kebimbangan global yang mendalam.

Untuk mengenal pasti dan merawat masalah kesihatan mental dengan lebih berkesan, Ujian Saringan Minda Sihat (DASS) telah menjadi alat penting dalam usaha ini.

ujian dass

Apa itu Ujian Saringan Minda Sihat (DASS)?

Ujian Saringan Minda Sihat (DASS) ialah alat pengukuran kesihatan mental yang dibangunkan oleh ahli psikologi Australia Profesor Peter Lovibond dan Profesor Stephen Lovibond.

DASS direka untuk mengenal pasti dan mengukur tahap kemurungan, kebimbangan, dan tekanan dalam individu. Ujian ini membolehkan profesional kesihatan memperoleh pemahaman yang lebih mendalam tentang kesejahteraan emosi seseorang dan membantu dalam menentukan sama ada seseorang memerlukan campur tangan atau sokongan lanjut.

Borang Ujian Saringan Minda Sihat (DASS) Online

ujian saringan minda sihat

Ujian saringan minda sihat DASS ini boleh diakses secara dalam talian melalui salah satu pautan berikut:
  1. https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdKpf75KSiGPaKFwWu8_212SKA0T48XOorXcz5KSWb9La-61A/viewform - Diadaptasi oleh Unit Psikologi Kaunseling, Jabatan Kesihatan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur & Putrajaya
  2. https://jpan.sabah.gov.my/perumahan/117-ujian-dass - Disediakan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam Negeri Sabah
  3. http://appsjknj.moh.gov.my/qrdass/ - Ujian DASS oleh Jabatan Kesihatan Negeri Johor (akan memberi rujukan ke klinik jika perlu)
Jawablah kesemua soalan dengan telus dan cuba untuk tidak menghabiskan terlalu banyak masa memikirkan jawapan anda, kerana ujian DASS ini tidak mengandungi soalan yang benar atau salah.

Pastikan untuk menjawab berdasarkan emosi semasa anda supaya hasilnya mencerminkan keadaan diri anda ketika menjalani ujian ini.

Hasil ujian saringan minda sihat akan diberikan segera setelah anda menyelesaikan semua soalan yang diberikan.

Jika hasil ujian ini menunjukkan hasil yang tidak normal, anda boleh memuat turun atau mencetak hasil ujian ini dan membawanya ke Klinik Kesihatan terdekat untuk diagnosis lebih lanjut oleh doktor.

Kesimpulan

Ujian Saringan Minda Sihat (DASS) ialah alat yang terbaik dalam mengenal pasti dan mengukur tahap kemurungan, kebimbangan dan tekanan dalam individu. DASS membantu profesional penjagaan kesihatan dalam menyediakan campur tangan dan sokongan yang betul yang diperlukan oleh individu.

Selain itu, DASS juga memberi peluang kepada individu untuk lebih memahami emosi mereka sendiri dan mengambil langkah yang perlu untuk meningkatkan kesejahteraan emosi mereka. Melalui usaha kolaboratif antara individu, profesional kesihatan dan komuniti, adalah diharapkan masalah kesihatan mental dapat dikenal pasti dan dirawat dengan lebih baik dan berkesan.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel